kotona lämmintä ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja midi
  • Ensimmäinen viesti
Nilissa
:ashamed: Meillä lapset 13v,11v ja 10v.
Yleensä syövät runsaan aamupalan,ja koulussa ruuan.
Kotona ei tehdä,paitsi jos on nälkä ja pyytää ruokaa.
Kyllä lapset koulun jälkene syö kaikkea kuten banaania,omenaa,muita hedelmiä,muroja,viilistä yms.
Sitten iltapala ..
Taitaa jäädä vähäiseksi syöminen..
Viikonloppuna on kyllä ruoka 2x päivässä..

Mut mä uutenavuotena jo kyllä päätin,että yks lämminruoka päivässä koulun jälkeen,ja sille sovittu aika.Ja tää ois säänöllistä,mut en oo vielä alottanu..:)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2006 klo 10:02 rapsakka kirjoitti:
Tottakai!! Lapset syövät kyllä kouluissa ja eskarissa,mutta siitä huolimatta teen ruuan viiden aikoihin.
Näin meilläkin, tosin viikonloppuisin jos nukutaan pitkään niin lounas on vasta tossa kahden kieppeillä, niin sitten se toinen ruoka on yhdistetty iltaruoka+iltapala. Eli viikonloppu rytmi meillä on vähän tämmöinen joskus 10 aikoihin runsas aamupala, klo14 lounas, klo 18-19 illallinen ja sitten jos haluavat niin vaikka hedelmiä iltapalaksi

Mutta arkisin 8 aamupala, 12 lounas, välipala eskarilla, koululaiset syövät kotona jotain yleensä leipää, klo 17 illallinen ja klo 20 iltapala

EX-SAVONLINNA
Kaksi lämmintä ateriaa on joka päivä. Nyt varsinkin on "aikaa" tehdä niitä ruokia, kun olen äp lomalla.
Varsinkin esikoinen jolla on urheilu harjoituksia parhaimmillaan neljä kertaa viikossa tarvitsee kaksi ateriaa.
Ja onhan se hetki olla viikolla yhdessä.

Meillä lapsille tarjotaan kaksi lämmintä ateriaa sekä arkena että viikonloppuisin, me vanhemmat syömme vain yhden. Toinen ruoka on yleensä jotain joka on nopeaa laittaa tai vaikka samaa kastiketta kuin päivällä mutta eri lisukkeella.

Kyllä meillä laitetaan/syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä sekä aamupala, välipala ja iltapala. Lapset ovat 8v. ja 5v. ja eivät jaksa tietenkään kerralla syödä paljon vaikka mahansa täyteen syövätkin.

Joskus toinen ruoka voi olla puuro, kun he eivät aamuisin tykkää syödä puuroa niin laitamme sitä sitten toiseksi ruoaksi tai iltapuuroksi, koska onhan sitäkin hyvä joskus syödä terveellisyyden vuoksi. Joskus on kokeiltu viikonloppuna vain yhtä lämmintä ruokaa, mutta lapset ovat sitten nälkäisiä, kiukkuisia jos syövät vain välipalatyyppisiä eväitä.

Ajattelin että sitten kun ovat vähän isompia koululaisia molemmat, niin voisi yksi lämmin ruoka viikonloppuna riittää, mut silloinkin tietysti koulupäivinä lämmin iltaruoka täytyy olla.

Hieman aiheesta poiketen, miten teidän lapset jaksaa odottaa viiteen asti päivällistä? Meillä koululaiset ovat niin nällissään heti koulusta tultuaan, että lämpimän ruoan olisi syytä olla tarjolla heti, muuten menee älyttömäksi välipalojen syömiseksi koko iltapäivä. Sanovat kyllä syöneensä koulussakin ihan hyvin, mutta vaikea uskoa.

