KOULUKIUSAAMINEN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lispetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lispetti

Tunnettu jäsen
16.09.2012
66 088
16 514
113
Rehtori 14-vuotiaan Samin kiusaamisesta: "Kaikki koulun resurssit on käytetty"
Kotimaa Julkaistu 16.12.2016 06:40
2.1K
jakoa
Share to FacebookShare to TwitterShare to WhatsAppShare to More

Kiusatun Samin koulun rehtori toivoo, että kiusaajan siirtyminen toiseen kouluun helpottaisi Samin elämää. Kuvituskuva. Lehtikuva

Samin koulun rehtori vahvistaa MTV Uutisille, että Samin* kiusaaja siirtyy toiseen kouluun. MTV Uutiset kertoi aiemmin, että 14-vuotiasta Samia on kiusattu koulussa useita vuosia. Eilisiltana rehtori kertoi Samin äidille, että kiusaaja vaihtaa koulua.

Rehtori puhuu asiasta ammattinsa puolesta vain yleisellä tasolla. Hän sanoo, että pitää paikkansa, että kiusaaja vaihtaa koulua. Hän siirtyy rehtorin mukaan niin kutsuttuun pienryhmäopetukseen toiseen kouluun, jossa hän saa tukea. Rehtorin mukaan siirto ei varsinaisesti liity kiusaamistapaukseen.

– Tämä on ollut pitkä prosessi kaiken kaikkiaan ja nyt palat ovat loksahdelleet kohdilleen. Meiltä oppilas siirtyy toiseen kouluun luokalle, jonne hän alun perinkin olisi kuulunut. Oppilas tarvitsee pienryhmän tuen, eikä meillä tässä koulussa ollut sitä tarjota, rehtori perustelee siirtoa.

Mainos (uutinen jatkuu alla)
"Olemme tehneet todella paljon"
Rehtorin mukaan kiusaajaa ei siirretä toiseen kouluun kiusaamisen takia. Suomessa oppilasta ei lain mukaan voida siirtää kiusaamisen nojalla toiseen kouluun, ellei kiusaaja sitä itse halua.

Samin äiti kertoo, että viimeinen pisara Samin kiusaamisjutussa saatiin, kun pojalta vedettiin housut alas koulussa. Rehtori ei tätä asiaa lähde kommentoimaan. Hänen mukaansa koulu on tehnyt voitavansa Samin kiusaamisen estämiseksi.

– Kaikki koulun resurssit on vuosien mittaan irrotettu ja käytetty. Olemme tehneet todella paljon yhteistyötä sosiaalityön kanssa ja vieneet tätä prosessia eteenpäin. Tälle luokalle on järjestetty kuraattorien ja psykologien vetämiä tunteja sekä erilaisia avustajia. Luokan ryhmädynamiikkaan on satsattu todella paljon, sillä yleensä kiusaamistilanteet lähtevät ryhmästä, rehtori perustelee.

"Ei täällä joka päivä kukaan kiusaa"
Rehtori ei ole Samin äidin kanssa samaa mieltä siitä, että poikaa olisi kiusattu kaikki kuusi vuotta päivittäin.

– Täällä on ollut tiettyjä yksittäisiä juttuja, mutta tilanne ei ole sellainen, että joka päivä joku kiusaa. Minun käsitys on siten vähän erilainen kuin pojan äidillä, rehtori sanoo.

Hän toivoo, että kiusaajan siirtyminen toiseen kouluun parantaisi Samin tilannetta. Rehtori ei yleisesti ottaen kannata ajatusta kiusaajan erottamisesta koulusta määräajaksi tai kiusaajan siirtämistä toiseen kouluun, jos se lain mukaan olisi mahdollista.

– Myös kiusaaja tarvitsee apua, enkä usko, että kiusaajan siirtäminen toiseen paikkaan ratkaisisi laajemmin mitään, rehtori sanoo.

Alaikäisten osapuolten suojelemiseksi MTV Uutiset ei mainitse jutussa kiusatun tai kiusaajan oikeaa nimeä, ei rehtorin nimeä eikä koulua.

Mitäpä olette mieltä rehtorin mielipiteestä? Vähätteleekö rehtorit?

