Kotkassa (KOKS) synnyttäneitä/synnyttäviä?

RouvaHuldaHuoleton
Tuo keskustelu ei varmasti anna kuitenkaan ihan ajantasaista kuvaa koksista, en missään nimessä halua että mun kokemusten takia jollakulla tulee huonot ennakko-odotukset! Kun mie synnytin pyhäpäivänä ja hurjaan tautiaikaan, voihan se aina olla että on ollut liikaa työtä ja liian vähän henkilökuntaa tai jotakin. No tietysti se ei selitä miksi joku hoitotyötä tekevä on tyly tai ilkeä, en minäkään vanhustyössä tai polilla potilaita tylyttänyt vaikka kiire olis ollut millainen....

Varmasti on hyviäkin kokemuksia, luulen että vaan nää huonot tulee purettua eteenpäin helpommin. Mulla siis kammo uusiksi osastolle menoa kohtaan on todellinen, mutta se on ihan mun pään sisällä!

 
RouvaHuldalle

Pistin sen linkin siksi kun siinä oli muittenkin kokemuksia ja mukaanlukien myös omani ja itse kävin siellä elokuussa synnyttämässä.. en jaksanut alkaa sitä kokemusta uusiksi naputtaa :)

Mulle jäi myös siitä kammo, onneksi se itse synnytys meni hyvin ja kätilö oli ihana, mutta sinne osastolle en ensi kerralla aio jalallanikaan astua ja teen sen selväksi jo raskausaikana. Vaikkei täällä asuttaisikaan enää, niin en halua seuraavallakaan osastolla aikaa viettää vaan tahdon ehdottomasti polikliinisen synnyttyksen. En sitten tiedä joutuuko siinä jokusen tunnin osastolla olemaan..? Mutta kuitenkin, siinä jokusen tunnin aikanakaan tuskin kukaan kerkeää tulla ja aiheuttaa masentavan sekä ahdistavan olon :\|
 
No mua eniten jännittää lähinnä se synnytys ja millaisia kätilöt on.. Ja niistä onneks kaikki sanonu vaan hyvää :) Onhan tietty se osastollakin olo pitkä aika ja kurjaa jos vaan unohdetaan eikä anneta ohjeita. Noh, mä olen kyllä sellainen tyttö että yleensä annan kuulua jos kohdellaan huonosti tai epäasiallisesti. Tietty voi synnytyksen jälkeen olla niin väsynyt ja poikki ja toisaalta onnellinen ettei siinä tule sanottua mitään oltua vaan. Sen näkee sitten ensi kesänä mitä se mun kohdalla on :)
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 11:53 vauvaunelma kirjoitti:
No mua eniten jännittää lähinnä se synnytys ja millaisia kätilöt on.. Ja niistä onneks kaikki sanonu vaan hyvää :) Onhan tietty se osastollakin olo pitkä aika ja kurjaa jos vaan unohdetaan eikä anneta ohjeita. Noh, mä olen kyllä sellainen tyttö että yleensä annan kuulua jos kohdellaan huonosti tai epäasiallisesti. Tietty voi synnytyksen jälkeen olla niin väsynyt ja poikki ja toisaalta onnellinen ettei siinä tule sanottua mitään oltua vaan. Sen näkee sitten ensi kesänä mitä se mun kohdalla on :)
Synnytyshän mulla meni pieleenpäin, mutta kätilöt olivat todella ihania ja tunnelma hieno. Siitä mulla ei ole pahaa sanottavaa. Mutta jotenkin se kaikki hyvä mieli mitätöityi kun 3 vuorokautta sai p*skaa niskaan siten sen hyvän päälle. Synnytys on sellainen tapahtuma, jota en kyllä usko kenenkään ihmisen voivan multa pilata, ainakin mulla se meni niin että sillä kätilöllä ei oikeastaan olis ollut mitään väliä, vaikka olis mua kuinka haukkunu tms.

