koulukiusaaminen ja kosto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Meidän koulussa poikaa 8 1/2 v on kiusattu,haukuttu mm. hiustenvärin takia, vaatteista, hampaista.Nyt viime viikolla monta vuotta vanhempi oli kampannut jalat alta ennen kotiinlähtöä. Oma poikani oli päättänyt kostaa ja ottanut isomman kengät naulakolta ja tuonut kotiin piiloon. päivä tämän jälkeen oli ottanut kengät ja nakannut koulumatkalla ojaan.Joku oli nähnyt ja asia selvinnyt. Nyt luonnollisesti joudumme korvaamaan vahingon ja poika istuu myös jälki-istunnon, vanhempien palaveri tulossa huomenna.
Eilen juteltuamme asiasta poika sanoi että usein sanallisesti kiusataan ja hän pelkää. Kampituksen jälkeen isompi poika oli sanonut että jos kerrot niin lyö turpaan. ei ollut sitten uskaltanut sanoa koulussa taikka kotona vaan keksinyt tuon koston.
syyksi kostoon poikani sanoi että halusi tuottaa toisellekin pahan mielen kun itsellä on paha mieli..
miten nyt toimia?
Poika on kotiarestissa tuon varkauden takia nyt..

No minä en nyt tuosta arestista oikein tiedä, kiusatuksi tuleminen on tosi vakava asia ja saattaa musertaa pienen pojan ihan kokonaan. Toki olisin tehnyt hyvinkin tiukasti selväksi että toisen omaisuutta ei varasteta mutta en olisi laittanut arestiin kyllä! Ymmärrän kyllä lastasi tosi hyvin, olen itsekkin ollut kiusattu kouluaikoina, mutta painottaisin pojalle yhä uudestaan että kotona voi kertoa tuollaisista jutuista ja että äiti ja isä kyllä puuttuvat siihen heti! Nää on niin vaikeita asioita että tehän parhaiten tiedätte itse varmasti mitä sanktioita annatte.

Mä näkisin tuon koston pojan yrityksenä tehdä vastarintaa kiusaamiseen. Ei toki oikein, mutta voi olla aika hurjaa joutua vielä vanhempien rankaisemaksi. No, niin tai näin rangaistuksen kanssa, mutta kiusaamiseen pitää nyt puuttua. Kiusaaja on selvästi isompi ja fyysisesti kiusaava, joten itse olisin enemmän huolissani siitä.

Sinä rankaiset siitä, kun toinen yrittää puolustaa itseään niillä vähillä keinoilla, joita pikku raukalla on?! Käsittämätöntä. Minä olisin ainakin kehunut lastani. Ja nostanut koulussa sellaisen metakan, että myös kiusaajan on saatava rangaistus.

Sinun lastasi siis rangaistaan ja kiusaaminen saa jatkua entiseen malliin. Nyt poikasi oppi vain sen, ettei kannata yrittää puolustaa itseään, koska siitä kärsii vielä enemmän. Kiusaajan lisäksi myös aikuiset käyvät kimppuun, jopa oma äiti, jonka olisi odottanut puolustavat lastaan. Käsittämätöntä.

Ei ole minustakaan oikein että lapsi saa tuosta rangaistuksen. Väärinhän tuo on toki, mutta johan hän sai rangaistuksen jälki-istunnon muodossa ja vahongonkorvausvaatimuksena. Ennemminkin annatte nyt viestin, että poikasi oli pahempi kuin tämä kiusaaja ettekä edes te puolusta häntä kiusaajaa vastaan. Päin vastoin tuen poikaasi ja ehdottomasti otatte vakavasti puheeksi tuon kiusaamisen koulussa vanhempienkeskustelussa.

[QUOTE="neuvoton";22992140]Mutta onko oikein tavallaan sallia tuollainen teko, että itse menee samaan mukaan ja kostaa..en nyt ymmärrä ollenkaan..[/QUOTE]

Tottakai on oikein. Sinun käytöksesi tässä on väärin, kun kohtelet puolustuskyvytöntä lastasi noin julmasti. Jos hän menettää oikeudentajunsa ja uskonsa luotettaviin aikuisiin, niin henkiset vauriot voivat olla elinikäiset.

No tottakai lasta kuuluu rangaista tuollaisesta teosta, kun on vienyt kengät. Ja vahinkokin pitää korvata. Ei nyt ole ihan pikkujuttu, että vie toisen kengät ja pilaa ne.

MUTTA ota yhteyttä myös kouluun tuon kiusaamisen takia, pyydä vaikka oppilastyöryhmän kokousta (koulun henkilökuntaa, jonka pitäisi puuttua juuri kiusaamiseen). Koulukiusaamiseen pitää puuttua, mutta ei niin, että vastapuolen omaisuutta turvellaan.

Yhteistyössä