koulu oikeuteen lapsen kiusaamisesta..tai sen sallimisesta,,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Koulu halutaan tilille kiusaamisesta - viidelle syyte
22.10.2009 05:47, päivitetty 22.10. 05:55

Suomessa haetaan ensi kerran oikeusteitse ennakkopäätöstä siitä, miten koulun pitäisi puuttua oppilaan kiusaamiseen. Asiasta kertoo Turun Sanomat.

Turun käräjäoikeudessa luettiin keskiviikkona syytteet virkavelvollisuuden rikkomisesta kaikkiaan viidelle koulun johtoon ja henkilökuntaan kuuluvalle.

Syytettyinä ovat ruotsinkielisen alakoulun rehtorin ja kahden opettajan lisäksi terveydenhoitaja sekä ruotsinkielisen opetustoimen johtaja. Vaihtoehtoisena syytteenä on varomattomuudesta tapahtunut teko.

Tapauksessa on kyse vuosia jatkuneesta henkisestä ja fyysisestä kiusaamisesta, jonka kohteeksi joutui alakouluikäinen poika. Syytettyjen väitetään suhtautuneen löyhästi tai jättäneen kokonaan noteeraamatta kiusaamistapauksen. Lääkäreiden mukaan poika kärsii edelleen muun muassa väkivallan aiheuttamasta ahdistuksesta.

Kiusatun ja hänen perheensä asianajaja Ulf Månsson sanoo Turun Sanomille, että oikeudenkäynti on ennakkotapaus ja tärkeä rajanveto siitä, ketkä kantavat vastuun kiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta.

Vastaajat kiistävät syytteen ja vaativat sen hylkäämistä.
STT

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1743915

olis aika monella muullakin koululla syytä joutua samaan asemaan..

koulu on oikeasti aika lailla ilman välineitä ton kiusaamsien suhteen... kun ei niitä kiusaajia saada mitenkään kuriin.. vanhemmat ei puutu asiaan... ja jos koulussa ollaankin sitten tiukasti puuttumassa niin kiusaus tapahtuu sitten kotimatkalla... :/
pitäisi olla entistä helpompaa erottaa kiusaajat koulusta määräajaksi, siirtää toiseen kouluun.. pitäisi pystyä tekemään rikosilmoitus niistä kiusaajsita, jolloin sossu ja poliisi voisivat yhdessä puuttua siihen kiusaamiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
koulu on oikeasti aika lailla ilman välineitä ton kiusaamsien suhteen... kun ei niitä kiusaajia saada mitenkään kuriin.. vanhemmat ei puutu asiaan... ja jos koulussa ollaankin sitten tiukasti puuttumassa niin kiusaus tapahtuu sitten kotimatkalla... :/
pitäisi olla entistä helpompaa erottaa kiusaajat koulusta määräajaksi, siirtää toiseen kouluun.. pitäisi pystyä tekemään rikosilmoitus niistä kiusaajsita, jolloin sossu ja poliisi voisivat yhdessä puuttua siihen kiusaamiseen...

juu, tiedän et koulun keinot on rajalliset, mut silmien ummistaminen ja kiusaamisen sillä "lopettaminen" ei ole oikein.
Just viikonloppuna juttelin entisen luokkakaverin kanssa jonka tyttö oli yksi lapseni kiusaajista, eikä niihin vanhempiin ole koskaan oltu koulusta yhteydessä, vaikka mä oon siitä asiasta puhunut koululle monta vuotta |O
ai niin, miks koulu olis niihin ollut yhteydessä, kun ei mitään tapahtunut..kun oon kuunnellu noita Sällin kertomia juttuja, kuinka käytiin päälle, haukuttiin ja syljettiin naamalle, niin sopii vaan ihmetellä miten kukaan koulun henkilökunnasta ei oo ikinä nähnyt mitään..

Oikein hyvä juttu,itsekin koko kouluikäni olin kiusattu ja opettaja kehui aina kuinka meidän luokalla ei ketään kiusata ja minä vaan kuvittelen,no eihän ope puuttunut kun se oli hänen lellikki joka kiusasi :(
Miksi kiusaajia ei voida siirtää toiseen kouluun,
miksi kiusatun pitää olla aina se joka alistuu koulun vaihtoon :(

Yhteistyössä