Kouluavustajista: onko joka koululuokassa (alemmat luokat)

  • Viestiketjun aloittaja kotoisin maalta
  • Ensimmäinen viesti
Eipä
niitä enää ole, vaikka integroidaan erityisoppilaat normiluokkiin. Meidän koulussa on reilu 200 oppilasta, paljon mamuja, integroituja, ja yksi avustaja. Että jos lääkäri kirjoittaa todistuksen jossa sanotaan, että tarvitsee avustajan normaaliluokkaan, niin tietäkää että sillä ei sitten kyllä mitään saa.
Anteeksi meni ohi aiheen, mutta tämä vaan on säästökohde joka riepoo todella paljon!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eipä:
niitä enää ole, vaikka integroidaan erityisoppilaat normiluokkiin. Meidän koulussa on reilu 200 oppilasta, paljon mamuja, integroituja, ja yksi avustaja. Että jos lääkäri kirjoittaa todistuksen jossa sanotaan, että tarvitsee avustajan normaaliluokkaan, niin tietäkää että sillä ei sitten kyllä mitään saa.
Anteeksi meni ohi aiheen, mutta tämä vaan on säästökohde joka riepoo todella paljon!!!
Ja mun lapsen luokalla on 8 "tavislasta", 2 integroitua, 2 opettajaa ja 1 avustaja.

Kai se on kuntakohtaista, että mistä pihistellään ja mistä ei. Säästävät kyllä väärästä kohdasta teidän kunnassa!
 
Ei joka luokalla ole omaa, mutta on yleensä joka luokalla joskus. Sitten joillain on hlö.koht. avustaja. Ei Helsingissä ainakaan ollut mun lapsuudes kouluavustajii, ainakaan joka koulussa, siis ei ainakaan meillä. Mutta silloin ei integroitu erityisoppilaita tavallisille luokille, niin apuja ei tarvittu niin paljon.
 
se sama
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Eipä:
niitä enää ole, vaikka integroidaan erityisoppilaat normiluokkiin. Meidän koulussa on reilu 200 oppilasta, paljon mamuja, integroituja, ja yksi avustaja. Että jos lääkäri kirjoittaa todistuksen jossa sanotaan, että tarvitsee avustajan normaaliluokkaan, niin tietäkää että sillä ei sitten kyllä mitään saa.
Anteeksi meni ohi aiheen, mutta tämä vaan on säästökohde joka riepoo todella paljon!!!
Ja mun lapsen luokalla on 8 "tavislasta", 2 integroitua, 2 opettajaa ja 1 avustaja.

Kai se on kuntakohtaista, että mistä pihistellään ja mistä ei. Säästävät kyllä väärästä kohdasta teidän kunnassa!
Jos en ihan väärin muista, niin olen sun kanssa samasta kunnasta.. Jos jossain kaupungissa säästetään avustajissa, ja ylipäätään opetustoimessa, niin tässä. Ikävä kyllä.

 
vieras
Meidän isossa kaupunkikoulussa on kolme kouluavustajaa. Pienryhmissä on omat avustajat. Lisäksi meillä on liuta opettajaopiskelijoita apuna pitkin vuotta, mikä on vain loistava ja hieno asia. Lapset on siis yliopiston harjoittelukoulussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja se sama:
Jos en ihan väärin muista, niin olen sun kanssa samasta kunnasta.. Jos jossain kaupungissa säästetään avustajissa, ja ylipäätään opetustoimessa, niin tässä. Ikävä kyllä.
Ahaa, olisko se sitten peräti koulukohtaistakin?
Mulla ei todellakaan oo valittamista, kun lapsen luokalla on asiat noin hyvin.

Lauste, Pansio, Varissuo vaiko Ilpoinen...?
 
se sama
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja se sama:
Jos en ihan väärin muista, niin olen sun kanssa samasta kunnasta.. Jos jossain kaupungissa säästetään avustajissa, ja ylipäätään opetustoimessa, niin tässä. Ikävä kyllä.
Ahaa, olisko se sitten peräti koulukohtaistakin?
Mulla ei todellakaan oo valittamista, kun lapsen luokalla on asiat noin hyvin.

