Kotona ristiäiset, joidenka yhteydessä vihkiminen. Kokemusta? Ja mekko apuja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marthall
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos vieraat on kutsuttu ristiäisiin, niin mielestäni olisi asiallista aloittaa sillä. Olin kerran ristiäisissä, joissa pappi kasteen jälkeen hyvin vähäeleisesti ilmoitti, että sitten jatketaan vihkimisellä. Ihan riittävän iso yllätys se oli silti ja mielestäni tyylikkäämpi tapa kuin joku kiertoilmaus, mitä tuolla edellä on ollut.

Hääkakunhan voisi tilata sellaisen, että siinä on huomioitu molemmat juhlat. Tai sitten ihan vain sen kakun koristeen vaikka niin, että siinä on hääpäri vauva sylissä. Näitä marsipaanileipureita yms. löytyy kyllä netistä.

Morsiuspuvun kanssa tekisin niin, että hankkisin polvimittaisen, vaikka sitten vähän pitsisenkin mekon ja pitäisin sen päällä jotain kevyttä kesäistä (värillistä, ei mustaa tai valkoista) jakkua ristiäisten ajan.

[QUOTE="vieras";28369912]Fiksumpaa näin kuin, että pitää jumalattoman kalliit häät (joihin ei ole edes varaa) ja maksattaa ne sitten vierailla![/QUOTE]

Ainiin, kun nämähän ne olikin ne vaihtoehdot... Entäs sellainen että käy tosiaan vaan siellä maistraatissa kahdestaan (nopea ja helppo, jos juhlia haluaa välttää ja naimisiin vain jurudisista syistä) tai sitten pitää kotihäät ihan eri kerralla?

Noista "vihitään nyt tässä sivussa samalla" naimisista tulee vaan se vaikutelma, että naimisiin mennään vain ja ainoastaan kun on nyt tullut lisäännyttyä, niin pitää hoitaa se ikävä velvollisuus tässä samalla pois. Ei todellakaan kuulostaa siltä että pariskunta pitää suhdettaan tärkeänä ja ainutlaatuisena, kun ei viitsi edes omaa juhlaa sitä varten järjestää tai vaihtoehtoisesti mennä intiimisti naimisiin kahdestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28369811:
Kiva kun nolostutat ilman häälahjaa saapuvat vieraat sillä, ettet ole kertonut teidän menevän samoissa kekkereissä naimisiin.

Miks nolostua lahjattomuudesta, kun ei oo koko häistä ollut edes tietoakaan? Kait sitä jokaisen luulis siinä ymmärtävän, ettei lahjoja haluta kun ei näistä etukäteen kerrottu. Ehkä ennemminkin helpotus vieraille? ;)

[QUOTE="vieras";28369835]Vinkkinä se että jos pyydät kukkakauppaa sitomaan sulle hääkimpun, se on tosi paljon kalliimpi kuin sama kimppu ilman että se on hääkimppu. Puuttuu siis vain se kukkalaiteosuus, mutta samat kukat sidottuna kauniiksi sidonnaksi on vain muutaman kympin verrattuna jopa satasiin mitä veloitetaan hääsidonnasta. Varsinkin jos häät on kotona se kimppu voi sulla olla vaikka maljakossa muuten ja siitä nappaat sit vihkimisen ajaksi ja kuviin.[/QUOTE]

Heiii, kiitos tästä vinkistä! :) Just tälläsiä kaipaan.

[QUOTE="shalala";28369838]Entäs häät rippijuhlien kanssa samaan aikaan taikka ristiäiset hautajaisten kanssa...[/QUOTE]

Vauvaahan tässä juhlitaankin, vihkiminen on tuossa vaan sivussa. Kiva kun koko perhe kasassa ja jokaisella on sitten sama sukunimi. Mutta hei, jos tämä menee mönkään, niin pitää muistaa tuo rippijuhla homma ;)

Olen ollut yksissä sellaisissa ja ihan kiva tilaisuushan se oli. Kukaan meistä kummeista tai muista ei nolostunut, mitenkä tuota olis voinut lahjan ostaa kun ei tiennyt hääparin aikeista?

