Koulu kieltää Leijona riipuksen käytön lapsella!!!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli mun pappakin oli äärinationalisti kun kantoin leijonakorua? Siis hän joka aikanaan tuolla rintamallakin taisteli? Tuo koru on nyt isälläni, joka ei sitä tosin käytä kun nyt muutenkaan ei ketjuja pidä. Mitäs jos tuo koru periytyy nyt mun pojalle, niin tuleeko hänestä natsi jos haluaa sen kaulaansa laittaa?
Elämme eri aikaa ja leijonan omineet uusnatsit ovat sen maineen pilanneet.
 
Kappas. Tähän ketjuun on näköjään ilmestynyt muutama meikäläisen henkilöä koskeva kommentti?

Ensinnäkin, olen tosiaankin läpeensä kyllästynyt vähä- älyiseen huuteluun ja someraivoon joka ei oikeastaan ole mitään muuta kuin Halla- Ahon kymmenen vuotta sitten keksimien iskulauseiden ja kehäpäätelmien toistoa. Se vituttaa samaan tapaan kuin jalkapallohuligaanit joiden elämän ainoa tarkoitus oli rähinöidä katsomossa jalkapallosta piittaamatta.

Toisekseen, mulla on täysi oikeus koska tahansa muuttaa mieltäni. Jos fudiskatsomossa rähinöidään, niin mua ei huvita sinne mennä. Mut jos siellä on vaan rähisijöitä, niin jalkapallo voidaan tarpeettomana lopettaa. Mitävittupalsta vois puolestani pysyä siellä mitävittupalstalla eikä kerjätä linkkiklikkauksia perhelehden keskustelupalstalla.

Kolmanneksi, mun mielikuvitukseni ei riitä keksimään niitä kaikkia raiskaustapoja, joita nämä hurmahenkiset isämmaam ja naistemoikeuksiempuolustajat ovat toivoneet Laura Huhtasaarta lukuunottamatta lähes kaikille naiskansanedustajille, suvakeille ja jopa tasavallan presidentin vaimolle. Mulla ei ole raiskausfantasioita. Kyseinen kaktuskielikuva ei totisesti ole omani.

Neljänneksi, leijonakorun ovat totisesti pilanneet nämä itseään isämmaallisiksi kutsuvat valopäät, joilla älyä ei ole lainkaan, mutta vihasta ja raivosta ei ole puutetta.

Viidenneksi, Suomessa tosiaan on täysin avointa rasismia ja uusnatsismia jo aivan liikaa. Joka ei usko voi mennä ”rajat kiinni- uunit auki"- facebook sivuille lukemaan kommentteja ja alkaa pelätä sitä, että saako tuommoinen porukka tosiaan kulkea vapaalla jalalla ja missä lääkitys.
 
  • Tykkää
Reactions: neval ja -tibis
vierailija
Kappas. Tähän ketjuun on näköjään ilmestynyt muutama meikäläisen henkilöä koskeva kommentti?

Ensinnäkin, olen tosiaankin läpeensä kyllästynyt vähä- älyiseen huuteluun ja someraivoon joka ei oikeastaan ole mitään muuta kuin Halla- Ahon kymmenen vuotta sitten keksimien iskulauseiden ja kehäpäätelmien toistoa. Se vituttaa samaan tapaan kuin jalkapallohuligaanit joiden elämän ainoa tarkoitus oli rähinöidä katsomossa jalkapallosta piittaamatta.

Toisekseen, mulla on täysi oikeus koska tahansa muuttaa mieltäni. Jos fudiskatsomossa rähinöidään, niin mua ei huvita sinne mennä. Mut jos siellä on vaan rähisijöitä, niin jalkapallo voidaan tarpeettomana lopettaa. Mitävittupalsta vois puolestani pysyä siellä mitävittupalstalla eikä kerjätä linkkiklikkauksia perhelehden keskustelupalstalla.

