Kotona ei mitään sääntöjä, lapsi silti käyttäytyy kauniisti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten voi olla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten voi olla?

Vieras
Olin juuri kylässä paikassa jossa ei ole oikeastaan mitään sääntöjä. Saa pomppia sohvilla ja sängyillä, leluilla saa leikkiä joka huoneessa, saa olla monta leikkiä lattialla kerrallaan, ruokapöydässä ei tarvitse syödä, jne.

Silti tämän perheen lapset ovat ehkä kilteimpiä jotka tiedän. Heidät voi viedä joka paikkaan ja ovat aina kohteliaita ja osaavat käyttäytyä. Miten näin voi olla?

Mitä enemmän turhia sääntöjä, sen enemmän kapinaa...

Lapsi oppii aika helposti käyttäytymään hyvin omasta tahdostaan, kun kaikkea ei kielletä silkasta periaatteesta. Kyllä tuossakin perheessä varmasti jotkut säännöt silti on, ne vaan on löyhemmät mitä jollain toisella.

Luettelemasi säännöt koskevat myös aika pitkälti meidän perhettä.. Kasvatus on kuitenkin niin paljon muutakin kuin sääntöjä. Se on esimerkkiä, toisten ihmisten kunnioitusta, turvallisuudentunnetta ja tasapainoisuutta jne..

jos vastaan omasta puolestani,millasta meillä pienenä oli.meillä ei ollu ruoka-aikoja,aina ei ees lämmintä ruokaa,jääkaapille sai mennä millon huvitti,meiltä ei hoidettu hammaspesuja ei mitään,ei minkäänlaista rytmiä koskaan missään.piti ite selvitä. joo,mä olin hiton kiltti,mutta se johtu siitä että olin ahistunut,ujo,hiljainen,narut omissa käsissäni.pienemmät sisarukset sitten näyttiki ahistumisen kiukkuamisena ja riehumalla,tappelemalla ym.

mutta en tiedä,ehkä tuolla teiän tutulla vaan on sitten muuten hyvä kontakti lapsiin ja puheyhteys on hyvä,tottelevat hyvin ja muuten hyvin kasvatettu,vaikka säännöt onkin aika haaleita.

Meillä taas on tenava tosi kiltti ja mukava kotona ( meillä tosin on tietyt säännöt ja rytmi kotona ) mutta hän on aivan mahdoton riiviö koulussa. Ei todellakaan voida ymmärtää miten hän on niin mahdoton koulussa, kun täällä kotona menee kaikki niin hienosti.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25486139:
Tuota en ole koskaan tajunnut, että miksi pitäisi leikkiä esim pelkästään lastenhuoneessa?
Niinpä.
Vessassa näyttäisi juuri nyt olevan joku stegosaurusten sukukokous. Pokemonit ovat vallanneet kylppärin lavuaarin. Kissojen kiipeilypuussa roikkuu kumisia hämähäkkejä.
Samaa tosi tyttömäistä roinaa on torpan jokaisessa huoneessa paitsi meidän aikuisten makkarissa.

Täh. Miten niin ei ole sääntöjä? Meillä saa pomppia ja syödä ei tietenkään ole pakko. Keneltä se on pois jos meillä saa pomppia (minusta on hyvä, että pompitaan, koska lasten ja nuorten luusto on nykyään heikkoa ja menee helposti rikki).
Mutta on meillä sääntöjä. Esim. jos loukkaa toista pitää pyytää anteeksi. Toista pitää kohdella kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Tahallisesti ei saa olla ilkeä. Ei saa tehdä pahaa toisille....

Ja lapset tietävät, että kaikissa kodeissa ei saa pomppia sohvilla eik äsängyillä. Tämä on ollut aina selvää että kotona on kodin säännöt, kyläpaikoissa ei kosketa toisten tavaroihin ilman lupaa eikä pompita sängyillä.

Meillä ainakin on sääntöjä, vaikka suurin osa asioista menee samalla tavalla kuin ap:lla. Keskityn niihin sääntöihin, jotka ovat mielestäni tärkeitä. Minusta ei ole mitään mieltä kieltää levittämästä leluja moneen huoneeseen. Sotkuahan siitä tulee, mutta entä sitten? Ne voi siivota. Ei elämä pidä olla sotkujen välttelyä.

En mäkään mitään natsikuria kotona pidä. Täällä saa rymytä ja remuta, hyppiä sohvilla, syödä olohuoneessa, kuskata leluja pitkin kämppää ja hakea vaikka keittiön kaapeista astiat leikkeihin mukaan.
Koska ei näillä asioilla mun mielestä ole suurta merkitystä loppuelämän tai oikein minkään tärkeän asian kannalta. Korkeintaan kehittävät luovuutta ja edistävät viihtyvyyttä kotona.

Mutta sitten on asiat, joista olen todella tarkka: Pitää osata sanoa kiitos, anteeksi, ole hyvä. Pitää tervehtiä, auttaa muita tarvittaessa, kunnioittaa ja ottaa huomioon kanssaihmiset...
Tämän tyyppiset asiat on mun mielestä oikeasti tärkeitä, ei se, variseeko leivän murut matolle jos sitä pupeltaa jossain muualla kuin ruokapöydässä.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
siis olen sanonut, että ei pompita sängyllä tai sohvalla kylässä paitsi jos kaverikin eli siihen on lupa. Lapsi on pienempi kuin kaverinsa joten hänen pomppiminen tuskin rikkoo sänkyä tai sohvaa kylässä jos kaverikin saa pomppia. ja toki on vakuuutukset olemassa. (joita tosin ei ole koskaan tarvittu, mikään ei ole viel mennyt lapsilta rikki)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25486139:
Tuota en ole koskaan tajunnut, että miksi pitäisi leikkiä esim pelkästään lastenhuoneessa? Onhan se koti niiden lastenkin ja sitä paitsi, parhaimmat leikit syntyvät esim keittiönpöydän alla (ainakin meillä, koska pöydän alla on sellainen 'taso' :)
Meillä on pitänyt leikkiä omissa huoneissa. Siis sen jälkeen, kun lapset olivat siinä iässä, että niitä ei tarvinnut jatkuvasti pitää silmällä. Lapsillani on aina ollut huushollin suurimmat huoneet, jotka on sisustettu siten, että niissä voi suht turvallisesti vähän riehuakin. Sen sijaan muissa huoneissa ei ole varauduttu siihen, että niissä hölmöillään. Sääntö ei tosin aina ottanut onkeensa...kiellosta huolimatta kuopus 5-vuotiaana riehui yläkerran käytävällä koiran kanssa ja meni lasivitriinistä läpi niin että kilinä kävi. Ei kyllä riehunut toista kertaa.