Itse en pitäis vastaavanlaisia häitä sen takia, että ne jäävät sitten aika pliisuiksi. Jos sellaiseen haluaa tyytyä ja jättää ns. aikuisten juhlat välistä, niin mikäpä siinä sitten. Itse taas haluan hääni vasta sitten, kun viimeinenkin tenava on saatu rintaruokittua ja olen vapaa siemailemaan juhlissa vaikkapa skumppaa ;)

Itse olen miettinyt samaa, mutta niinpäin että ensin olisi se kastaminen ja sitten vasta vihkiminen.
Mekkoasiaan en osaa auttaa, omalla kohdalla kun haluaisin että olisi joku juhlavampi vähän häämekkomainne, muttei kuitenkaan sellainen mistä nyt heti näkee..
Tosin, meillä miehen piäisi käydä rippikoulukin ensin jotta onnistuisi..

Minä alan myös kallistua tuohon, että eka kastaminen ja sitten vihkiminen :)

Me mentiin naimisiin samalla kun kuopus kastettiin. Ei kerrottu etukäteen, kuin muutamalle ihmiselle (toinen lauloi meille yhden laulun) ja ystäväni haki kukat jne. Mulla oli kukkana yksi gladiolus. Mekkona ihan normaali, tumma juhlamekko. Kakku yms kattaukset oli ristiäisteemalla.
Ensin oli vihkitoimitus ja sit perään lapsen kastaminen. Kannattaa kysyä papilta, mikä olisi hyvä järjestys.
Kaikki vieraat olivat onnellisia meidän puolesta ja sanoivat, että oli kaunis juhla.

En ymmärrä, mitä vikaa tuossa oikeestaan on? Miksi häiden pitäisi olla erikseen? Me ei haluttu maistraattihäitä ja eikä myöskään perinteistä hääjuhlaa. Kuitenkin pidin tärkeänä, että pappi vihkii meidät.

Me ollaan menty kotona ristiäisissä naimisiin, ilman, että siitä on kerrottu vieraille etukäteen. Mulla oli ihan tavallinen musta mekko.

vihkiminen tosiaan suoritetaan ennen kastetta. Puettuani vauvan annoin hänet tulevalle kummille syliin. Kastetilaisuus aloitettiin sillä, että pappi pyysi vauvan vanhemmat eteensä, koska halusi sanoa meille muutaman sanan ennen kastetoimitusta. Nämä muutama sana oli sitten se vihkitoimitus. Tämän jälkeen kastettiin vauva.

Toimitusten jälkeen vieraat onnitteli meitä, ja juotiin ristiäiskahvit. Meillä oli vaan yksi kakku, jossa oli kakunkoristeena vauvan kuva.

nätti homma, eikä kelleen mitään stressiä mistään.

Hei tämä kuulostaa tosi kivalle :) Itse tiedän, jos häät pitäisi erikseen järjestää niin olisin aivan hermorauniona :D Nätti simppeli juttu.

Me mentiin ukon kanssa naimisiin ukon siskon lapsen ristiäisissä, oltiin kummeina joten siitä vaan vaavi äitillensä ja papin eteen, sisko miehineen oli todistajina :D. Juhlien teemana oli valkoisuus, joten ei paljoa porukka alussa ihmetellyt vaatevalintojamme ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Mikä järki;28369871:
Et sitten yhtään kliseisempää "yllätystä" keksi? Tuntuu olevan nykyään ennemmin sääntö tuo, että naimattomat vanhemmat menevät ristiäisissä naimisiin. Huoh, todella mälsää!

Kliseinen ja mälsä yllätys ehkä sinulle ja muulle kansalle, mutta ei meidän ystäville ja sukulaisille :)

[QUOTE="Vieras";28369907]Menkää nsin maistraatissa naimisiin, sitten pyydätte vain kirkollisen vihkimisen kastetilaisuuden päätteeksi.
Jos kakkuja haöuatte useamman, tehkää sellainen kuin isommissa häissä, eli eri kerroksia. Jokaiselle omansa.

