kotona ollaan ja hiukan pettynein fiiliksin.. selvisi, että synnytystäni ei voida käynnistää

viime kertaisen raskausmyrkytyksen vuoksi en voi saada mitään synnytyksen käynnistäviä lääkkeitä, pitää vain odottaa josko se käynnistyisi itsestään :headwall: |O
kysyin eilen sairaalassa asiasta, sillä olisin enemmän kuin valmis synnyttämään!!!
olen kurkkuani myöten täynnä tikkujen päälle pissimistä, verenpaineen mittailua & pelkoa aina kun vähänkin sattuu päähän.. nytkin vietin muutaman päivän osastolla
virtsassa olevan valkuaisen takia, vaikka paineet olivat normaalit ja olo hyvä.
toissayönä elättelin jo toiveita, että alkaisin synnyttää kun keskellä yötä iski armoton jomotus selkään enkä saanut unta ilman lämmintä jyväpussia, mutta supistuskäyrällä ei näkynyt mitään eli ilmeisesti
selkäni oli vain suuttunut jostain. raskas huookaus... mie niin toivon, että saisin edes yrittää synnytystä alateitse!
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
En nyt väitä olevani mikään asiantuntija, mutta en ole koskaan kuullut, etteikö edellisen raskauden raskausmyrkytyksen vuoksi voisi käynnistää. Itse asiassa muistelisin, että parin tutun synnytys on käynnistetty juuri siksi että edellisessä raskaudessa on ollut myrkytys.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
tänään en pissanut tikkuun enkä mitannut paineita, pidän ihan piruuttani välipäivän ! :saint:
vasta eilen iltapäivästä pääsin kotiin, enkä todellakaan halua lähteä samantien takaisin..
tavoite on, että seuraavan kerran kun osastolle joudun tulen kotiin vasta vauvan kanssa
 
[QUOTE="vieras";26293494]En nyt väitä olevani mikään asiantuntija, mutta en ole koskaan kuullut, etteikö edellisen raskauden raskausmyrkytyksen vuoksi voisi käynnistää. Itse asiassa muistelisin, että parin tutun synnytys on käynnistetty juuri siksi että edellisessä raskaudessa on ollut myrkytys.[/QUOTE]

hmm. miule kyllä kaksikin eri lääkäriä väitti, ettei synnytystäni voida käynnistää lääkkeillä :O
 
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26293497:
tänään en pissanut tikkuun enkä mitannut paineita, pidän ihan piruuttani välipäivän ! :saint:
vasta eilen iltapäivästä pääsin kotiin, enkä todellakaan halua lähteä samantien takaisin..
tavoite on, että seuraavan kerran kun osastolle joudun tulen kotiin vasta vauvan kanssa
Sori mut tuo on jo lapsellista, vaikka kuinka ottaisi päähän tarkkailla vointiaan niin se on kuitenkin sun ja lapses parhaaksi :/ Tietänet itsekin miten nopeasti raskausmyrkytys voi kehkeytyä.

Mutta jaksamisia, toivottavasti se synnytys sitten käynnistyy omia aikojaan ja menee hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26293505:
hmm. miule kyllä kaksikin eri lääkäriä väitti, ettei synnytystäni voida käynnistää lääkkeillä :O
Minulla 1 raskaedessä myrkyrys -> käynnistys lääkkeillä viikolla 38
Toisessa raskaudessa vielä pahempi myrkytys -> Käynnistely aloitettiin 37+4 sellaisella ihme pallolla joka avaa kohdunsuuta. Ei auttanut kauheasti, joten kalvot puhki ja oxitosiinia.

Sektioon mentiin tosin lopulta molemmilla kerroilla.

Ehkä tilanne ei ole kovin vakava, kun eivät käynnistä. Keinoja kyllä löytyisi :)
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
Tiedän tunteen... Meillä toinen syntyi nyt maaliskuussa, ja kolme kertaa kävin sairaalassa kun piti käynnistää kuulemassa, ettei sitä vielä käynnistetäkään ja v*tutus oli joka kerta kotiin palatessa ARMOTON! Mulla tosin sitä piti käynnistellä juurikin edellisen raskausmyrkytyksen vuoksi? :O Anyway, synnytys käynnistyi lopulta itsestään ja kesti alle 4h kaikkinensa, mukula tuli siis rytinällä kun viimein päätti suvaita saapua ;)
Ei tästä paljoa lohtua ole, niin ovat raskaita ja pitkiä nuo viimeiset päivät, mutta kyllä se sieltä tulee :)
Tsemppiä tulevaan koitokseen!
 
Sori mut tuo on jo lapsellista, vaikka kuinka ottaisi päähän tarkkailla vointiaan niin se on kuitenkin sun ja lapses parhaaksi :/ Tietänet itsekin miten nopeasti raskausmyrkytys voi kehkeytyä.