Mie olen myös itse sellainen ihminen, joka yleensä antaa ihan asiallisesti palautetta jos koen saavani huonoa kohtelua, mutta synnytyksen jälkeen ekaa lasta hoitaessani ei osannut pitää väsymyksen ja hämmästyksen keskellä puoliaan. Vasta sitten kotona voimistuttuani tajusin vähitellen kuinka huonosti kaikki meni, vaikka jo osastollakin peloissani itkeskelin yksinäni.
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 11:52 Emilyn kirjoitti:
RouvaHuldalle

Pistin sen linkin siksi kun siinä oli muittenkin kokemuksia ja mukaanlukien myös omani ja itse kävin siellä elokuussa synnyttämässä.. en jaksanut alkaa sitä kokemusta uusiksi naputtaa :)

Mulle jäi myös siitä kammo, onneksi se itse synnytys meni hyvin ja kätilö oli ihana, mutta sinne osastolle en ensi kerralla aio jalallanikaan astua ja teen sen selväksi jo raskausaikana. Vaikkei täällä asuttaisikaan enää, niin en halua seuraavallakaan osastolla aikaa viettää vaan tahdon ehdottomasti polikliinisen synnyttyksen. En sitten tiedä joutuuko siinä jokusen tunnin osastolla olemaan..? Mutta kuitenkin, siinä jokusen tunnin aikanakaan tuskin kukaan kerkeää tulla ja aiheuttaa masentavan sekä ahdistavan olon :\|
Mulle terkkari puhui polikliinisestä synnytyksestä, että mun kohdallakin sitä voisi anoa. mutta ei usko että menisi läpi koska esikko syntyi imukupilla. Eikä tuo mun mies uskalla ottaa mua heti kotiin toipumaan, vastusti jyrkästi ajatusta polikliinisesta synnytyksestä :) Mutta se on tosiaan sellainen että sitä anotaan, ja ei aina saa. Lisäksi se onnistuu vain jos oma terkkari ei ole lomalla, eikä synnytys ajoitu viikonloppuun tai juhlapyhään. Eli aika monta muttaa siinäkin vastassa, itse unohdin jo alkumetreillä tuon ajatuksen.
 
Mulla kans sama, että olen sellainen että pidän puoleni ja sanon suoraan, mutta kun synnytin yöllä ja menin aamuyöllä osastolle, en koko yönä sitten nukkunut yhtään.. samoin seuraavana yönä. Sen verran väsy siinä oli, etenkin kun oli niin tylsää vain maata sängyssä (kotona tottunut aina touhuamaan jotain), ei ollut mitään tekemistä - väsytti enemmänkin se tylsistyminen ja sitten kun ahdistus kerkesi kasvaa ja siihen päälle vielä uhkaileva kommentti hoitajalta, niin tippahan siinä tuli linssiin jo silkasta kiukusta ja oli niin hämmentynyt, ettei sillä hetkellä todellakaan osannut sanoa mitään :eek: ..tosin sitten huoneessa taas kasasin omissa oloissani itseäni ja olin puhelimessa mieheni kanssa, jonka johdosta sitä sai vähän skarpattua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 12:14 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 11:52 Emilyn kirjoitti:
RouvaHuldalle

Pistin sen linkin siksi kun siinä oli muittenkin kokemuksia ja mukaanlukien myös omani ja itse kävin siellä elokuussa synnyttämässä.. en jaksanut alkaa sitä kokemusta uusiksi naputtaa :)

Mulle jäi myös siitä kammo, onneksi se itse synnytys meni hyvin ja kätilö oli ihana, mutta sinne osastolle en ensi kerralla aio jalallanikaan astua ja teen sen selväksi jo raskausaikana. Vaikkei täällä asuttaisikaan enää, niin en halua seuraavallakaan osastolla aikaa viettää vaan tahdon ehdottomasti polikliinisen synnyttyksen. En sitten tiedä joutuuko siinä jokusen tunnin osastolla olemaan..? Mutta kuitenkin, siinä jokusen tunnin aikanakaan tuskin kukaan kerkeää tulla ja aiheuttaa masentavan sekä ahdistavan olon :\|
Mulle terkkari puhui polikliinisestä synnytyksestä, että mun kohdallakin sitä voisi anoa. mutta ei usko että menisi läpi koska esikko syntyi imukupilla. Eikä tuo mun mies uskalla ottaa mua heti kotiin toipumaan, vastusti jyrkästi ajatusta polikliinisesta synnytyksestä :) Mutta se on tosiaan sellainen että sitä anotaan, ja ei aina saa. Lisäksi se onnistuu vain jos oma terkkari ei ole lomalla, eikä synnytys ajoitu viikonloppuun tai juhlapyhään. Eli aika monta muttaa siinäkin vastassa, itse unohdin jo alkumetreillä tuon ajatuksen.
Mulla on yhä nämä lakiselvittelyasiat vaiheessa mutta kerron sitten kun saan jotain selvyyttä.. mutta maalaisjärjellä ajattelisin niin, että kukaan ei voi pakottaa olemaan siellä osastolla tai että sairaala ei ole oikeutettu sitä vauvaakaan pitämään siellä, jos kaikki on mennyt ok.