Pappi voisi sanoa, "nyt kun lapsi on saanut nimen, niin yhdistetään vielä äiti nimellään perheeseen.[/QUOTE]

Tuo kakkuidea on kiva, samoin tämä yhdistetään äiti vielä nimellään perheeseen. Kiitos!

[QUOTE="vieras";28369931]Samaa mieltä! Vain ne urpot ketkä ei muuten olis mennyt naimisiiin, mut ku tuli raskaaksi ni oli pakko, tekee näitä idioottimaisia ristiäiset/vihkiminen- tempauksia. Sitten jo vuoden päästä erotaan.[/QUOTE]

No ollaan tässä vajaa kymmenen vuotta oltu yhdessä ja toinen lapsi tulossa, joten ei aivan sovelluta tähän kategoriaan. Aateltiin tässä samalla naimisiin menoa, niin on myös minulla olisi sama sukunimi kuin miehellä ja lapsilla. Eihän tämä muuten mitään muuta :)

[QUOTE="möks";28369992]Jos vieraat on kutsuttu ristiäisiin, niin mielestäni olisi asiallista aloittaa sillä. Olin kerran ristiäisissä, joissa pappi kasteen jälkeen hyvin vähäeleisesti ilmoitti, että sitten jatketaan vihkimisellä. Ihan riittävän iso yllätys se oli silti ja mielestäni tyylikkäämpi tapa kuin joku kiertoilmaus, mitä tuolla edellä on ollut.

Hääkakunhan voisi tilata sellaisen, että siinä on huomioitu molemmat juhlat. Tai sitten ihan vain sen kakun koristeen vaikka niin, että siinä on hääpäri vauva sylissä. Näitä marsipaanileipureita yms. löytyy kyllä netistä.

Morsiuspuvun kanssa tekisin niin, että hankkisin polvimittaisen, vaikka sitten vähän pitsisenkin mekon ja pitäisin sen päällä jotain kevyttä kesäistä (värillistä, ei mustaa tai valkoista) jakkua ristiäisten ajan.[/QUOTE]

Totta ja myös itse ala kallistua tuohon, että ekaksi kastaminen ja sitten vihkiminen. Ja hääpari vauva sylissään ois tosi kiva! Taidanpa jo yhden tietää kuka tämän koristeen voisi tehdä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mikä järki;28370001:
Ainiin, kun nämähän ne olikin ne vaihtoehdot... Entäs sellainen että käy tosiaan vaan siellä maistraatissa kahdestaan (nopea ja helppo, jos juhlia haluaa välttää ja naimisiin vain jurudisista syistä) tai sitten pitää kotihäät ihan eri kerralla?

Noista "vihitään nyt tässä sivussa samalla" naimisista tulee vaan se vaikutelma, että naimisiin mennään vain ja ainoastaan kun on nyt tullut lisäännyttyä, niin pitää hoitaa se ikävä velvollisuus tässä samalla pois. Ei todellakaan kuulostaa siltä että pariskunta pitää suhdettaan tärkeänä ja ainutlaatuisena, kun ei viitsi edes omaa juhlaa sitä varten järjestää tai vaihtoehtoisesti mennä intiimisti naimisiin kahdestaan.

No jos käytäs kahdestaan maistraatissa ilman ainuttakaan sukulaista tms. niin saatas vihat niskaan (tiedän, ei kuulu muille, mutta tämmönen nyt vaan sattuu suku olemaan), joten uskon että tällä tavalla vältyttäs myös pahimmilta vihoilta .. ainain suurimmalta osalta.

Ja jos erikseen pitäisi pitää häät, niin niihin tulis ihan järjettömästi väkeä vaikkei haluttaisi. Suku on niin iso molemmilla ja jos joku jätetään ulkopuolelle, niin he ottavat siitä nokkiinsa :/ Eivät vaan voi ymmärtää, että meidän juhla eikä heidän.