Kolmanneksi, mun mielikuvitukseni ei riitä keksimään niitä kaikkia raiskaustapoja, joita nämä hurmahenkiset isämmaam ja naistemoikeuksiempuolustajat ovat toivoneet Laura Huhtasaarta lukuunottamatta lähes kaikille naiskansanedustajille, suvakeille ja jopa tasavallan presidentin vaimolle. Mulla ei ole raiskausfantasioita. Kyseinen kaktuskielikuva ei totisesti ole omani.

Neljänneksi, leijonakorun ovat totisesti pilanneet nämä itseään isämmaallisiksi kutsuvat valopäät, joilla älyä ei ole lainkaan, mutta vihasta ja raivosta ei ole puutetta.

Viidenneksi, Suomessa tosiaan on täysin avointa rasismia ja uusnatsismia jo aivan liikaa. Joka ei usko voi mennä ”rajat kiinni- uunit auki"- facebook sivuille lukemaan kommentteja ja alkaa pelätä sitä, että saako tuommoinen porukka tosiaan kulkea vapaalla jalalla ja missä lääkitys.
Oisit sinäkin vaan oikeesti pysynyt poissa,niin kuin lupasitkin.
 
vierailija
Kappas. Tähän ketjuun on näköjään ilmestynyt muutama meikäläisen henkilöä koskeva kommentti?

Ensinnäkin, olen tosiaankin läpeensä kyllästynyt vähä- älyiseen huuteluun ja someraivoon joka ei oikeastaan ole mitään muuta kuin Halla- Ahon kymmenen vuotta sitten keksimien iskulauseiden ja kehäpäätelmien toistoa. Se vituttaa samaan tapaan kuin jalkapallohuligaanit joiden elämän ainoa tarkoitus oli rähinöidä katsomossa jalkapallosta piittaamatta.

Toisekseen, mulla on täysi oikeus koska tahansa muuttaa mieltäni. Jos fudiskatsomossa rähinöidään, niin mua ei huvita sinne mennä. Mut jos siellä on vaan rähisijöitä, niin jalkapallo voidaan tarpeettomana lopettaa. Mitävittupalsta vois puolestani pysyä siellä mitävittupalstalla eikä kerjätä linkkiklikkauksia perhelehden keskustelupalstalla.

Kolmanneksi, mun mielikuvitukseni ei riitä keksimään niitä kaikkia raiskaustapoja, joita nämä hurmahenkiset isämmaam ja naistemoikeuksiempuolustajat ovat toivoneet Laura Huhtasaarta lukuunottamatta lähes kaikille naiskansanedustajille, suvakeille ja jopa tasavallan presidentin vaimolle. Mulla ei ole raiskausfantasioita. Kyseinen kaktuskielikuva ei totisesti ole omani.

Neljänneksi, leijonakorun ovat totisesti pilanneet nämä itseään isämmaallisiksi kutsuvat valopäät, joilla älyä ei ole lainkaan, mutta vihasta ja raivosta ei ole puutetta.

Viidenneksi, Suomessa tosiaan on täysin avointa rasismia ja uusnatsismia jo aivan liikaa. Joka ei usko voi mennä ”rajat kiinni- uunit auki"- facebook sivuille lukemaan kommentteja ja alkaa pelätä sitä, että saako tuommoinen porukka tosiaan kulkea vapaalla jalalla ja missä lääkitys.
Hih, allekirjoitan!
 
Ehkä se pieni lapsi haluaa julistaa ihan itse kotimaatansa leijonakorun kautta.

Sinuna en huolehtisi niin kovasti lapsen "leimautumisesta". Kaikki me leimaudumme joksikin, osaksi vanhempiemme syystä. Aina. Todennäköisesti sinunkin lapsesi on jo leimaantunut jonkinlaiseksi sinun ideologiasi takia esim. siksi, miten suhtaudut uskonnonopetukseen...

Vertaatko sä nyt tosiaan kaksimielistä paitaa ja leijonakorua? Niinkun ihan tosissas?
Vertaan. Joku ehdotti, että lapsi haluaisi korun vaan, koska tykkää leijonista - eli ei ymmärtäisi sen symboliikkaa ja mahdollisia muita mielikuvia.