Meillä molemmat vanhemmat käyvät töissä, kaksi vanhinta on koulussa ja nuorin hoidossa. Isommat lapset hakevat aamupalansa aamulla omatoimisesti, nuorin syö aamupalan hoidossa. Kotiin tultuaan koululaiset tekevät välipalaa itselleen. Ruoka on n. 16.30-17.00 kun vanhemmat / tai ainakin toinen heistä tulee kotiin nuorimman kanssa. Illalla on vielä iltapala.
Viikonloppuisin syödään lämmin ateria kaksi kertaa päivässä, lisäksi tarvittavat välipalat. Sen verran rytmi poikkeaa arjesta että tuo toinen lämmin ruoka on samalla iltapala. Yleensä uuniperunaa tai kalaa tai kanaa tai ranskalaisia tai makkaraa, ja aina salaattia ja leipää. Joskus "sorrutaan" myös pizzerian pizzoihin tai kebabeihin.
Olen samaa mieltä monen muun kanssa, viikolla pelkkä kouluateria ei riitä ns. kunnon ruoaksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2006 klo 08:23 Hanna kirjoitti:
Meillä tehdään viikonloppuisin vain yksi lämmin ateria päivässä. Lounaana saattaa olla jotain lämpimiä voileipiä, kana/kala/liha salaattia, puuroa ym. Edes meidän 2v tyttö ei jaksa kahta lämmintä ateriaa syödä.
Arkena lapset koulussa ja päiväkodissa ja me vanhemmat töissä, silloin tehdään illan suussa vielä lämmin ateria ja sekin lähinnä sen takia, että se on hetki olla yhdessä.
Näin myös meillä,kaksi lapsista koulussa ja yksi vielä kotona.

hoitotäti
Surullista ettei vanhemmat edes tarjoa lapsilleen kunnon ruokaa (ellei lapsi itse pyydä!?!) vaikka nykypäivänä siihen olisi mahdollisuuksiakin, kaupat on pullollaan erilaisia ja ihan hyviäkin valmisruokia jos ei itse viitsi/ehdi tehdä. Kasvava lapsi tarvitsee ehdottomasti kaksi lämmintä ateriaa ja aamu- väli ja iltapalat päälle. Työni kautta (perhepäivähoitaja) olen usein huomannut, että varsinkin maanantaisin ja aamuisin lapset ovat todella nälissään, kuin eivät olisi ruokaa koskaan nähneetkään. Ruokaa/puuroa uppoaa monta annosta. Aikuisen ei aina ole pakko syödä silloin kun lapset syö, tai voi ottaa vaikka vaan salaattia jos ei lämmintä ruokaa halua, mutta antakaa hyvät ihmiset edes lasten syödä kunnolla!

[[i]quote title="16.03.2006 klo 09:58 hoitotäti kirjoitti"]
Surullista ettei vanhemmat edes tarjoa lapsilleen kunnon ruokaa (ellei lapsi itse pyydä!?!) vaikka nykypäivänä siihen olisi mahdollisuuksiakin, kaupat on pullollaan erilaisia ja ihan hyviäkin valmisruokia jos ei itse viitsi/ehdi tehdä. Kasvava lapsi tarvitsee ehdottomasti kaksi lämmintä ateriaa ja aamu- väli ja iltapalat päälle. Työni kautta (perhepäivähoitaja) olen usein huomannut, että varsinkin maanantaisin ja aamuisin lapset ovat todella nälissään, kuin eivät olisi ruokaa koskaan nähneetkään. Ruokaa/puuroa uppoaa monta annosta. Aikuisen ei aina ole pakko syödä silloin kun lapset syö, tai voi ottaa vaikka vaan salaattia jos ei lämmintä ruokaa halua, mutta antakaa hyvät ihmiset edes lasten syödä kunnolla!
[/quote]
[/i]

Tämä on asiaa! Monet tuntuvat ajattelevan, etteivät lapset jaksa syödä niin monta kertaa päivässä..taitaa olla kumminkin niin, että aikuiset ei jaksa laittaa ruokaa.

Meillä on joka päivä kaksi lämmintä ruokaa + aamu ilta ja välipalat päälle.

Ennenkaikkea koen että tässä kiireisessä maailmassa kun koulu ja hoitopäivien päälle on vielä harrastuksia niin se on MEIDÄN PERHEELLE se perheen yhteinen HETKI jossa syödään yhdessä KIIRETTÄ ja vaihdetaan kuulumisia. Se on melkein tärkeämpi kuin se syöminen ja hyvin kyllä koko perheelle maistuu.

Ennen lapsia itsellä oli paino-ongelmia, nyt kun syön itsekin 5 ateriaa päivässä, paino pysyy ihannepainossa ja muutenkin voin paremmin. ei tule syötyä liikaa kerralla.

