Kotona taitava poika "ei osaa" tarhassa mitään..

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ymmällään

Vieras
Mistä ihmeestä tämä johtuu, että tarhassa piirtää pelkkää sotkua (kotona todella hienosti), ei muka osaa laskea (mitä kotona osaa. Erottaa numerot 1-8) ja muka ei osaa mitään. Sitten tarhan tädit jo huolissaan kertoo, että ei osaa ikätasoisesti tehdä asioita. Kyseessä on ujo 5v lapsi. Mutta ei kai ujous "laita heittäytymään hölmöksi"??
 
Tämä on nyt aikamoinen yleistys, mutta aika harva tuonikäinen poika on kovin innokas piirtämään päiväkodissa, kun ympärillä voi olla paljon houkuttavampiakin asioita ja kenties, jossain piirtäjien vieressä leikitään jotain mahtavaa autoleikkiä tms. johon haluaisi mukaan ja piirros sutaistaan hetkessä.
Kotona on kaiketi vähemmän ns, häiriötekijöitä, joka vetäisi keskittymiskykyä toisaalle.

Ja joskus päiväkodissa se piirtämisidea ei tule lapsen omasta aloitteesta, vaan remuisina ja levottomina päivinä lapsia "istutetaan pöytätyöskentelyyn, jotta jonkinlainen rauha pysyisi yllä". Ja näissä tilanteissa etenkin pojat sutaisevat pari vauhdikasta viivaa paperille. " Mä piirsin jo, saaks mennä leikkiin";)
 
Höh. Jotainhan tossa on takana. Voisko olla, että on liian ankara itselleen, jos vaikka tuntee, ettei osaa piirtää yhtä hienosti kuin muut niin pistää kokonaan läskiksi? Kun yleensähän tää menee päin vastoin, että lapset matkii tarhassa muita.

Numeroista, mitä tarkoitat, että erottaa numerot 1-8? 5-vuotiaan pitäisi tosiaan osata jo käsitellä suurempiakin lukuja. Tarkoitan, että osaisi tehdä luvuilla muutakin kuin luetella ja tunnistaa. Meidän 5-vuotias aloitti juuri eskarin. Täyttää toki ihan loppuvuodesta 6. Alkeismatikkaa noi esikoulussa jo harjoittelee. Yhteen- ja vähennyslaskuakin pienillä numeroilla. Pistetehtäviä tykkää tehdä ja osaa tehdä yli sadan meneviä.
 
No tuo keskittyminen voisi olla. Pojalla on hankaluuksia keskittyä ihan kodin rauhassa, saati sitten isossa mölyisessä ryhmässä. Olet ensimmäinen, joka ottaa tuon keskittymisen puutten edes esille. Pojan tarhassa hoitajat ovat vaan antaneet ymmärtää, että pojan kehitys laahaa, kun ei piirrä kunnolla, eikä laske, kuten ikätoverinsa..
 
Päiväkotiin erityslastentarhanopettaja paikalle joka voi omalla ammattitaidollaan tutkailla tilannetta ja sen arvion pohjalta sitten eteenpäin.

Jos lapsella on noin paljon sosiaalisissa taidoissa ongelmia ettei pysty ryhmässä toimimaan alkuunkaan tasonsa mukaan niin pitää tosissaan alkaa mietiskellä koulukuvioita jo nyt.
 
mä voisin sanoa että kotona taitava poika ei koulussa osaa mitään.. tai ei siis uskalla tehdä mitään koska on todellakin ARKA! nyt kokeillaan pientä erityisryhmää jos siellä uskaltaisi lukea ääneen ym...
 
[QUOTE="hmm";22019548]

Numeroista, mitä tarkoitat, että erottaa numerot 1-8? 5-vuotiaan pitäisi tosiaan osata jo käsitellä suurempiakin lukuja. Tarkoitan, että osaisi tehdä luvuilla muutakin kuin luetella ja tunnistaa. Meidän 5-vuotias aloitti juuri eskarin. Täyttää toki ihan loppuvuodesta 6. Alkeismatikkaa noi esikoulussa jo harjoittelee. Yhteen- ja vähennyslaskuakin pienillä numeroilla. Pistetehtäviä tykkää tehdä ja osaa tehdä yli sadan meneviä.[/QUOTE]

Osaa laskea tietty pidempään. Kirjoitettuna tunnistaa siis numerot 1-8. Osaa laskea yhteen. vähennyt ei vielä oikein onnistu. Osaa myös tyyliin "kahdessa purkissa on erivärisiä helmiä, kummassa purkissa on enemmän helmiä?"
 

Yhteistyössä