Alkuperäinen kirjoittaja Vaemo:
Nykyään meillä on yhteinen siivouspäivä kerran viikossa (oli mieheni ehdotus!), jolloin meillä on omat työtehtävät. Muina viikonpäivinä katson sormien läpi tilannetta, ja kohentelen kotia "minun perustasoa" vaativalle tasolle.
Meillä suurin piiirtein samalla tavalla, mies ehdotti yhden siivouspäivän mallia. Yhtenä päivänä siivouksen toteuttaminen on kuulemma helpompaa ja vähemmän rasittavaa. Jonkin verran hän tekee yleistä kodin kohentamista viikolla (omien vaatteiden keräilyä yms.), mutta etenkin viime kuukausina homma on jäänyt minun vastuulleni. Näiden yhdessä asuttujen vuosien aikana miehelleni on välillä tullut "siivousinnostuksia" ja hän on jopa mäkättänyt minun huonoista tavoistani siivouksen suhteen (joita kyllä löytyy ja niistä saakin valittaa). Viimeksi tällainen on ollut useita kuukausia sitten.
"taas näitä outouksia" ihmetteli tällaista käytöstä. Voin kertoa, että ihmettelen itsekin. Siis omaa käytöstäni. On kuvaavaa, että tulen ensimmäistä kertaa "kaapista ulos" tämän kotityö-ongelman kanssa ilman, että vähättälen sen vakavuutta. Nyt kun asiaa ajattelen, huomaan, että minua on hävettänyt tunnustaa ongelman olemassaoloa. Pääni sisällä olen varmaankin järkeillyt, että parempi hoitaa enemmistö kotitöistä hissukseen ja valehdellut itselleni, että mieheni oppii jonakin päivänä. Taitaa olla aika tunnustaa, ettei hän tule koskaan (ainakaan meidän asuessa yhdessä) toteuttamaan oma-aloitteisesti tiettyjä kotitöitä. Esimerkiksi nurkkien tai muiden hankalien paikkojen imurointi.
Eniten turhauttaa se, että olen kokeillut monia erilaisia tapoja motivoida miestäni. Osa kotitöistä on jaettu niin, että yksi on vastuussa esim. pyykinpesusta ja toinen hoitaa kokonaisuudessaan jonkun muun tehtävän. Osassa kotitöissä on "yhteisvastuu". On myös ollut näitä "tehosiivouspäiviä" joiden lopuksi tehdään jotain kivaa. Päivän sopiminen ja kivan keksiminen ovat jääneet minun vastuulleni, joten en enää jaksa. Vaikka saisinkin mieheni tekemään, vastuu kotitöiden "aikatauluttamisesta" ja tekemisen aloittamisesta on yleensä minulla.
Uskomatonta kyllä, tunnen olevani syyllinen tilanteeseen. Ajattelen olevani takakireä siivoushulluidiootti ja olen yrittänyt muuttaa itseäni. Välillä yritin (ja onnistuinkin) olemaan välittämättä sekaisuudesta. Olen myös lopettanut mäkättämisen joksikin aikaa ja panostanut ystävälliseen itseilmaisuun. Ajattelen, että minun pitäisi olla parempi puolisona (jännittävämpi, tunteellisempi, älykkäämpi yms.) ja näin "ansaita" mieheni halu pitää kotiamme viihtyisänä paikkana. Toisaalta en ihmettele käytöstäni, sillä oma äitini toimi täsmälleen samalla tavalla. Mallit periytyy, mutta niistä pitää pyristellä irti.
Ja tiedoksi: en ole uhrautuva vaimo -tyyppinen nainen. Juuri siksi hävettääkin tunnustaa, että minulla on TÄLLAINEN ongelma.