Lauste, Pansio, Varissuo vaiko Ilpoinen...?
Tunnet näemmä asiasi ;).
 
ope
Riippuu niin kunnasta. Olen opettanut koulussa, jossa ei ole ollut kuin yksi palkattu avustaja ja 300 oppilasta! Ja sitten taas koulussa, jossa oli reilut sata oppilasta ja neljä avustajaa.
 
niin
Sinun kouluaikanasi ei vielä tunnistettu ertiyistä tukea tarvitsevia oppilaita. Ne olivat vain niitä luokan häiriköitä ja pellejä.

Nyt aikuisena sitä ymmärtää omat koulumuistot vähän eri kantilta. Mitä kaikkia ongelmia tietyillä luokkakavereilla olikaan - ja ainoa tukitoimi koululla oli jättää luokalle. Eipä se auttanut, rimaa hipoen jatkoivat seuraaville luokille ja olivat aina niitä luokan hitaimpia.
 
...
kouluavustaja= esim. työllistetty nuori tms.
koulunkäyntiavustaja= koulutettu alansa ammattilainen

Molemmat iso apu luokassa, mutta työnkuva saisi luonnollisesti olla hieman eri... Todellisuudessa joskus on, joskus ei.

Avustajista yleensä ottaen pulaa. Mutta usein jos koululla käytettävissä kouluavustaja, hänet pyritään antamaan resurssiksi juuri alaluokille tai muuten vaativaan ryhmään. Henkilökohtaista koulunkäyntiavustajaa ei kokemukseni mukaan saa välttämättä edes useammalla lääkärin lausunnolla. Ja näin maailman parhaassa valtiossa, jonka koulujärjestelmä sai arvosanaksi yli 100 maksimin ollessa 100... :O
 
se sama
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
kouluavustaja= esim. työllistetty nuori tms.
koulunkäyntiavustaja= koulutettu alansa ammattilainen

Molemmat iso apu luokassa, mutta työnkuva saisi luonnollisesti olla hieman eri... Todellisuudessa joskus on, joskus ei.

Avustajista yleensä ottaen pulaa. Mutta usein jos koululla käytettävissä kouluavustaja, hänet pyritään antamaan resurssiksi juuri alaluokille tai muuten vaativaan ryhmään. Henkilökohtaista koulunkäyntiavustajaa ei kokemukseni mukaan saa välttämättä edes useammalla lääkärin lausunnolla. Ja näin maailman parhaassa valtiossa, jonka koulujärjestelmä sai arvosanaksi yli 100 maksimin ollessa 100... :O


Ei ollenkaan näin mustavalkoista. Meillä on kaksi kouluavustajaa, molemmat koulutettuja. Yhtään koulunkäyntiavustajaa meillä ei ole.
Mutta tiedän monta erityiskoulua jossa on paljon koulukäyntiavustajia ilman mitään koulutusta.
Eli tuo työnimike on vain työnimike, se ei kerro koulutustasosta mitään, ainoastaan sen, mitä henkilö on palkattu tekmään.

Henkilökohtaisia koulunkäytiavustajia ei enää nykyään edes saa olla, vaan he avustavat yleisesti kaikkia. Käytännössähän se ei tietenkään ole niin, mutta laki saivartelee, ettei kukaan vaan tule syrjityksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
kouluavustaja= esim. työllistetty nuori tms.
koulunkäyntiavustaja= koulutettu alansa ammattilainen


Molemmat iso apu luokassa, mutta työnkuva saisi luonnollisesti olla hieman eri... Todellisuudessa joskus on, joskus ei.

Avustajista yleensä ottaen pulaa. Mutta usein jos koululla käytettävissä kouluavustaja, hänet pyritään antamaan resurssiksi juuri alaluokille tai muuten vaativaan ryhmään. Henkilökohtaista koulunkäyntiavustajaa ei kokemukseni mukaan saa välttämättä edes useammalla lääkärin lausunnolla. Ja näin maailman parhaassa valtiossa, jonka koulujärjestelmä sai arvosanaksi yli 100 maksimin ollessa 100... :O
No ei todellakaan ole..

Kouluavustaja avustaa niinsanotusti koulua eli tekee kaikenlaisia pikkuduuneja mitä siel on, järkkäilee paikkoja jne. Vähän sellanen yleismies.

Koulunkäyntiavustaja taas avustaa nimenomaan siinä koulunkäynnissä..

Ja sitäpaitsi sehän on nykyään koulunkäynnin ohjaaja tms. Nimike on muuttunu..
 

Yhteistyössä