Tuota en ole koskaan ymmärtänyt miten jonkun lapsi voi olla niin tampio, että ei erota onko kotona vai kylässä. Siis kyllähän normilapsi parin kuukauden ikään mmennessä on oppinut aika hyvin erottamaan ympäristönsä. näkö alkaa olla hyvä, aistit ja hymyillään tutuille.

Miten ihmeessä joidenkin isot tenavat eivät ymmärrä että kotona saa heilua, mutta muualla ollaan siivosti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25486235:
Meillä on pitänyt leikkiä omissa huoneissa. Siis sen jälkeen, kun lapset olivat siinä iässä, että niitä ei tarvinnut jatkuvasti pitää silmällä. Lapsillani on aina ollut huushollin suurimmat huoneet, jotka on sisustettu siten, että niissä voi suht turvallisesti vähän riehuakin. Sen sijaan muissa huoneissa ei ole varauduttu siihen, että niissä hölmöillään. Sääntö ei tosin aina ottanut onkeensa...kiellosta huolimatta kuopus 5-vuotiaana riehui yläkerran käytävällä koiran kanssa ja meni lasivitriinistä läpi niin että kilinä kävi. Ei kyllä riehunut toista kertaa.

No joo, meillä ei ole suuria tai kalliita vitriinejä. Oikeastaan koti on 'rakennettu' lapsiturvalliseksi ihan tarkoituksella :) ehkä uudistan huonekalut sitten, kun ei ole enää pieniä kotona. (tai sitten en :D)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25486235:
...kiellosta huolimatta kuopus 5-vuotiaana riehui yläkerran käytävällä koiran kanssa ja meni lasivitriinistä läpi niin että kilinä kävi. Ei kyllä riehunut toista kertaa.
Meilläkin joskus kauan sitten oli lasivitriini mutta se päätettiin heivata jo ennen kuin mitään pääsi tapahtumaan.

En ole koskaan rajoittanut leikkimistä yhteen paikkaan, yhteen leikkiin, äidin sängyssä saa hyppiä ja Luoja varjele joskus syödäänkin sohvalla telkkaria katsellen.
Silti kodin ulkopuolella olen ylpeä fiksusti käyttäytyvästä, iloisesta tyttärestäni. Jotenkin aivan nuo aapeen kuvailemat "säännöt" sai karvat pystyyn, hui! Tottakai lelut sitten ajallaan siivotaan ja pöytätavat yms. osataan, mutta noin kovaa kuria en edes osaisi lapselleni pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25486279:
No joo, meillä ei ole suuria tai kalliita vitriinejä. Oikeastaan koti on 'rakennettu' lapsiturvalliseksi ihan tarkoituksella :) ehkä uudistan huonekalut sitten, kun ei ole enää pieniä kotona. (tai sitten en :D)
Meillä tosiaan vain nuo lastenhuoneet oli lapsiturvallisia. Sitäpaitsi mä olin siivouksen suhteen hömelö ja annoin lasten jättää leikit kesken iltaisin. Jos leikit olisivat olleet muissa huoneissa, ne olisi pitänyt ennen nukkumaanmenoa kerätä pois. Lastenhuoneissa lelut saivat olla niin pitkään kuin leikki jaksoi kiinnostaa. Toki meillä lapset ovat saaneet muissakin huoneissa olla, telkkaria katsoa olohuoneessa ja monesti askartelivat keittiön pöydän ääressä, kun mä laitoin ruokaa tms.

meillä on tuommoiset 'säännöt' paitsi että sohvalla ei saa pomppia, vanhempien sänky on sitä varten, sieltä kun ei putoa niin helposti. ja siis ruokapöydässä istutaan ruoka-aikaan ja maistaa pitää, muttei tietenkään ole pakko syödä. mutta kyllä meillä sääntöj silti piisaa. leikit kerätään ja sotkut siivotaan. paperiin piirretään ja pöytääliina ei saa leikata. ketään ei lyödä eikä tönitä. kaikki saa leikkiä.

[QUOTE="vilperin äiti";25486148]Meillä taas on tenava tosi kiltti ja mukava kotona ( meillä tosin on tietyt säännöt ja rytmi kotona ) mutta hän on aivan mahdoton riiviö koulussa. Ei todellakaan voida ymmärtää miten hän on niin mahdoton koulussa, kun täällä kotona menee kaikki niin hienosti.[/QUOTE]

vapauden riemua?
Meillä on säännöt kanssa sitä luokkaa, että syödään kun on nälkä, tavaroita saa paiskia pikkuisen, äitiä saa ärsyttää sopivasti, jne. Eli raja menee siinä, millä mentaliteetilla asioita tehdään, ei siinä että jotkut asiat olisivat kertakaikkiaan kiellettyjä. Eli täysin kiellettyjä ovat vain vaaralliset asiat.

Yhteistyössä