Koulujen VANHEMPAINYHDISTYS toiminta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rahaton

Vieras
Tietääkö kukaan onko tuo jäsenmaksu pakollinen, vaikkei käytä mitään heidän liikunta kerhojaan..
Lapsi tuli lappu kourassa kotiin ja sanoi että pitää palauttaa opettajalle allekirjoitettuna..
Meillä on tällä hetkellä rahallisesti todella tiukkaa eikä missään tapauksessa olisi varaa tuollaisia ylimääräisyyksiä maksaa, koululle kun saa nykyään rahaa kantaa muutenkin ( xylitol pastillit, nokkahuilut, retket yms.. )
Itkua saa iltaisin tuhertaa mistä rahat seuraavaan kauppareissuun niin nyt vielä tuo... :(

Juu, meilläkin piti maksaa kymppi johonkin reissuun jonne todennäköisesti ei edes oppilas mene. Tästä ei tietoa mikä retki oikeastaan on kyseessä.

Sitten satanen on maksettu jo viime vuonna tulevan kevään luokkaretkestä, josta ei tiedetä edes minne se tehdään. Kuulemma lisää pitää vielä maksaa.

Eikö nämä maksut ole vapaaehtoisia, mutta miksi niitä sitten opettajat kerää kuin olisivat pakollisia? Kun tuota edellä mainittua kymppiä ei jollain ollut, opettaja oli sanonut että tuot sitten huomenna.

aivan käsittämätöntä rahastusta kouluilta nykyään.. meille oli tullut rehtorilta viesti että määrä rahat on loppu ja mittään kyniä yms.. ei voi ostaa enään tälle kauden joten kaikki ilmaistuotteet ( kynät, paperit, pahvit yms.. otetaan vastaan )
seuraavaks varmaan pyydetään itse siivoamaan sinne ja opettamaan...

Ei ole pakollinen. Jos jää kummeksuttamaan, kysy.

Mua ketuttaa myös aivan vimmatusti jatkuva rahanruinaus, mutta toisaalta kunnat eivät enää tue toimintaa niin kovin.
Se taas aikaansaa tämmöisessä säästäväisyyteen syntyneessä ihmisessä lievähkön kapinahengen, että pakkoko sitten on järjestää koko ajan jotain hulppeaa toimintaa? Onko pakko mennä kauas luokkaretkellä? Onko lauantain koulupäivänä pakko mennä elokuviin? yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27585324:
Mua ketuttaa myös aivan vimmatusti jatkuva rahanruinaus, mutta toisaalta kunnat eivät enää tue toimintaa niin kovin.
Se taas aikaansaa tämmöisessä säästäväisyyteen syntyneessä ihmisessä lievähkön kapinahengen, että pakkoko sitten on järjestää koko ajan jotain hulppeaa toimintaa? Onko pakko mennä kauas luokkaretkellä? Onko lauantain koulupäivänä pakko mennä elokuviin? yms.

Olen samaa mieltä. Yksinkertaisuus kunniaan!

Omat lapset eivät vielä ole kouluiässä, mutta jo etukäteen hirvittää se rahanmeno mikä sitten tulee. Saati jos vielä alkavat harrastaa jotain joukkueurheilua... No, ehkä se kompensoituu päivähoitomaksun poistumisella...

Ei ole, jäseneksi saa liittyä kuka haluaa ja kannattaa siten rahallisesti vanhempainyhdistyksen toimintaa.

Yleensä nuo laput allekirjoitetaan, että sillä todetaan, että lapsi on sen lapun kotona esittänyt eli ole tietoinen vanhempainyhdistyksen olemassaolosta ja toiminnasta.

[QUOTE="vieras";27585392]Vanhempainyhditystoiminta ei ole koulun toimintaa eli jos sieltä suunnalta rahaa ruinataan, se ei liity kouluun mitenkään.[/QUOTE]

Paitsi että ainakin meillä päin vanhempainyhdistys osallistuu koulutyön tukemiseen monellakin tavalla; on hommattu mm. liikuntavälineitä jne. Vanhempainyhdistys myös jakaa stipendit ja tukee koulun yhteydessä toimivia harrastekerhoja, mutta nämähän eivät toki liity kiinteästi siihen itse koulunkäyntiin.

Pahalta sen sijaan tuntuu ajatella, että jossain lapsiperheessä on raha tosiaan niin tiukassa, että joku kympin vapaaehtoinen maksu kaataa perheen talouden. Tällaisissa tapauksissa varautuminen elämässä aina ja joka tapauksessa eteentuleviin vastoinkäymisiin on kyllä ihan nollassa. :(

EDIT: VY siis maksaa ne stipendit; opettajat toki päättävät niiden saajista.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27585674:
Paitsi että ainakin meillä päin vanhempainyhdistys osallistuu koulutyön tukemiseen monellakin tavalla; on hommattu mm. liikuntavälineitä jne. Vanhempainyhdistys myös jakaa stipendit ja tukee koulun yhteydessä toimivia harrastekerhoja, mutta nämähän eivät toki liity kiinteästi siihen itse koulunkäyntiin.