Suhtaudun uskonnon opetukseen ihan neutraalisti niiden kohdalla, jotka kuuluvat kirkkoon. Oma lapseni käy elämänkatsomustiedon tunneilla, mikä kuuluu hänen opetusohjelmaansa. Sekä uskonto että elämänkatsomustieto ovat ihan normaaleja oppiaineita. Toki mielelläni näkisin kaikille yhteisen uskontotiedon ja etiikan oppiaineen, mutta ei tätä mielipidettä niin moni tiedä, että lapsi sen mukaan leimautuisi.

Mutta onhan se totta, että vanhempien arvomaailma voi vaikuttaa siihen, miten jotkut suhtautuvat lapseen. Oman lapseni ulkoisesta olemuksesta ei kuitenkaan käy ilmi poliittiset kantani, elämänkatsomukselliset vakaumukseni tai muut aatteeni. Ja tässä on se ero. Leijonakorua käyttävä lapsi yhdistetään heti sen korun myötä aatemaailmaan - joku yhdistää sen natseihin, toinen isänmaallisuuteen. Mutta miksi tokaluokkalaisen täytyisi olemuksellaan julistaa mitään aatteita?

Miksi niin pieni lapsi haluaisi julistaa kotimaataan? Kuulostaa vähän kummalliselta. Eikö sitä kansallismielisyyttä ehtisi omaksua sitten, kun oikeasti ymmärtää asian itse? Tuon ikäinen toistaa kyllä kansallismielisyydessään vanhempiensa aatteita, ikävä kyllä. Ei tuon ikäinen tajua valtion ideaa riittävän syvällisesti.

Pohjois-Koreassa on kansallismielisiä lapsia (koska siellä on pakko olla).
 
Toi nyt vaan ei pidä paikkaansa. Ihan turhaan jatkat sen toistamista kun kukaan muu kuin sinä ei ajattele noin.
Googlaa vaikka "leijonariipus". Kultasepänliikkeiden mainosten lisäksi löytyy lähinnä ketjuja, joissa pohditaan onko se ällöttävä, juntti tms.

Ja kun joku pohti lipun käyttöä, niin löytyi tällainen:
http://yle.fi/uutiset/ovatko_leijonariipus_ja_suomi-tatuointi_huonoa_isanmaallisuutta/6815406

"Suomen lippu yhdistyi muukalaisvastaisuuteen 1990-luvun rasistisen liikehdinnän myötä. Näkyvimmin symbolia käyttivät rasistiset skinhead-ryhmät, jotka halusivat ilmaista lipulla omaa aatemaailmaansa"

Että kyllä ne skinit ovat onnistuneet isänmaallisia symboleita leimaamaan. Tai sanoisinko - tahraamaan.
 
MÖRKÖÄITI: Yksi kysymys. Ehkä ohi aiheen, mutta ajattelin kysyä kuitenkin. Kuinka monessa maassa olet käynyt? Tai oikeastaan vielä tarkennettuna, kuinka monessa kultuurissa olet elänyt sanotaanko nyt vaikka yli 2 kuukauden jaksoja? Nyt ei siis lasketa turistihelvettejä, vaan ihan oikeasti aikaa, jolloin on joutunut olemaan mukana sikäläisten ihmisten arkea?

Tunnut niin hyvin "tietävän" maailman menosta. Vai mahtaisko kaikki tietosi vaan olla peräisin kirjoista ja suomalaisesta perspektiivistä rakennetuista mutuista?
En nyt niin kovin monessa, ehkä vähän yli kahdessakymmenessä. En ole varsinaisesti asunut muualla, tai ne pitemmätkin aikani muualla ovat olleet pitemmästäkin oleskelusta huolimatta "lomaa", vaikka eivät turistihelveteissä olekaan olleet.

Liittyikö tämä jotenkin nyt tähän leijonakoruun?
 