Mutta jaksamisia, toivottavasti se synnytys sitten käynnistyy omia aikojaan ja menee hyvin.
miulla on hyvä olo, viimeeksi kun myrkytys iski oloni oli todella paskamainen. nyt jos mittaan ja se tikku vihertää, päädyn taas osastolle puhisemaan tylsyyttä muutamaksi päiväksi kunnes lähettävät kotiin. että ei kiitos! mittaan aamulla sitten..
 
miulla siis esikoinen syntyi viikolla 37 hätäsektiolla. olin ollut muutaman päivän sairaalassa
tarkkailussa koska verenpaineet huitelivat pilvissä tms ja oloni oli todella kurja: ruoka ei maistunut,
en pystynyt katsomaan telkkaria... tarkkailu loppui siihen aamuun, kun aloin krampata ja sitten
miuta vietiinkin vauhdilla leikkuriin. nyt olen viikolla 38 & tämä on luokiteltu riskiraskaudeksi, tähän asti on
mennyt hyvin mutta nyt siis oli pissassa vähän valkuaista. muuten olo on kuitenkin hyvä & toivon, että
tällä kertaa sektiolta vältyttäisiin ! mutta tuota mie ihmettelen, miksi muilla on käynnistetty ja miule
sanotaan ettei voi.. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26293567:
miulla siis esikoinen syntyi viikolla 37 hätäsektiolla. olin ollut muutaman päivän sairaalassa
tarkkailussa koska verenpaineet huitelivat pilvissä tms ja oloni oli todella kurja: ruoka ei maistunut,
en pystynyt katsomaan telkkaria... tarkkailu loppui siihen aamuun, kun aloin krampata ja sitten
miuta vietiinkin vauhdilla leikkuriin. nyt olen viikolla 38 & tämä on luokiteltu riskiraskaudeksi, tähän asti on
mennyt hyvin mutta nyt siis oli pissassa vähän valkuaista. muuten olo on kuitenkin hyvä & toivon, että
tällä kertaa sektiolta vältyttäisiin ! mutta tuota mie ihmettelen, miksi muilla on käynnistetty ja miule
sanotaan ettei voi.. :confused:
Niin no, syyhän käynnistyksen estoon ei siis oo se myrkytys ekassa raskaudessa vaan tuo sektio.
 
mies pitää miuta hulluna, kun höpisen kropalleni & kannustan aina kun tulee harjoitussuppari
"hyvä, supista supista nyt vaa" :LOL: lääkäri piti mahdollisena, että lievä kuukautiskipua muistuttava
jomotus mahassa & selkäkipu voivat merkitä lähestyvää synnytystä, käski tarkkailla jos supistukset voimistuvat ja alkavat tuntua myös selkäpuolella.. ennen kotiinlähtöä tarkisti kohdunsuun
ja vaikka paikat ovat vielä kiinni, niin pehmenneet ovat ja vauvan pääkin on kuulemma niin nätisti alhaalla. ehkä tällä kertaa luontoäiti hoitaa homman niinkuin kuuluukin
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: catlady
äpö
eka raskaus myrkyrys vko 31 kiireellinen sektio
toka raskaus yli vko 41 käynnistys kaikella mahdollisella
kolmas raskaus vedet osaksi eli kalvoissa reikä joka näytettävästi umpetui käynnistys viikon kaikella mahdollisella
 
Siis tarkoitatko, ettei toista synnytystä voida käynnistää jos edellisestä on sektio? Miten niin?
Voidaan toki varovaisesti käynnistelemään lähteä jos paikat on hyvin kypsyneet ja "valmiina", mutta jos tilanne on kovin epäkypsä niin sillon ei yleensä käynnistetä. Tilanteethan on aina yksilöllisiä joten mitään ehdotonta sääntöä tähän ei ole mutta toi ny yleisesti ottaen on se toimintamalli.
 
rietas
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26293608:
Jotenkin olen käsittänyt, että lääkkeeillä kun käynnistetään, niin supistukset voivat olla niin voimakkaita, että on kohdun repeämisriski arven kohdalta. Korjatkaa jos olen väärässä :)
Ahaa, aivan :) Ilmeisesti siinä on jokin aikaraja, joka minulla tuli täyteen, koska toisella(kin) kertaa käynnistettiin vaikka edellinen päättyi sektioon -tosin viisi vuotta oli jo väliä :D
 
"poikia3"
Siis tarkoitatko, ettei toista synnytystä voida käynnistää jos edellisestä on sektio? Miten niin?
Mulle on ainakin sanottu juuri niin, että sektion vuoksi ei käynnistetä, kun on riski että kohtu ei kestä sitä.

Mulla on siis keskimmäinen syntynyt kiireisellä sektiolla istukan osittaisen irtoamisen vuoksi. Sitten keskimmäisen ja viimeisen välissä olen synnyttänyt viikolla 16 pienen pojan. Viimeistä raskautta seurattiin sitten tosi tarkoin, olisin pyytäessäni saanut sektion, mutta halusin synnyttää alakautta. Ja tosiaan kun mulla meni lapsivedet ja odottelin sitten vuorokauden synnärillä suppareita, käynnistää ei voinut edellisen sektion vuoksi. Supistukset lähtivät sitten yöksi saamallani petidiinipiikillä kahden aikaan yöllä. Ja kuopus on syntynyt 40 tasan - tarkka poika!
 
"vieras"
Mulla ensimmäinen raskaus päätyi kiireelliseen sektioon raskausmykytyksen vuoksi. 1v8kk tästä toinen käynnistettiin oksitosiinitipalla lapsiveden tihkumisen vuoksi. Cytoteceilla eivät käynnistä sektion vuoksi, mutta tippakäynnistys on mahdollinen, koska tipan saa tarvittaessa purettua.
 
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26293608:
Jotenkin olen käsittänyt, että lääkkeeillä kun käynnistetään, niin supistukset voivat olla niin voimakkaita, että on kohdun repeämisriski arven kohdalta. Korjatkaa jos olen väärässä :)
Juuri näin. Itselläni esikoinen syntyi sektiolla, toinen synnytys käynnistettiin lääkkeillä - ja päättyi hätäsektioon kohdun revettyä. Itselläni lääkäri piti todella pienenä kohdunrepeämän riskiä, vaikka sitä vielä erikseen kysyin.
 

Yhteistyössä