Kotkalaiset kotiäidit ja -isät, kuntavaaliehdokas kysyy kuntalisästä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Petra Karhulahti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Petra Karhulahti

Vieras
Eli kysymys kuuluu saatteko kuntalisää kotihoidontukenne lisäksi? Tai vastaavasti oletteko saaneet/tuletteko saamaan? Oletteko tyytyväinen kuntalisän saamisperusteisiin ja/tai määrään?

http://www.kotka.fi/index.asp?link=1592.5&language=1 Oheisessa linkissä perusteet saamiselle.

Itse olen kolmen lapsen kotiäiti, pienin on vasta vauva. Ensimmäisen lapseni kohdalla sain kuntalisää, koska jäin pois opiskeluista. Nyt kuitenkin tässä välissä olin töissä, mutta työssäoloehto (1v jossa max 1kk tauko) ei kohdallani täyty. Näin ollen jään itsekin ilman kuntalisää, enkä todellakaan ole ainoa. Minusta on valtava epäkohta, että kuntalisää ei makseta kaikille kuntalaisille jotka hoitavat alle 3 vuotiasta lasta kotona, riippumatta työhistoriasta ennen kotiin jäämistä! Mahdollisesti päästessäni kunnanvaltuustoon, aion tehdä työtä kuntalisän tasapuolisuuden eteen. Monelle työhön palaamisen kynnys voi olla jopa juuri kuntalisän saaminen tai sen evääminen, ehkäpä monikin olisi jatkanut lapsen kotihoitoa pidempään. Näin säästettäisi kunnallisen päivähoidon kustannuksissa!

Kyselenkin siksi myös täällä, jotta saan hieman käsitystä siitä kuinka yleistä on, että perhe ei ole oikeutettu kuntalisään! Kiitos kovasti vastauksistanne!

Onhan tuossa epäkohtia vaikka kuinka. Mielestäni kuuluisi kaikille, jotka hoitavat alle 3-vuotiasta kotona.

Sitten jos sitä kuntalisää saa, niin tulee valitettava tilanne että ei edes kannata käydä keikkatöissä koska menettäisi kuntalisän. Eli hölmöä, että pienetkin lisätulot sen saannin estäisivät ja samaan aikaan jossain kärsitään työvoimapulaa..

4 lapsen äiti täällä :wave:
En ole vielä hakenut, mutta pitäisi saada sitä kyllä.
3 ensimmäisen lapsen aikana (olin 7v kotona) en sitä saanut, koska tuo työssäoloehto ei täyttynyt.
Mutta kyllä tuo summakin on aika naurettava moniin muihin kuntiin verrattuna, mutta edes vähän, onhan sekin ihan hyvä =)

Lapset 1 ja 3 vuotta. Kotka-lisää en ole saanut enkä saa. Syy on, että käyn tekemässä töitä muutaman tunnin silloin tällöin. Minusta minunkin kuuluisi saada Kotka-lisä, sillä en ymmärrä millä lailla satunnainen työntekoni on muilta pois, kun kuitenkin hoidamme lapsemme kotona emmekä käytä päivähoitopalveluja. Mielummin teen kuitenkin näin, ja pidän itseni "kiinni työelämässä", kuin ottaisin Kotka-lisän ja tipahtaisin kärryiltä työstäni, vaikka rahallisesti tienaan kuussa ehkä vain himpun enemmän kuin Kotka-lisä on.

En ole läheltäkään Kotkaa, mutta asia koskettaa mua muuten. Se on selvä epäkohta. Tein siitä itse aikoinani entisessä kunnassa kuntalaisaloitteen, mutta eipä se onnistunut :/

