kotona olevan ennakonpidätys :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
järkytyin kun soitin verotoimistoon laskeakseni ennakonpidätykseni uusiksi.
Olen ollut alkuvuodesta vanhempainrahalla ja kotihoidontuella ja nyt olen pelkästään kotihoidontuella. Ennakonpidätykseni on mennyt palkkatulon perusteella vanhempainrahasta (19,5%) ja lisäprosentilla kotihoidontuella. Nyt kotihoidontuesta menee 21,5% kun kela korottaa alle 20% ennakonpidätystä 2%.
Tuloni ovat alkuvuodesta laskeneet vanhempainrahan loputtua n. 700e jäätyäni pelkälle kotihoidontuelle.
Nyt kun lasketin uutta prosenttia niin se olisi noussut korkeammaksi! Tähän nousuun vaikuttaisi yhtenä vaihtoehtona se, että meillä on asuntolainaa jonka korko on noussut tänä vuonna verotoimiston tietoihin verrrattaessa(missä matalammat tiedot ja uusia en äkkiä osannut heille kertoa). Lisäksi palkkatyöläisellä on paremmat vähennykset ja siksi pienempi ennakonpidätysprosentti, näin virkailija kertoi.
no, virkailijan kanssa tulimme siihen lopputulokseen, että emme laske uutta veroprosenttia, koska ne asuntolainan nousseet korot kompensoivat tätä nykyistä ennakonpidätystäni ja silloin ei pitäisi tulla mätkyjä.
Pitkän sepustukseni pointtina on se, että tämähän on ihan väärin, että pienillä tuloilla kotona olevaa verotetaan paljon enemmän kuin työssä käyvää. Tuli ihan paha mieli, kun oletin heti, että veroprosentti olisi laskenut huomattavasti koska tulonikin ovat laskeneet paljon. Jos vertaa nykyistä kotihoidon tukea ja palkkatulojani niin siitä tulot ovat n.1700e pienemmät nyt ja silti sama ennakonpidätys. Ei ymmärrä ei,,,,

Mä oon kans ihan pihalla tästä nykyisestä systeemistä. Olin esikoisen aikana hoitovapaalla v.2004. Silloin lasketin veroprosentin niihin pieniin rahoihin sopivaksi ja se oli 8%. Eikä tullut mätkyjä. Nyt olen kans hoitovapaalla ja veroa menee 20%. Viime vuonna olin äitiyslomalla/hoitovapaalla ja veroprosentti 20. Veroehdotuksen mukaan saan jopa 50 ? palautusta ja tämä vain,kun on maksettu vapaaehtoista eläkettä ja on lainaa.Muuten olisi tullut mätkyjä aika reippaasti. Kyllä tosiaankin päähän,kun on pienet nämä rahat ja niistäkin menee 1/5 pois.

mullakin meni ensin 20 äitiysrahasta, sitten kodinhoidontuen lisäosasta meni lisävero%(saan sitä ennen veroja n.30e)...no menin sitten verotoimistossa käymää niin laskivat kaikelle saman eli 22%..juu-u, aika kiva prossa...käteen tulee n.750e

Palkkatulosta saa paremmat vähennykset, mm tulonhankkimisvähennyksen. Ja työssä käyvällä voi olla mm matkakuluja, jotka on myös vähennyskelpoisia.

Aina kannattaa toimittaa Kelaan muutoverokortti, joka on laskettu sosiaalietuutta varten. Silloin pidätys menee oikein. Jos toimittaa palkan verokortin (joka menee automaattisesti Kelaan), Kela pidättää vähintään 20 % tai jos palkkatulon prosentti on yli 20, esim 21% Kela pidättää tällöin 21% + 2% = 23%. 2% lisäystä ei tehdä, jos palkan prosentti on alle 20, vaan silloin pidätetään minimi 20 %. Välttämättä tämä 20 % tai sen ylikin ei riitä, joten kannattaa ehdottomasti jo heti alkuvuodesta hakea muutosverokortti Kelaa varten. Alkuvuodesta sen takia, että saa heti maksettua oikealla prosentilla. Jos alkuvuoden on maksanut koko ajan liian vähän ja sitten vaikka kesäkuussa hakee muutoksen, nousee prosentti entisestään, jos alkuvuonna on ollut liian pieni pidätys.

Onhan se epäreilua, et pienistä tuloista joutuu maksamaan paljon, mutta ei siinä marinat auta. Laki on laki. Järkevämpää maksaa oikean prosentin mukaan, ettei sitten tarvii parkua isoja mätkyjä seuraavan vuoden joulukuussa. Niitä onkin kiva maksella, jos on vaikka kotihoidontuella.

Näinhän se on...Mä olen tässä vuoden verran saanut kotihoidontukea. Kun on vain yksi lapsi ja ei mitään hoito/kuntalisää niin tulot on olleet nettona 20% verolla sellaset 235e...Olen sitten vähän töitä tehnyt, mutta säännölliset tuet sen verran. Kyllä välillä harmittaa, kun jos olisin työtön niin saisin liiton rahat ja ne olisi moninkertaiset...

Miten voi olla?
Mä kävin juurikin tänään laskettaan uuden prosentin työtuloja ja kotihoidontukea varten, töitä teen sillontällön ja nyt koko kesän, prosetti 11,5. Kotihoidontukeen tuli sama prosentti. Työtuloja merkkailtiin hiukan yläkanttiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Miten voi olla?
Mä kävin juurikin tänään laskettaan uuden prosentin työtuloja ja kotihoidontukea varten, töitä teen sillontällön ja nyt koko kesän, prosetti 11,5. Kotihoidontukeen tuli sama prosentti. Työtuloja merkkailtiin hiukan yläkanttiin..

niin se vaan on... Tätikin siellä verotoimistossa sanoi, että Suomessa kun on "melko" kova verotus sosiaalietuuksiin, silloin kun omaa veroprosenttiani selvittelin...

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Miten voi olla?

Asuntovelat vaikuttaa melko paljon...Mäkin lasketutin vuoden alussa veroprossan kotihoidontuelle ja todellinen prossa olisi ollut 19%, kun muutama tonni työtuloja. Tosin mä jäin nyt tässä kuussa ä.rahalle joten sekin varmaan vaikuttaa. Asuntolainaa on tässä kyllä meilläkin. Sitten taas saan huomattavasti enemmän ä.rahaa ja siitä ei tarvisi maksaa, kun 14%. Ei noita osaa yhtään itse arvioida...

Hoitovapaalla täälläkin ja välillä töissä. Asuntolainaa on ja veroprosentti 6.
20%lla meni viimevuosi koska kelassa sanottiin että ei voi matalammaksi edes saada (?!)(huijarit!!!), onneksi oli sillä nyt tulee yli tonni takas.
Välillä tuntuu että virastoissa töissä olevat eivät itse edes tiedä miten mikäkin asia menee... Suurta piilokameraa koko elämä :)

kävin laskemassa verotoimiston sivuilla ehdotelmaa veroprosentiksi ja sain 15,5%. Aika paljon heittää siitä mitä sanoi puhelimessa eli, että olisi 23.5%. Samat tiedot sinnekin sivulle laitoin kuin puhelimessa laskettiin. Juu, tiedän, että se laskelma on suuntaa antava mutta kuitenkin noin iso ero????

Yhteistyössä