Riippuu tietty miten synnytyksestä toipuu, mä olisin heti synnytyksen jälkeen voinut suurinpiirtein lähteä juoksulenkille :D Sekin oli tietysti osansa siihen, että kun ei ollut mitään lepäämisen tarvetta niin päähän siinä meinas räjähtää "pakkolevossa".
 
RouvaHuldaHuoleton


Mulle terkkari puhui polikliinisestä synnytyksestä, että mun kohdallakin sitä voisi anoa. mutta ei usko että menisi läpi koska esikko syntyi imukupilla. Eikä tuo mun mies uskalla ottaa mua heti kotiin toipumaan, vastusti jyrkästi ajatusta polikliinisesta synnytyksestä :) Mutta se on tosiaan sellainen että sitä anotaan, ja ei aina saa. Lisäksi se onnistuu vain jos oma terkkari ei ole lomalla, eikä synnytys ajoitu viikonloppuun tai juhlapyhään. Eli aika monta muttaa siinäkin vastassa, itse unohdin jo alkumetreillä tuon ajatuksen.

[/quote]

Mulla on yhä nämä lakiselvittelyasiat vaiheessa mutta kerron sitten kun saan jotain selvyyttä.. mutta maalaisjärjellä ajattelisin niin, että kukaan ei voi pakottaa olemaan siellä osastolla tai että sairaala ei ole oikeutettu sitä vauvaakaan pitämään siellä, jos kaikki on mennyt ok.

Riippuu tietty miten synnytyksestä toipuu, mä olisin heti synnytyksen jälkeen voinut suurinpiirtein lähteä juoksulenkille :D Sekin oli tietysti osansa siihen, että kun ei ollut mitään lepäämisen tarvetta niin päähän siinä meinas räjähtää "pakkolevossa".
[/quote]

Joo voithan varmaan allekirjoittaa vastuuvapautuspaperit, mutta ne saattaa sit jollain verukkeella ottaa lapsen osastolle eikä laske kotiin... näinkin olen kuullut käyneen... Ketään ei pakoteta olemaan sairaalassa, mut se on sitten jotain muuta kuin polikliininen synnytys, se on sitten "poistuminen vastoinlääkäreiden suosituksia". Polilta lähti monta potilasta tällai "omin luvin", ne nyt tietty ei ollu synnyttäneitä.
 
Sillon kun juttelin terkan kanssa tuosta kotiutumisesta niin hän sanoi tuosta vastuunvapautuspaperista jonka joutuu kirjoittamaan jos on joku erityinen syy miksi ei lähtemistä suositeltaisi.. jos äiti ja vauva ovat kunnossa, niin eihän siinä ole mitään estettä - tosin jos olisin nyt ekan synnytyksen osalta lähtenyt, niin osaston syy olisi ollut varmaankin se Ensisynnyttäjyys, sitähän he siellä koko ajan hokivat :whistle:

Että onkin hampaankolossa tuo juttu ja kaivelee kovasti, täytys nyt tehdä viimeinkin asian eteen jotain, se valitus antaisi mielenrauhan :)
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 12:51 Emilyn kirjoitti:
Sillon kun juttelin terkan kanssa tuosta kotiutumisesta niin hän sanoi tuosta vastuunvapautuspaperista jonka joutuu kirjoittamaan jos on joku erityinen syy miksi ei lähtemistä suositeltaisi.. jos äiti ja vauva ovat kunnossa, niin eihän siinä ole mitään estettä - tosin jos olisin nyt ekan synnytyksen osalta lähtenyt, niin osaston syy olisi ollut varmaankin se Ensisynnyttäjyys, sitähän he siellä koko ajan hokivat :whistle:

Että onkin hampaankolossa tuo juttu ja kaivelee kovasti, täytys nyt tehdä viimeinkin asian eteen jotain, se valitus antaisi mielenrauhan :)
Aina ne jotain voi keksiä, siis ihan vaikka tosiaan mulla sen että eka oli imukuppisynnytys ja jouduin kaavintaan. Vaikka ei olis ekakaan. Tosin, mie en omin luvin lähtis mistään, mut mulla onkin tapana saada kaikki komplikaatiot aasta ööhön.
 