Eli mun pappakin oli äärinationalisti kun kantoin leijonakorua? Siis hän joka aikanaan tuolla rintamallakin taisteli? Tuo koru on nyt isälläni, joka ei sitä tosin käytä kun nyt muutenkaan ei ketjuja pidä. Mitäs jos tuo koru periytyy nyt mun pojalle, niin tuleeko hänestä natsi jos haluaa sen kaulaansa laittaa?
Pappasi on varmaan niin vanha, että muistaa vielä ajan, kun skinit eivät olleet omineet leijonakorun omaksi tunnuksekseen. Voi olla, että tulevaisuuden papat eivät enää käytäkään kyseistä korua samalla lailla, koska eivät halua muiden mieltävän, että isänmaallisuus merkitsee heille muukalaisvihamielisyyttä tai rasistia. Ikävä kyllä nämä tahot ovat onnistuneet tahraamaan sen leijonakorun imagon.
 
Leijonakorua käyttävä lapsi yhdistetään heti sen korun myötä aatemaailmaan - joku yhdistää sen natseihin, toinen isänmaallisuuteen. Mutta miksi tokaluokkalaisen täytyisi olemuksellaan julistaa mitään aatteita?
Leijonakorua pitäviä lapsia on paljon, tavallisten perheiden lapsia. On myös leijona-t-paitoja joita myydään tavallisissa marketeissa.
 
Leijonakorua pitäviä lapsia on paljon, tavallisten perheiden lapsia. On myös leijona-t-paitoja joita myydään tavallisissa marketeissa.
Missä päin Suomea? Ei ainakaan tällä alueella Helsinkiä, missä itse asun. Tosin eipä täällä näy leijonakoruja tai paitoja aikuisilla miehilläkään. Enpä muista muuallakaan nähneeni noita lapsilla, joskus jossain narkkarilähiössä on voinut joku aikuinen pitää leijonapaitaa.
 
Missä päin Suomea? Ei ainakaan tällä alueella Helsinkiä, missä itse asun. Tosin eipä täällä näy leijonakoruja tai paitoja aikuisilla miehilläkään. Enpä muista muuallakaan nähneeni noita lapsilla, joskus jossain narkkarilähiössä on voinut joku aikuinen pitää leijonapaitaa.
En kerro missäpäin asun, mutta en etelä-Suomessa. Mutta siis kauhean tyylikkäitä ei leijona-aiheiset jutut ole, mutta en mä pidä sen perusteella paikallisia poikia uusnatsi-aivopesun uhreina enkä tyylittöminä. Ne on vaan poikia.
 
vierailija
Missä päin Suomea? Ei ainakaan tällä alueella Helsinkiä, missä itse asun. Tosin eipä täällä näy leijonakoruja tai paitoja aikuisilla miehilläkään. Enpä muista muuallakaan nähneeni noita lapsilla, joskus jossain narkkarilähiössä on voinut joku aikuinen pitää leijonapaitaa.
Nyt kyllä itse yleistät ja kunnolla.
Vai että narkkarilähiössä....Missä sellainen on?
 
vierailija
Mutta onhan se totta, että vanhempien arvomaailma voi vaikuttaa siihen, miten jotkut suhtautuvat lapseen. Oman lapseni ulkoisesta olemuksesta ei kuitenkaan käy ilmi poliittiset kantani, elämänkatsomukselliset vakaumukseni tai muut aatteeni. Ja tässä on se ero. Leijonakorua käyttävä lapsi yhdistetään heti sen korun myötä aatemaailmaan - joku yhdistää sen natseihin, toinen isänmaallisuuteen. Mutta miksi tokaluokkalaisen täytyisi olemuksellaan julistaa mitään aatteita?

Miksi niin pieni lapsi haluaisi julistaa kotimaataan? Kuulostaa vähän kummalliselta. Eikö sitä kansallismielisyyttä ehtisi omaksua sitten, kun oikeasti ymmärtää asian itse? Tuon ikäinen toistaa kyllä kansallismielisyydessään vanhempiensa aatteita, ikävä kyllä. Ei tuon ikäinen tajua valtion ideaa riittävän syvällisesti.