Kun katsotaan asiaa historian valossa, eli siis miksi kuntalisä on yleensä otettu käyttöön, niin ymmärrämme paremmin. Se luotiin aikoinaan siksi, että houkuteltaisiin juuri niitä työ- tai opiskeluelämässä olevia pienten lasten vanhempia jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan ja näin vähentämään kunnallisen päivähoidon kuormitusta ja samalla säästämään vähän kunnan rahoja. Jos kuntalisä olisi avoin kaikille kh-tukea saaville, niin tuo houkutuspointti menettäisi merkityksensä eikä säästöjä kotihoidon lisäämisellä enää tulisi vaan nekin, jotka ilman muuta hoitaisivat lapsensa kotona, niin saisivat saman rahan. Mutta silti - epätasa-arvoinen se on joka tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja 77mm:
Lapset 1 ja 3 vuotta. Kotka-lisää en ole saanut enkä saa. Syy on, että käyn tekemässä töitä muutaman tunnin silloin tällöin. Minusta minunkin kuuluisi saada Kotka-lisä, sillä en ymmärrä millä lailla satunnainen työntekoni on muilta pois, kun kuitenkin hoidamme lapsemme kotona emmekä käytä päivähoitopalveluja. Mielummin teen kuitenkin näin, ja pidän itseni "kiinni työelämässä", kuin ottaisin Kotka-lisän ja tipahtaisin kärryiltä työstäni, vaikka rahallisesti tienaan kuussa ehkä vain himpun enemmän kuin Kotka-lisä on.

Olen samaa mieltä myös muista esittämistänne epäkohdista, etenkin tämä työssäkäyntiasia. Minusta kuntalisän pitäisi olla nimenomaan kannustin kotihoidon toteuttamiseen siten että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa tai otetaan sieltä pois. Työssäkäynnin ei pitäisi vaikuttaa siihen, ainakaan satunnaisten työtuntien osalta.

Mitä olette mieltä, jos kuntalisä osittain työtä tekevälle vanhemmalle olisi ansiosidonnainen, jossa menetät kuntalisän vasta kun ansiosi ylittävät tietyn rajan? Vai tulisiko sen olla täysin vapaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
En ole läheltäkään Kotkaa, mutta asia koskettaa mua muuten. Se on selvä epäkohta. Tein siitä itse aikoinani entisessä kunnassa kuntalaisaloitteen, mutta eipä se onnistunut :/

Kun katsotaan asiaa historian valossa, eli siis miksi kuntalisä on yleensä otettu käyttöön, niin ymmärrämme paremmin. Se luotiin aikoinaan siksi, että houkuteltaisiin juuri niitä työ- tai opiskeluelämässä olevia pienten lasten vanhempia jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan ja näin vähentämään kunnallisen päivähoidon kuormitusta ja samalla säästämään vähän kunnan rahoja. Jos kuntalisä olisi avoin kaikille kh-tukea saaville, niin tuo houkutuspointti menettäisi merkityksensä eikä säästöjä kotihoidon lisäämisellä enää tulisi vaan nekin, jotka ilman muuta hoitaisivat lapsensa kotona, niin saisivat saman rahan. Mutta silti - epätasa-arvoinen se on joka tapauksessa.

Entäpä perheet, jotka jokatapauksessa hoitavat lapsensa kotona, vaikka eivät kuntalisää saa. Monihan vastaavasti palaa työelämään aikaisin vaikka olisi oikeutettukin kuntalisään eli jonkinlainen balanssihan toki aina säilyy?

Varsinainen asia ei minua kosketa lainkaan (en ollut Kotkalainen silloin hoidin lapsia kotona ja Tampere ei mitään lisiä maksanut), mutta kiinnostuin sinusta ehdokkaana? Puolue? vähän jotain mielipiteitä tai mitä asioita pidät tärkeänä?

Saan Kotkalisää ja summana se on mielestäni ok (no toki isompikin summa olisi kiva :) ). Mielestäni myös sitä lisää pitäisi maksaa kaikille, no ainakin kaikille jotka joskus on ollu töissä tai opiskelleet. Tuo vuoden työssä käynti ehto on mielestäni kohtuuton.

Myös se että lisä sulkee pois mahdollisuuden keikkatyöhön on huono. Olen asunut toisella paikkakunnalla jossa tosin lisä oli pienempi, mutta se tuli suoraan kelan kautta ja oli sidottu kotihoidontuen lisäosaa, kun sitä sai sentinkin sai kuntalisää. Ja pystyi tienata vähän maitorahoja satunnaisella keikkatyöllä ilman että menetti lisän, niinkuin käy täällä.

