Koulukiusaaminen ja kiva koulu, HUOH! käytäntö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nonni. Onko mammoilla tietoa, miten kiva koulu kampanja sitten käytännössä toteutuu?
Koulussamme lastamme kiusaa 2vuotta vanhempi sanallisesti järjestelmällisesti. Vapaa ajalla hivotaan koskemattomuuden rajaa, mm. kampitaan luistelussa jne. Olen käynyt pitämässä lapselle(kiusaajalle) puhutteluja, mutta silmät kierossa katsoo kuin vähä-älyinen enkä usko sanankaan menevän perille. Lapsemme opettajalle olen kertonut asiasta ja hän sanoi käynnistävänsä kiva koulu-kampanjan toimet. Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Mulla ois itellä niin suuri kutina soittaa tän pojan vanhemmille, mutta toistaiseksi ohjattiin että asia hoidetaan koulun kautta...

Itse koen kiva koulu jutut lässyn lässyn juttuina jossa kaikilla pitää olla kivaa ! ja myös sillä kiusaajallakin pitää olla kivaa joten häntä ei ojenneta mitenkän-

Sama meillä. Mä viis välitän mistään kampanjoista. Suoraan vaan soitto vanhemmille. Myös itse haluaisin tietää HETI jos lapsemme kiusaisi jotain koulussa! Vanhemmat saa lapseen sen kurin jota se tarttee. EIkä mitkään lässynlässyn keskustelut koulussa.

Meillä poikaa kiyusattiin, siis yksi lapsi kiusasi. Otin välittömästi yhteyden opettejaan, joka samana päivänä laittoi asian liikkeelle ottamalla yhteyttä kiusaajan vanhempiin (jotka myös onneksi suhtautuivat asiaan vakavasti), sekä pitämällä pojille yksilökeskustelut sekä keskustelun koko luokan kanssa. Tilanne rauhottui, mutta koko ajan nyt seurataan sitten ettei kiusaamista enää ilmene, eikä kyllä ole ilmennytkään. Ja pojat ovat nyt ihan hyviä luokkakamuja keskenään, vaikkei ylimpiä ystäviä olekaan.

kyllä meidän koulussa suhtaudutaan vakavasti kiusaamiseen, ja sille tehdään kaikki mitä voidaan, ja asia etenee aina rehtorin, psykologin ym tahojen tietoon asti jos tarvetta on. Mutta vaikka siihen kuinka puututtaisiin, sitä ei varmasti saada koskaan kitkettyä kokonaisuudessaan pois, niin ikävää kuin se onkin. :(

Meillä esikoisen kohdalla tuli jotain kiusaamiseksi luokiteltavia tilanteita lyhyen ajan sisällä ed. asuinkaupunkimme koulussa - se oli Kiva koulu. Wilmaan tuli välittömästi viesti, joka oli osoitettu kaikille kiusaamiseen osallistuneiden vanhemmille ja meille kiusatun vanhemmille. Viestissä kerrottiin aika tarkkaan, mitä on tapahtunut ja että lasten kanssa asiasta on puhuttu.

Olin tästä toimintatavasta ihan positiivisesti yllättynyt, sillä lapsemme ei ollut varsinaisesti kiusattu, mutta luokassaan "ei niin suosittu", joka ilmeisesti aika herkästi joutui vaikkapa pipon viemisen tms. ikävän pilailun kohteeksi. Näitä tosin ei usein sattunut.

koulu myös kiva-koulu...
kokemusta vain siltä osin, että lapsemme luokassa olivat pojat keskenään naureskelleet, ja KAIKKI pojat olivat siinä mukana, ja kaikilla oli ollut kivaa, kunnes yksi lapsista oli todennut, että ei ole enää kivaa, ja sanonut opettajalle, että muut kiusaavat. Toisten mielestä tilanteessa ei tapahtunut mitään.

Tyttöni oli kaverinsa kanssa ollut luokassa, eikä myöskään huomannut mitään kiusaamista, mutta koska olivat olleet samassa tilassa "kiusaajien " kanssa, olivat antaneet open mielestä hyväksynnän tälle kiusaamiselle, kun eivät hakeneet opettajaa luokkaan.

Reksin puhuttelussa on käyty nyt n. 9-10 kertaa, käynnit harvenee jos kiusaamista ei tapahdu. Mutta suurimmiksi syyllisiksi siis todettiin tytöt, jotka eivät tajunneet että poikien naureskelu on kiusaamista, vaikka tämä "kiusattu" itse oli aloittanut leikin.

No meidän perheen kokemuksen mukaan muutama kiva-kouluopettaja juttuttaa molemmpia osapuolia erikseen, mahdollisesti yhdessäkin sen jälkeen ja todennäköisesti vielä muita oppilaita, joilla voi asiasta olla jotain tietoa. Keskustellaan ja keskustellaan siellä koulussa ja sitten lopulta voivat mahdollisesti olla sinne toisen vanhempiinkin yhteydessä.

KiVa-kouluhan ei tarkoita sitä, että kaikilla pitäisi olla hauskaa ja ihkua, se on kampanja kiusaamista vastaan. Minusta ainakin oman poikani koulussa se toimii kohtalaisen hyvin, oman työpaikkani KiVa-kampanja toimii myös aika hyvin.

meidän muksun koulussa on kiva koulu projekti ja ollaan se jo ihan käytännössä todettu että siinä on kivaa opeilla,ei tarvitse puuttua mihinkään ja kivaa on myös kiusaajalla kun häntä ei saa jättää syrjään sen takia että kiusaa, muuten nämä ei kiusaajat on puhuttelussa.
Eli kiva koulu projekti antaa siunauksen kiusaamiselle :(

Yhteistyössä