Tai koululaisten oikeuksista koskemattomuuteen ja opiskelurauhaan ilman kiusaamista? Tehdäänkö asioille riittävästi - onko riittävät työkalut ja resurssit toimia tehokkaasti kiusaamisen estämiseksi.

Tai koululaisten oikeuksista koskemattomuuteen ja opiskelurauhaan ilman kiusaamista? Tehdäänkö asioille riittävästi - onko riittävät työkalut ja resurssit toimia tehokkaasti kiusaamisen estämiseksi.
Vähättelee jos ei luota kiusattuun ja kiusatun äitiin.
Kiusaamiselle pitäis olla kouluissa 0 toleranssi ehdottomasti. Esim. täälläpäin yläasteella on 0 toleranssi kiusaamisen suhteen ja ei edes opettajat saa simputtaa oppilaita vaan joutuvat sellaisessa tilanteessa vastuuseen touhuistaan(y) Oppilaiden keskinäisiin kahakoihin on kutsuttu kerran tai kaksi poliisit paikalle kun muu ei auttanut ja tilanteet saatu silleen hallintaan pysyvästi(y)

Hyvä että tuossa tapauksessa kiusaaja joutui vaihtamaan koulua, ja kun muutenkin olisi alunperin kuulunut pienryhmään.

Mutta joskus mietin sitä että onko se aina hyvä että kiusaaja lähtee, vaikka tavallaan se on reilua. Kiusaaja on kerännyt itselleen yleensä hovin, joten muuttuuko hänen kätyrinsä sen ystävällisemmäksi kiusattua kohtaan, pääkiusaajan lähdettyä?
Harva pystyy kiusaamaan yksin.

Kiusatulle voi olla helpottavaa aloittaa uudessa koulussa ja puhtaalta pöydältä.

Hyvä että tuossa tapauksessa kiusaaja joutui vaihtamaan koulua, ja kun muutenkin olisi alunperin kuulunut pienryhmään.

Mutta joskus mietin sitä että onko se aina hyvä että kiusaaja lähtee, vaikka tavallaan se on reilua. Kiusaaja on kerännyt itselleen yleensä hovin, joten muuttuuko hänen kätyrinsä sen ystävällisemmäksi kiusattua kohtaan, pääkiusaajan lähdettyä?
Harva pystyy kiusaamaan yksin.

Kiusatulle voi olla helpottavaa aloittaa uudessa koulussa ja puhtaalta pöydältä.
Mun mielestä se on väärin jos kiusattu joutuu vaihtamaan koulua, se antaa helposti myös kiusaajalle/jille mielikuvan siitä että he voittivat ns.
Toki on tapauksia missä kiusattu itse haluaa vaihtaa koulua, sillon se vaihto on vaan ok.

• Tykkää
Reactions: Echo
Ihan typerää kiusatun vaihtaa koulua, koska herkästi se kiusaaminen seuraa vaan perässä sinne uuteen kouluun. Kyllä kiusaamiseen pitäisi puuttua sillä lailla, että se kiusaaminen loppuu ja kukin saa pitää oman opiskelupaikkansa luokassa.

• Tykkää
Reactions: Elena777

No rehtorihan tossa suoraan sanottuna puhuu paskaa.
Ei se kiusaaminen tai kiusattuna oleminen sitä tarkoita, että joka päivä vedettäis housut nilkkoihin tai työnnettäis pää pönttöön. Ja sit kirkkain silmin sanota, et ei me tänäänkään kiusattu yhtään.

Kiusatuksi joutuminen on sitä, että kun sinulta on kerran vedetty ne housut kinttuihin niin sä olet aina se jolta ne vedettiin kinttuihin ja samassa jengissä se tapahtuu milloin tahansa uudestaan.

Kun siirryin peruskoulusta lukioon niin luokalle tuli muutama "ulkopuolinen". . Yks heistä oli *Sami*. Myöhemmin paljastui, että takanaan oli edelliset yhdeksän vuotta kiusattuna oloa.
Itsetunto lievästi sanoen pirstaleina.
Ensimmäiset sanansa noin viikon jälkeen hän sanoi mulle.
-"Kuules AaKoo, mä en tiedä pystynkö mä sopeutumaan tämmöiseen porukkaan kun kaikki tuntee toisensa jo vaipoista asti ja mä olen täälläkin ulkopuolinen".