Siis kuntalisä kaikille alle 3v kotona hoitaville on mun mielipide :D

[
Olen samaa mieltä myös muista esittämistänne epäkohdista, etenkin tämä työssäkäyntiasia. Minusta kuntalisän pitäisi olla nimenomaan kannustin kotihoidon toteuttamiseen siten että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa tai otetaan sieltä pois. Työssäkäynnin ei pitäisi vaikuttaa siihen, ainakaan satunnaisten työtuntien osalta.

Mitä olette mieltä, jos kuntalisä osittain työtä tekevälle vanhemmalle olisi ansiosidonnainen, jossa menetät kuntalisän vasta kun ansiosi ylittävät tietyn rajan? Vai tulisiko sen olla täysin vapaa?[/quote]

Saas nähdä miten lainaus onnistuu. Entisellä kotikunnallani oli systeemi että lisä tuli kelalta ja sitä sai jos sai sentinkin hoitolisää. Siis oli ansiosidonnainen. Ihan ok toimi minusta tuo käytäntö.

Alkuperäinen kirjoittaja Petra Karhulahti:
Entäpä perheet, jotka jokatapauksessa hoitavat lapsensa kotona, vaikka eivät kuntalisää saa. Monihan vastaavasti palaa työelämään aikaisin vaikka olisi oikeutettukin kuntalisään eli jonkinlainen balanssihan toki aina säilyy?

Varmaankin. Oletko tietoinen kotona hoidetun lapsen ja päivähoidon hoitopäivän hintaeroista? Netistä löytyy jotain laskelmia, mutta eivät kovin uusia taida olla, tosin on siitä aikaakin, kun mä olen niitä viimeksi haeskellut. Lasten kotihoito tulee kuitenkin kunnalle halvemmaksi kuin päivähoito.

Ansiosidonnainen olisi tyhjää parempi. Reiluinta minusta olisi kuitenkin että se olisi saman suuruinen kaikille jotka hoitavat alle 3v lapsensa kotona, koska minusta sen tulisi olla kannuste kotihoitoon eikä sinänsä tulonlähde.

Minä sain kolmannesta ja neljännestä lapsesta. Pienihän tuo summa tietysti on, mutta aina tyhjää parempi. Se, että sitä maksetaan vain vähimmäiskuukausimäärä, oliko se 3 vai 4(jos syystä tai toisesta on tuloja vaikka vain yhdeltä päivältä, joudut maksamaan kaikki maksetut lisät takaisin. Mahdollisuus vaikka muutamia tunteja kuukaudessa töitä voisi olla hyvä lisä tuohon tukeen. Näin annettaisiin äideille (tai isille) mahdollisuus pysyä edes osittain mukana työelämässä vaikka lapset kotona hoidettaisiinkin.

En oo Kotkalainen..mut täällä Forssassa ei saa kuntalisää ellei molemmilla vanhemmilla ole vakkariduuni ja lapsella vuorohoidon tai erityishoidon tarve. Kyllä sapettaa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Varsinainen asia ei minua kosketa lainkaan (en ollut Kotkalainen silloin hoidin lapsia kotona ja Tampere ei mitään lisiä maksanut), mutta kiinnostuin sinusta ehdokkaana? Puolue? vähän jotain mielipiteitä tai mitä asioita pidät tärkeänä?

(anteeksi että vastaaminen kesti, kotiäidin hommat ovat hälytysluontoisia ;) ) Olen nyt ensimmäistä kertaa ehdolla, kuulun vasemmistoliittoon. Olen aina kokenut niin, että vasemmistoliitto tekee kotkassa arvokasta ja tuloksellista työtä nimenomaan sosiaali- ja terveysalalla ja olemme aidosti kiinnostuneita myös ympäristönäkökulmista. Olen tosiaan kolmen lapsen äiti, tyttöjä kaikki, iältään 3v4kk, 1v4kk ja nyt 3viikkoa. Olen ammatiltani lähihoitaja, tehnyt pääasiassa vanhustyötä, joten sekin puoli elämän kiertokulusta on varsin tuttua. Ikää minulla on tasan 30v, syksyllä tasaluku tosin jo rikkoutuu...

