Kouluajan kielistä..

kun suomi on 2 kielinen maa..
täällä itä reunalla tuota toista kotikieltämme ei todellakaan tarvita...ne hassut ruotsin kieliset jotka tänne tulevat, heidän kanssaan pärjää englannilla..
Mutta tää venäjä..
se olis täällä hyvä osata.
Suurin osa vuodenvaihteen turisteista on venäläisiä tai brittejä (myös pitkin kevättä venäläisiä on asiakkaana ).
enkulla pärjää mutta ruotsilla todellakaan ei..
venäjän kielellä taas pärjäis noiden venäläisten kanssa koska heidän englantissa on melko heikkoa..

miksi itäreunalla ei voitaisi opettaa koulussa ruotsin tilalla venäjää, josta olisi paljon enemmän hyötyä täällä varsinkin ???
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mitäs jos muuttaakin joskus sieltä itäreunalta pois?
niin...olen mä sitäkin miettinyt.
Mutta en mä oo muuttamassa länsireunalle jossa mä tarvitsisin sitä ruotsia joten miksi mun täytyi sitä aikoinaan opiskella ??
Mä olisin silloin jo ennemmin opiskellut venäjää mutta ku sitä ei ole tarjolla.
Muualla ku kansanopistossa ja sinne kurssille kyllä olen jo jonossa...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
k
venäjän kielellä taas pärjäis noiden venäläisten kanssa koska heidän englantissa on melko heikkoa..
ainakin silloin kun kaupassa asioivat...:whistle:

tuli vaan taas matkalla pantua merkille, miten venäläiset olivat ihan h moilasena, kun pyydettiin osallistumismaksua yhdeltä kiertoajelulta. Sama toistui kaupoissa :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Pakkoruåtsi pois? Kannatetaan!
en mä halua "pakkoruotsia" pois..
vaan että länsiranta opiskelee sitä kun he sitä enemmän tarvitsevat ja taas itäreuna opiskelis "pakkovenäjää" ku sitä he tarvitsevat enemmän

:D
Enpä usko, et toimis. Mites sit niiden kans jotka muuttaa ympäri maata ettees takkaas? oisko niille sit pakkona molemmat?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Pakkoruåtsi pois? Kannatetaan!
en mä halua "pakkoruotsia" pois..
vaan että länsiranta opiskelee sitä kun he sitä enemmän tarvitsevat ja taas itäreuna opiskelis "pakkovenäjää" ku sitä he tarvitsevat enemmän

:D
Pakkovenäjä .... Meneeköhän missään poliittisessa elimessä läpi. Totta on kuitenkin se, että Itä-Suomessa ehdottomasti tarvittaisiin enemmän venäjän osaajia ruotsin osaajien kustannuksella. Vapaaehtoinen valinta olisi parempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
kyllä ne venäläisetkin joutaa sitä enkkua opettelemaan.
ne venäläiset turistit joiden kanssa olen asioinut, ovat osanneet englantia
osaahan ne jotkut..suurin osa ei..
meillä käyneitä asiakkaita niin oliskos kumminkin niin päin että suurin osa ei puhu englantia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kypsä:
Olis kyllä hyvä, jos sais päättää, opiskelisko koulussa venäjää vai ruotsia! Täällä (Savossa) ei ruotsia tarvitse osata, mutta tälläkin hetkellä kaupunki täynnä venäläisturisteja.
kuten kuusamokin..
rukalla varsinkin jossa olen töissä.
tarvitsen työssäni englantia, suomea ja sitä venäjää jos osaisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
kyllä ne venäläisetkin joutaa sitä enkkua opettelemaan.
ne venäläiset turistit joiden kanssa olen asioinut, ovat osanneet englantia
Eikö ole tosi tylsää, jos kaikkien maailman ihmisten pitäisi puhua keskenään englantia? Voidaanko sanoa, että sumuisen saaren kulttuuri-imperialismi on onnistunut, vaikka siirtomaista onkin jo luovuttu.
 
vieras
Sehän on paljon kunnan resursseista ja tarjonnasta kiinni tuo kielivalinta. Jossain on mahdollista ottaa ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi se venäjä (tai jokin muu) englannin tilalle. Sen lisäksi tarjolla voi olla vuoden parin kuluttua toinen vieras kieli, tosin nykyisistä säästöistä johtuen aika harvoin.