Pohjois-Koreassa on kansallismielisiä lapsia (koska siellä on pakko olla).
Voi luoja nyt tekisi kirjaimellisesti mieli hakata päätä seinään...

Eikö sulla käynyt edes mielessä että leijonakoruun ihastunut poika voi olla vaikka kova lätkäfani? Useimmat minun tuntemani (nuoremmat) pojat yhdistävät leijonan ennen kaikkea Suomen jääkiekkojoukkueeseen ja sen kannattamiseen ja vasta viimeiseksi isänmaallisuuteen tai vastaavaan.

Tosin tällä sinun logiikallasi yhden näistä pojista isän on kyllä pakko olla skini, koska hänellä ei ole tukkaa - ja jos leijonariipus on merkki kansallismielisyydestä niin samoin on siten kalju pää. Samoin tunnusmerkkejä ovat tällä logiikalla myös maihinnousukengät, reisitaskuhousut ja tatuoinnit.

Vai hetkinen... Voisiko kuitenkin olla että jos johonkuhun osuu näistä "tuntomerkeistä" vain yksi (vaikka sitten se leijonakoru), ei hänestä vielä tulee (terveelle ihmiselle) mieleen natsi/rasisti/skini/ääri-isänmaallinen tms?
 
vierailija
Minulla on leijonakoru, en ole rasisti enkä natsi. Tiesittekö muuten, että leijona on myös eläin, pidättekö eläintarhoja ja Afrikkaa natsipaikkoina ja rasistisina, voit törmätä elävään leijonaan eli se eläin on natsi ja rasisti.
Noinhan teidän logiikka menee, kun luin tämän keskustelun.
 
vierailija
Nyt voisi varmaankin jo viheltää pelin poikki ja julistaa, että tasapeli tuli. Molemmat puolet osoittivat, että arvomaailmat ovat täysin vastakkaiset. Haluaisin kuitenkin tuoda esiin opena sellaisen asian, että tilanne on hyvin epäoikeudenmukainen opettajan kannalta, koska opettaja ei voi vaitiolovelvollisuuden vuoksi kertoa mitään oppilaaseen/vanhempiin liittyviä asioita. Hän ei voi myöskään kertoa kyseisestä tilanteesta, sen taustoista tai vanhempien kanssa käydyistä keskusteluista mitään. Voin kuitenkin kokemukseni perusteella vakuuttaa, etteivät koulutoimen johtaja ja kyseisen koulun rehtori tukisi tätä opettajaa, mikäli kyse olisi siitä, että opettaja on kieltänyt lasta käyttämästä koruaan. Ensisijaisesti opettajan, rehtorin ja koulutoimen johtajan on kuitenkin ajateltava lapsen etua ja yksityisyyttä. Tästä syystä somekeskusteluihin eivät osallistu ne, jotka oikeasti voisivat valottaa tilannetta enemmän. Suomessa opettajat tekevät työtä suurella sydämellä tilanteessa, jossa resursseja on vähennetty, luokkakoot ovat kasvaneet, mutta lasten tuen tarve on lisääntynyt. Myös vanhempien vaatimukset (ja tuen tarve) ovat lisääntyneet. Opettajan tehtävä on kuitenkin ensisijaisesti turvata jokaisen lapsen koulunkäynti ja oppiminen.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
vierrailija
Tässä keskustelussa ei ole enää kyse opettajasta, oppilaasta tai koulusta. Kyse on siitä, onko meillä tai lapsilla oikeus käyttää leijonakorua ilman leimaantumista. Asian kannalta ei ole merkitystä, mitä koulussa on tapahtunut ja mitä opettaja on sanonut. Merkittävämpää on se, miten ihmiset ylipäätään näkevät asian. Itselleni on tullut yllätyksenä leijonakorun voimakas vastustus tällä palstalla, koska en ole koskaan aiemmin kuullut asiasta.
 

Yhteistyössä