En halua olla yhden asian ihminen, vaikka toki sydän on sosiaali- ja terveysalan kehittämisen puolella. Esimerkiksi potilasmaksujen korotusta vastaan taistelisin kynsin ja hampain. Haluaisin nimenomaan edustaa kuntalaisia, kaikissa monimuotoisuudessaan ja sen vuoksi kuunnella mitä ihmisillä täällä on sanottavaa. Siksi tännekin halusin kirjoittaa, jotta tavoitin nyt ne ihmiset joita kysymäni asia oikeasti koskettaa!

Kysy ihmeessä lisää jos haluat!

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Petra Karhulahti:

Varmaankin. Oletko tietoinen kotona hoidetun lapsen ja päivähoidon hoitopäivän hintaeroista? Netistä löytyy jotain laskelmia, mutta eivät kovin uusia taida olla, tosin on siitä aikaakin, kun mä olen niitä viimeksi haeskellut. Lasten kotihoito tulee kuitenkin kunnalle halvemmaksi kuin päivähoito.

Juuri tästäkin syystä ihmettelen sitä, kuinka kotkalisää on rajoitettu. Esimerkiksi sellainen perhe kärsii, jossa kotiinjäävä vanhempi on vasta valmistunut ja ehtinyt tehdä työtä vaikkapa vain muutaman kuukauden. Ei varmastikaan kovin erikoinen tilanne. Minusta ansiosidonnainen malli voisi olla toimiva, mutta toki asia vaatii tutkimusta. Kuntalisä todella on huomattavasti halvempaa kuin lapsen päivähoitopaikka, etenkin kun vuorohoidon tarve kunnissa lisääntyy ja sitä kautta päivähoidon kustannukset.

(anteeksi että vastaaminen kesti, kotiäidin hommat ovat hälytysluontoisia ;) ) Olen nyt ensimmäistä kertaa ehdolla, kuulun vasemmistoliittoon. Olen aina kokenut niin, että vasemmistoliitto tekee kotkassa arvokasta ja tuloksellista työtä nimenomaan sosiaali- ja terveysalalla ja olemme aidosti kiinnostuneita myös ympäristönäkökulmista. Olen tosiaan kolmen lapsen äiti, tyttöjä kaikki, iältään 3v4kk, 1v4kk ja nyt 3viikkoa. Olen ammatiltani lähihoitaja, tehnyt pääasiassa vanhustyötä, joten sekin puoli elämän kiertokulusta on varsin tuttua. Ikää minulla on tasan 30v, syksyllä tasaluku tosin jo rikkoutuu...

En halua olla yhden asian ihminen, vaikka toki sydän on sosiaali- ja terveysalan kehittämisen puolella. Esimerkiksi potilasmaksujen korotusta vastaan taistelisin kynsin ja hampain. Haluaisin nimenomaan edustaa kuntalaisia, kaikissa monimuotoisuudessaan ja sen vuoksi kuunnella mitä ihmisillä täällä on sanottavaa. Siksi tännekin halusin kirjoittaa, jotta tavoitin nyt ne ihmiset joita kysymäni asia oikeasti koskettaa!

Kysy ihmeessä lisää jos haluat![/quote]

Niin ja jos facebook on tuttu, siellä on olemassa sosiaalinen vaalikone jossa myös voi tutustua minuun ja verrata mielipiteitäni omiinsa!

Esikoisesta sain kotkalisää koska olin hakenut sairaanhoitajakouluun ja minulla oli siellä opiskelupaikka, tosin jouduin sitten myöhemmin opiskelupaikasta luopumaan koska halusin hoitaa lasta kotona, nyt toisesta lapsesta en saa kotkalisää enkä myöskään tulevasta lapsesta. Minunkin mielestä se kuuluisi kaikille ja keikkaa tehdessä voisi olla hyvä tuo ansiosidonnainen juttu. Esikoista kun hoidin kotona olisin halunnut tehdä silloin tällöin keikkaa (minäkin lähihoitaja) mutta sitten olisi kotkalisä otettu pois joten en lähtenyt tekemään keikkahommia.

Yhteistyössä