Minua huomattavasti nuorempi veljeni luki ensimmäisenä vieraana kielenä muuta kuin englantia, aloitti sen opiskelun joskus viidenneltä. Oma lapseni taas lukee englantia, mutta hänellä on lisäkielenä ala-asteella ruotsi, muitakin vaihtoehtoja oli, mutten tiedä saatiinko niistä ryhmää. Eli kannattaa tuonne kunnan päättäjiin ja budjettien laatijoihin olla yhteydessä, samoin tarvitsee löytää sopiva määrä niitä kielen opetteluun halukkaita.
 
Jos venäjän opiskelu ratkaistaan vain sillä, että tuodaa yksi lisäkieli, niin se ei kauheasti auta niitä, jotka eivät ole kielellisesti lahjakkaita eivätkä opiskelemaan hirveästi kieliä. Ruotsin kieli on kuitenkin yksi ylimääräinen rasite silloin.
 
samainen vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua huomattavasti nuorempi veljeni luki ensimmäisenä vieraana kielenä muuta kuin englantia, aloitti sen opiskelun joskus viidenneltä.
Tarkennuksena: Aloitti siis englannin vasta viidennellä luokalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sehän on paljon kunnan resursseista ja tarjonnasta kiinni tuo kielivalinta. Jossain on mahdollista ottaa ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi se venäjä (tai jokin muu) englannin tilalle. Sen lisäksi tarjolla voi olla vuoden parin kuluttua toinen vieras kieli, tosin nykyisistä säästöistä johtuen aika harvoin.

Minua huomattavasti nuorempi veljeni luki ensimmäisenä vieraana kielenä muuta kuin englantia, aloitti sen opiskelun joskus viidenneltä. Oma lapseni taas lukee englantia, mutta hänellä on lisäkielenä ala-asteella ruotsi, muitakin vaihtoehtoja oli, mutten tiedä saatiinko niistä ryhmää. Eli kannattaa tuonne kunnan päättäjiin ja budjettien laatijoihin olla yhteydessä, samoin tarvitsee löytää sopiva määrä niitä kielen opetteluun halukkaita.
englanti täällä aloitetaan 3 ja ihan hyvä niin...sitä tarvitaan..
mutta tuo venäjä ei ole peruskoululaisten valinnaisissa..
vaan sen voi valita vain kansaopiston kautta ja sielläkin vuodessa on 1 ryhmä ja ääriään myöten täynnä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Jos venäjän opiskelu ratkaistaan vain sillä, että tuodaa yksi lisäkieli, niin se ei kauheasti auta niitä, jotka eivät ole kielellisesti lahjakkaita eivätkä opiskelemaan hirveästi kieliä. Ruotsin kieli on kuitenkin yksi ylimääräinen rasite silloin.
itä reunalta pois ruotsi ja tilalle venäjä koska sitä täällä tarvitaan enemmän ku ruotsia. sitä mä ajan takaa

:D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
englanti täällä aloitetaan 3 ja ihan hyvä niin...sitä tarvitaan..
mutta tuo venäjä ei ole peruskoululaisten valinnaisissa..
vaan sen voi valita vain kansaopiston kautta ja sielläkin vuodessa on 1 ryhmä ja ääriään myöten täynnä
Outoa, jos ei edes yläasteen valinnaisissa ole vaihtoehtona. Veljeni luki sitä nimittäin muualla päin suomea yläasteella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Jos venäjän opiskelu ratkaistaan vain sillä, että tuodaa yksi lisäkieli, niin se ei kauheasti auta niitä, jotka eivät ole kielellisesti lahjakkaita eivätkä opiskelemaan hirveästi kieliä. Ruotsin kieli on kuitenkin yksi ylimääräinen rasite silloin.
itä reunalta pois ruotsi ja tilalle venäjä koska sitä täällä tarvitaan enemmän ku ruotsia. sitä mä ajan takaa

:D
Sitä voi koittaa, se on ihan järkevä asia ajettavaksi. Mä ajan takaa pakkoruotsin poistoa yleensä :kieh:
 

Yhteistyössä