Tämähän ei oikeesti muuta mitään muuta, kuin minun sukunimen ja näin se omasta mielestäni tunnustaa siltä, että perhe on yhteinäisempi, kun kaikilla sama sukunimi. Mielestäni se, että ei pidä juhlia erikseen ei tarkoita sitä, etteikö pitäisi suhdetta tärkeänä. Ehkä päinvaistoin? Tässähän tämä asian ydin (ainakin omasta mielestäni) korostuu ilman turhia lahjoja, alkoholia tms.

Ikävä velvollisuus.. Hmm, mikä velvollisuus se on naimisiin mennä, kun on lapsia?

[QUOTE="vieras";28370164]Olen ollut yksissä sellaisissa ja ihan kiva tilaisuushan se oli. Kukaan meistä kummeista tai muista ei nolostunut, mitenkä tuota olis voinut lahjan ostaa kun ei tiennyt hääparin aikeista?

Itse en pitäis vastaavanlaisia häitä sen takia, että ne jäävät sitten aika pliisuiksi. Jos sellaiseen haluaa tyytyä ja jättää ns. aikuisten juhlat välistä, niin mikäpä siinä sitten. Itse taas haluan hääni vasta sitten, kun viimeinenkin tenava on saatu rintaruokittua ja olen vapaa siemailemaan juhlissa vaikkapa skumppaa ;)[/QUOTE]

Ite pidän just tälläsistä pienistä, simppeleistä juhlista. En tykkää olla keskipisteenä.. saisin varmaan hermoromahduksen :D Saati sitten se häitten suunnitteleminen, apua! Pakko sanoa; tällä tavalla pääsee niin paljon helpommalla eikä mielenterveyteni kauheasti järky :D Ja sais pitää sellaset pienet ja intiimit ilman muiden vihoja tai ainakin luulisin, etteivät voisi kamalasti tämän tapaisista juhlista suuttua.

Mietin kyllä sitten ensi kesänä joitain kavereiden kesken grillibileitä ns. aikuisten juhlia, mutta en tiiä. Saa nähä :)

Me mentiin naimisiin samalla kun kuopus kastettiin. Ei kerrottu etukäteen, kuin muutamalle ihmiselle (toinen lauloi meille yhden laulun) ja ystäväni haki kukat jne. Mulla oli kukkana yksi gladiolus. Mekkona ihan normaali, tumma juhlamekko. Kakku yms kattaukset oli ristiäisteemalla.
Ensin oli vihkitoimitus ja sit perään lapsen kastaminen. Kannattaa kysyä papilta, mikä olisi hyvä järjestys.
Kaikki vieraat olivat onnellisia meidän puolesta ja sanoivat, että oli kaunis juhla.

En ymmärrä, mitä vikaa tuossa oikeestaan on? Miksi häiden pitäisi olla erikseen? Me ei haluttu maistraattihäitä ja eikä myöskään perinteistä hääjuhlaa. Kuitenkin pidin tärkeänä, että pappi vihkii meidät.

En ymmärrä minäkään. Jokainen pitäköön sellaiset häät kuin haluaa :) Minullekkin tuo papin vihkiminen on yllättävän tärkeää, vaikka ei muuten kauheasti kirkossa käydä tms.

Kiitos kaikille vastanneille! :) Huomaan, että aihe jakaa porukan aikalailla kahtia, mutta eikö se ole ihan sama minkälaiset häät toiset haluavat viettää? Toiset tykkäävät isoista ja mahtavista, toiset rauhallisista ja helpoista. Tai jotain tuolta väliltä :)

Lisää kokemuksia; oletteko olleet tämmöisissä juhlissa tai oletteko ite pitäneet tälläiset? Mitenkä asiat sujuivat ja kuinka vaihdettiin kasteesta vihkimiseen? Myös tuon mekon kanssa kaipailisin apuja ja hyviä linkki vinkkejä :)

Uusimmat

Yhteistyössä