Mä vastasin, että sä voit tietty miettiä koulun vaihtoa tai todeta, että tän parempaa jengiä sä et tule koskaan löytämään mistään.
Mistäkö mä muistan mitä mä vastasin yli kolkyt vuotta sitten kundille jota en edes tuntenut?
Koska hän kertasi käydyn keskustelun mulle pari vuotta sitten, siis kolkyt vuotta tapahtuneesta kun oltiin luokan kundien saunaillassa. Ne oli kuulemma mun sanani jotka sai hänet päättämään, että okei, hän jää tänne. Eikä ala kokeilemaan missä muualla tuntisi itsensä vielä enemmän ulkopuoliseksi.

Jos mä olisin sanonut, että: - "Painu vi**uun häiritsemästä" niin hän olis vaihtanut koulua. Eikä olis ollut siinä saunaillassa. Hän ei muistais mitä mä sanoin, hän muistais vaan, että sielläkin kiusattiin.

Kiusaamisella on perkeleen pitkät arvet. Hyväksi koulupäiväksi ei lasketa semmoista, että: - "Jippii, tänään päätäni ei työnnetty pönttöön."

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Ensinnäkin, rehtorit ovat nykyisin kuin toimitusjohtajia: he pyrkivät myymään kouluaan ja tekemään siitä mahdollisimman haluttavan. Koulukiusaamiseen on olemassa raportointijärjestelmät, mutta merkintöjä järjestelmään kartetaan viimeiseen saakka, koska se laskee rankingia.

Perusongelma on siinä, että 1990-luvulla peruskoulussa siirryttiin uusliberalistiseen lähtökohtaan. Tämä tarkoittaa valinnanvapautta koulutukseen. Tällä tavoin peruskoulun perusajatus tasa-arvoisesta koulutuksesta romuttuu ja tilalle tulee hyviä ja huonoja kouluja.

Mitä tulee erityisopetukseen, sitä ollaan ajettu järjestelmällisesti alas viimeiset 5 vuotta. Samaa tahtia tippuu PISA-tuloksetkin. Tukea tarvitsevat lapset integroidaan luokkiin ilman, että opettajilla olisi kyky heitä ohjata. Eli voi olla, ettei todellakaan ole resursseja, mutta todellinen alkusyy voi olla välinpitämättömyys ja ns. munattomuus, eli ei uskalleta puuttua, kun joku valittaa kuitenkin. Tämä on mielestäni naisten syy, sillä kun naisia on alkanut tulla johtopaikoille, ei todellisista ongelmista saa puhua, vaan pitää puhua siten kuin on sallittua puhua - eli mielensäpahoittajat perivät maan :)

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mun mielesta se, etta ylipaatansa joku koululainen joutuu koulukiusaamisen takia vaihtamaan koulua on aika kamala juttu. Olipa sitten kyseessa kiusattu tai kiusaaja. Kylla tuollainen tilanne huutaa isoon aaneen sita, etta ko. koulussa ei osata puuttua koulukiusaamiseen vaan tuolla siirrolla koulu pystyy lakaisemaan tilanteen maton alle. Koulun vaihtamisen naen aarimmaisena keinona eika se suinkaan poista koulukiusaamisen olemassaoloa siita koulusta mihinkaan.

Turhan usein myos koulukiusaamistilanteessa koulu heittaa vastuuta kasistaan kotiin. "Kasvattakaa lapsestanne kovempi". Tilanteita silotellaan ja selitellaan koulussa, pahimmillaan sanotaan etta "meidan koulussa ei ole kiusaamista". Se on valetta, jokaisesta koulusta sita loytyy. Eri asia on sitten se, etta mita koulussa oikeasti tehdaan kiusaamisen ennaltaehkaisemiseksi ja tapahtuneiden tilanteiden selvittamiseksi. Vastuu on aikuisilla. Seka kouluissa etta kotona. Mutta myos harrastepiirien aikuisilla. Koska koulukiusaamisen lonkerot ovat pitkat ja monihaaraiset.

Jokaisella perheella ja sen koululaisella pitaa olla varmuus siita, etta on koulupaivansa aikana turvallisten ja valittavien aikuisten parissa, jotka uskaltavat puuttua tilanteisiin rohkeasti :).

Yhteistyössä