Pahalta sen sijaan tuntuu ajatella, että jossain lapsiperheessä on raha tosiaan niin tiukassa, että joku kympin vapaaehtoinen maksu kaataa perheen talouden. Tällaisissa tapauksissa varautuminen elämässä aina ja joka tapauksessa eteentuleviin vastoinkäymisiin on kyllä ihan nollassa. :(

Eipä taida teikäläisellä olla hajuakaan miten pienellä palkalla elävät ihmiset koettavat tulla toimeen.

Kymppi on ainakin meidän perheessä poissa jostain tärkeästä. Itse olen näitä kymppejä ja satasia maksanut mihin milloinkin. Kouluun pitää yrittää lapselle laittaa kutakuinkin sellaiset vaatteet yms. kuin muillakin, ettei niin kauheasti eroaisi muista ja jäisi porukan ulkopuolelle.

Juuri tänään ajattelin, kun kävin kaupassa mitä tuli kaikki maksamaan, vaikka en mitään syötävää ostanutkaan. Ostin paketin pyöränkumipaikkoja, venttiilejä, pumpun, pesuaineita, lamppuja, lankaa jolla parsin omia sukkia, sukkia koululaiselle yms. Maitoa ostin pari purkkia. Tähän meni sievoinen summa, jotan taas nälkävyötä kirsistetään.

Itse olen jo vuosia joutunut dyykkaamaan ruokaa että voin rahoittaa elämisen että olisi edes lähes normaalinrajoissa.
Hiukan tietysti väsyttää kun ne yöunet jäävät vähille. Mutta, pärjätty ollaan tähän asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27585674:

Noista stipendeistäkin voidaan olla montaa mieltä...että onko edes hyvä että sellaisia jaetaan.

Ja lisäys, että Aamuäreen kanssa samaa mieltä. Pitääkö sitten tehdä kaiken maailman reissuja kun niihin ei saa kouluilta enää mtään tukea.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Noista stipendeistäkin voidaan olla montaa mieltä...että onko edes hyvä että sellaisia jaetaan.

Meidän lasten koululla niitä saa koulumenestyksestä- mutta ei välttämättä se luokan 'hikari' vaan se joka on parantanut omaa menestystään, on motivoitunut huomattavaa enemmän koulusta tai vain parantanut numeroitaan.

Sen saa aina myös lapsi, joka ottaa toiset huomioon, on kaveri kaikille ja luotettava oppilas muutenkin.

Nuo reissut elokuviin tms joista mainitsin- ne ovat täällä kyllä opettajien järjestämiä- ja vähän kuin 'komennetaan' vanhempainyhdistystä rahoittamaan myös. Ja vanhempia yhtälailla, olivat he yhdistyksessä tai eivät.
Sinänsä tykkään yhdistystoiminnasta, koska se mahdollistaa ainakin välillisesti sen, että jokaisen lapsen vanhemmalta ei vaadita muutamaa euroa (tai muutamaa euroa enempää), vaan yhdistys toimii vapaaehtoisuuteen perustuen, toiminta-ajatuksena on kuitenkin sen rahan hankkiminen kaikenlaiseen yhteiseen hyvään.
Paljolti vanhemmat silti maksavat kun yhdistys myy sukkia, kalentereita, kortteja yms sälää, mutta kenenkään ei silti ole pakko näitä myytäviä ostaa.

Mutta mielestäni rehtorin ei ole mitään asiaa tulla saapastelemaan ekaluokan ensimmäiseen vanhempainiltaan ja ilmoittaa, että alkakaahan kerätä joukossanne rahaa, meillä on ollut tapana järjestää leirikoulu kohteeseen XX (eli aika hemmetin kauas). Summa XXX olisi saatava kokoon- ja sen jälkeen häipyä tyylikkäästi paikalta kahvimukinsa kanssa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27586010:
Meidän lasten koululla niitä saa koulumenestyksestä- mutta ei välttämättä se luokan 'hikari' vaan se joka on parantanut omaa menestystään, on motivoitunut huomattavaa enemmän koulusta tai vain parantanut numeroitaan.

Sen saa aina myös lapsi, joka ottaa toiset huomioon, on kaveri kaikille ja luotettava oppilas muutenkin.

Nuo on kyllä hyviä perusteita. Mutta silti olen vähän stipendejä "vastaan" alaluokilla.

Meillä menee tuo vanhempainyhdistystoiminta toisinpäin, eli se antaa oppilaille eikä ota. Toisin sanoen vy järjestää myyjäisiä yms toimintaa, joista kertyvillä tuloilla hankitaan oppilaille sellaisia juttuja, mitä kaupunki ei hanki. Ollaan esim. kerätty rahaa uusiin välituntivälineisiin (hyppynaruihin, diaboloihin, palloihin yms), järjestetty oppilaille teatterielämyksiä, kustannettu mehut ja munkit vappuriehaan ym ym. Kaikki tämä perustuu muutaman ihmisen aktiiviseen toimintaan. Toki meiltä lähtee Wilman kautta viestejä, että nyt olis disko tulossa ja toivotaan vanhempien apua ja tukea esim. leivonnaisten leipomisessa, valvonnassa tms. Aika harvoin sieltä kyllä kukaan ilmoittautuu :(. Vanhempainyhdistys on myös tukenut esim. kuudesluokkalaisten luokkaretkeä.

Kerhoja pitää meidän koulussa opettajat ja ne ovat kaikille ilmaisia.

Yhteistyössä