Zarah
No kyllä minä ainakin laitan lapsilleni lämpimät ruoat. Pitää niiden nyt lämmin ruoka saada vielä iltapäivälläkin, vaikka koulussa syövätkin. Ovat vielä kasvavia ja tarvitat lämpimän ruoan. Jaksavat sitten tehdä läksynsä ja harrastaa.
Viikonloppuisin meillä on kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Hyvä näyttää hyvä malli että kunnolla kannattaa syödä. Eipä tule niin herkästi sitten naposteltua kaikkea hyvää. Kun syö kunnolla jaksaa paremmin ja pysyy sitten paremin sitten terveenäkin.
Kun laittaa ruokaa niin siinäpä lapsetkin oppii sitten sitä ruokaa laittamaan ja arvostamaan sitä kotitekoista. :wave:

Kotiruokaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2006 klo 09:58 hoitotäti kirjoitti:
Oikeassa olet =)!

Nykynaisia ei ruoanlaitto kiinnosta. Saavatko hoitolapsesi iltaisin ja viikonloppuisin lämmintä ruokaa kotonaan?

Aikuiset pärjäävät vähemmälläkin ruoalla, jos työ ei ole fyysistä. Tuntuu vaan olevan niin, että jos perheen aikuisilla ei ole nälkä, ei perheen lapsillekaan kotona ruokaa laiteta :(.

jeps
meillä nautitaan päivän aikana aina kaksi lämmintä ateriaa ja tietenkin välipalat päälle.
Poika 10 vee urheilee sen verran paljon ettei tulisi mieleen edes tinkiä noista aterioista. Viikonloppuisinkin tehdään kaksi lämintä ateriaa...tai jollei tehdä niin käymme yleensä toisena iltana ravintolassa syömässä.
Nykyään lapset eivät harrasta liikuntaa tarpeeksi siihen nähden kuinka lihottavia/epäterveellisiä ruokia syövät. Tai sitten syövät vain miten sattuu ja mitä sattuu kun vanhemmat haluavat päästä ns helpolla. Ja sitten mietitään että miksi esim 12 vuotiailla on huomattavaa ylipainoa.

kyllä meillä syödään kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Pienemmät kotona ja koululainen syö lounaan koulussa.

Tuo napostelu syönti eli kun kotona ei tehdä kunnon ruokaa on yksi syy lasten lihavuuteen. Kyllähän kaksi ruokaa pitää syödä päivässä ja vaikka sit ne välipalat pois. Jos viikolla niin kiire ettei jaksa voisihan sitä osan rukaa tehdä viikonloppuna ja pakastaa viikkoa varten.

Kaksi lämmintä ateriaa on meillä päivänselvyys! Ekaluokkalaiselleni lämmitän usein heti koulun jälkeen edellispäivän ruokaa jos on jäänyt ja silti menee hyvällä ruokahalulla vielä koko perheelle valmistamani päivällinen. (Ja valmistin toisen lämpimän aterian silloinkin kun olin töissä... välillä se kylläkin syötiin "välimeren maiden" tapaan kl.20)

Olen koulussa töissä ja lämmin ruoka syödään yhdentoista aikaan.
Mulla on jo kahdelta ihan sairas nälkä, vaikka usein santsaan ruokaa.

En pärjäisi ikinä yhdellä lämpimällä aterialla vaan mun on itsenikin takia pakko tehdä se toinen perunaruoka!

Mielesäni on kyllä pitkä päivä edessä ilman toista lämmintä ruokaa...

äiti myös
teen ruuan joka päivä,välillä kelpaa ja joskus ei,jos koulusa pahaa ruokaa loihdin jotain yleensä.mut kyllä ne on eläny(vanhin 13v)vaikka ei joka päivä 2*lämmintä ruokaa saa.ja ei ole lapset nälkää nähny..

meillä on kyllä arkena lämmin ruoka tossa neljän maissa. koululaisen lisäksi meillä on 5 v. poika kotihoidossa, hänelle annan päivällä esim.mannapuuroa tai ed.päivän jämiä.
viikonloppuna meillä on vaan yks lämmin ateria, illalla saatetaan sitten vielä tehä vähän vahvempi iltapala esim. puuroa ja mehukeittoa tai joskus pitsaa.
kummasti niille arkenakin iltapala maistuu vaik kaksi ruokaa ois päivällä syöty, arkisin siis.

Yhteistyössä