Itsekin kirjoittelin em. pinossa omista hyvistä kokemuksistani synnytysosastolta ja huonoista synnyttäneiden vuodeosastolla. Olen kuullut kuitenkin että viime aikoina tilanne vuodeosastolla on parantunut. Siskoni siis synnytti siellä pari viikkoa sitten ja ei huonoa sanottavaa ole keksinyt, vaan päinvastoin!
 
Hassu-78
Synnytin KOKS:ssa elokuussa -05, ja mulla on ihan hyviä kokemuksia sekä sieltä odottavien osastolta että synnyttäneiden osastolta. Asiaa auttoi toki ehkä se, että yksi tuttu hoitaja oli yövuorossa kun synnytin ja opasti osaston toimintaan. Ja tiesin etukäteen, että kiireistä siellä hoitajilla on..sain apua vauvanhoitoon ( esikoinen ) kädestä pitäen useampaan otteeseen, ja aina apua kun kävin kysymässä hoitajilta.

Olin osastolla neljä päivää, nukuttua en myöskään oikein saanut, kävi niin ylikierroksilla kai ja katseli vain vauvaa :) Ja jännitin sairaalassa oloa muutenkin. Mutta ihan mielelläni uudestaan menisin.


 
Mullakin pahin kokemus yhdestä hoitajasta osastolla.. hmm, mitenkäs häntä kuvailisi. Sellaset lyhyet vaaleat hiukset.. :whistle: Ikä yli 30 mutta alle 40? Nimee en muista (yv:nä muuten olis voinut käsitelläkin olisko ollut sama)
 
Henkilökunta on mukavaa sekä synnyttäneiden, että ei synnyttäneiden puolella.Synnytin marraskuussa 2005.Ehkä osastonhoitaja synnyttäneiden puolella on vähän "höyry",ei auttanut imetyksessä oikein kunnolla alkuun ja muutenkin koko ajan hirvee kiire...
 
Vilijonkka
Minä lähden synnyttämääm kolmatta oikein hyvillä mielin Kotkaan. Kahdella kerralla olen hyvin viihtynyt, odottanut rauhassa maidon nousun ja levännyt kunnolla. Ja miten ihanaa saada valmis ruoka! Kovin herkässä tilassa sitä synnytyksen jälkeen on ja silloin voi kaikki pienetkin jutut harmittaa suhteettoman paljon. Hoitajilta saa apua ja maalaisjärkeä saa käyttää. Ja tietenkään osastolla ei olla kuin hotellissa - niinkuin moni kuvittelee..... Tsemppiä ja hyvää mieltä kaikille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 23:55 Vilijonkka kirjoitti:
Minä lähden synnyttämääm kolmatta oikein hyvillä mielin Kotkaan. Kahdella kerralla olen hyvin viihtynyt, odottanut rauhassa maidon nousun ja levännyt kunnolla. Ja miten ihanaa saada valmis ruoka! Kovin herkässä tilassa sitä synnytyksen jälkeen on ja silloin voi kaikki pienetkin jutut harmittaa suhteettoman paljon. Hoitajilta saa apua ja maalaisjärkeä saa käyttää. Ja tietenkään osastolla ei olla kuin hotellissa - niinkuin moni kuvittelee..... Tsemppiä ja hyvää mieltä kaikille!
Onhan se hienoa, jos joku viihtyy siellä seiniä tuijottelemassa ja sängyssä maaten toimettomana. Ja ne ruoat :x

Jotenkin ärsyynnyn kun vedotaan herkkään tilaan synnytyksen jälkeen.. puah. Ihan niinkuin naisten päät olisivat jotenkin vajaatoimisia synnytyksen jälkeen, kun tuntemuksia niin usein vähätellään.

Nooh, mä olen tainnut jo tehdä kantani selväksi ko. osastosta. Tai lähinnä tiettyjen hoitajien ym. aiheuttamasta ilmapiiristä. Eihän se varsinainen osasto mätä ole..
 

Yhteistyössä