kotityöt

  • Viestiketjun aloittaja tyttö 89
  • Ensimmäinen viesti
tyttö 89
Miten kotityöt jakautuvat teillä? Tekeekö isä ja äiti yhtä paljon? Onko ns. "naisten ja miesten töitä"? Miten lapset osallistuvat kotitöihin?

Itse kannatan ehdotonta tasa-arvoa myös kotitöissä. Kummankin pitäisi tehdä suht.koht. puolet töistä. Miehen pitäisi osata ruuan laitto ja pyykkäys siinä missä naisenkin. Joskus saattaa tietty olla, että toinen osapuoli haluaa siivota yksin.

Miten teillä?
 
Nelthilta
Minä hoidan nyrkkipyykin ja käsityöt yksin, mies taas silityksen (olen viimeksi koskenut silitysrautaan sinkkuna). Keittiön siivoaminen (ml. tiskaus käsin) menee yleensä mulle ja mies taas imuroi useammin (ja varsinkin sohvat). Mies vie yleensä roskat ja käynnistää astianpesukoneen, minä taas tyhjennän, kun silloin astiat menevät varmimmin oikeille paikoilleen. Niin ja minä pienempänä imuroin sängyn alta. Mökillä mies taas tiskaa ja minä kannan vedet. Mies pilkkoo vihannekset, mutta minä pesen perunat. Niin ja mies maustaa ruoat ja hoitaa siinä muutenkin vaativammat tehtävät. Mies täyttää ja käynnistää pesukoneen, pyykit ripustetaan narulle yhdessä.

Remontoitaessa minä hoidan organisoinnin, laadunvalvonnan ja ruokahuollon, mies tekee varsinaisen työn ja heittää minut pihalle, jos tulen häiritsemään varsinaista työntekoa.

Minusta meillä menevät hommat aika lailla tasan, mutta luultavasti mies tekee pikkuisen enemmän, koska minulla on aikaavievä harrastus (partio). Tuossa alkuraskauden aikana mies kyllä teki käytännössä kaikki kotityöt ja minä vain nukuin. Saa nähdä miten käy, kun lapsi syntyy ja minä olen päivät kotona.

 
minä teen kaikki kotityöt (huom! olen kokopäivätyöossä) ja mies tekee kaikki pihatyöt seka ns. miesten työt: poraukset ym. sekä roskien viennin. minä hoidan myos ostokset ja suurimmaksi osaksi lastenhoidon mutta nukuttaessa tarvitaan molempia.
hän hoitaa kaikki maksut. me käytetään siivouspalvelua kerran viikossa ja myös pyykin silityksen hoitaa ulkopuolinen.
 
Meillä homma menee niin, että minä hoidan useimmat kotityöt ja lastenhoidon silloin kun mies harrastuksissa tai töissä. Kun mies kotona, hän on lasten kanssa, vie muksut leikkipuistoon, hiihtämään, luistelemaan, harrastuksiin jne. Mä taas tuolloin väsään koko poppoolle ruokaa, leivon, siivoon jne. rauhassa, milloin mitäkin hommia en ole kerennyt lasten kanssa tehdä. Yleensä kyllä siivoon ja leivon lasten kans perjantaisin, kun mulla lyhyempi päivä ja vapaapäivinä, kun mies töissä eikä tiellä pyörimässä. Olishan se kiva, että mieskin tekis joskus apuna kotitöitä, ripustais vaikka pyykit ja imurois, mutta nopeempi kun teen itse, ärsyttää aina käskeä kymmenen kertaa, eikä sittenkään varmaa että mies tekee mitä pyydetään. Mies sitten taas ajaa nurmikot pihalta, ajaa polttopuut ja hoitaa laskut, minä vaan tienaan oman osani. Talvella taas minä hoidan lumityöt ja pääosin talon lämmittämisen, kun tulen lasten kanssa ekana kotiin. Joskus kyllä harmittaa, että itse en vapaapäivinä kerkeä olemaan lasten kanssa, mä en muista milloin mä oisin ollu niiden kanssa leikkipuistossa tai ulkona ihan leikkimässä tai pelaamassa jotain, yleensä mä teen pihatöitä, tai sisätöitä, ja lapset leikkivät keskenään, seuraan vaan että eivät tee mitään hulluja.
 
Nelthilta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.08.2005 klo 14:17 iitamaria kirjoitti:
teen ite kaiken.mies tykkää tehä ruokaa mutta sen kaiken sotkun korjaan minä....eli mielellään teen ruuatki...
Onko sulla mies vai isokokoinen lapsi? ;-)

Mutta tuo kommennti keittiöstä osuu kyllä kohdalleen! Se on kumma, miten keittiön siivouksen viimeistely on vaikeaa. Jos sen miehelle jättää, niin varmasti on leivänmuruja ja vesiroiskeita pitkin tiskipöytää. Ja imurin kanssa tullaan jo ennen kuin on pinnat pyyhitty.

 
Minä teen kotihommat sisällä suurimmaksi osaksi, mies vie lapsia hoitoon ja kouluun, käy kaupassa, imuroi jne. mutta satunnaisesti. Minä taas unohdan etteivät polttopuut itsestään ole pinoon hypänneet, eikä ruoho itsestään lyhene jne...molemmat tehdään.
 
Meillä mies tekee yleensä kaikki ns miesten hommat..
Korjaat autot, tekee polttopuut. lämmittää taloa ja remontoi, leikkaa nurmikot jne jne..
Auttaa aina myös "minun" töissänä, kuten tiskaamisessa/tiskikoneen täytössä, siivoamisessa jne miten omilta töiltä ehtii... ja tottakai lasten hoidossa, onhan ne 50/50 kummankin vastuulla.
Minä myös kykyjeni mukaan osallistun "miesten" töihin. Leikkaan joskus nurmikot, lämmitän ...
Meillä ei ole mitään sääntöä, että kuka tekee ja mitä. Jokainen tekee sen minkä parhaaksi katsoo ja osaa.
Koska olen kotona lasten kanssa, on ilmiselvää, että teen ruuan ja siivoan enemmän.
 
Meillä ei miesten/naisten-töitä. Jos ei lamppujen vaihtoa lasketa miesten työksi. Ei sillä että mä rupeisin pimeessä istumaan jos mies ei ole kotona kun lamppu palaa, vaan jos ollaan molemmat paikalla niin mies vaihtaa kun ylettyy helpommin.

Yhteinen koti= yhteinen vastuu ja yhteiset työt.
 
KristalliPisara
Minä teen kotihommat (siivous, pyykkäys ruuat), lapsenhoito tasapuolista. Mies tekee korjaustyöt, autojen korjaukset, pihahommat (nurmikon leikkuu ja lumityöt), remontit. Ostokset tehdään aina yhdessä. Ratkaisu on hyvä, sillä pidän kotihommista =)
 
Nykyään mies on enempi kotona ja siivoaa, jos sotkut kiusaa silmää. Tekee ruoan, jos viitsii. Pyykkää, kun on vaatteet loppumassa. Laittaa astiat tiskikoneeseen ja tyhjentää ne astiakaappiin. Mä olen se tienaava osapuoli tässä perheessä tällä hetkellä enkä vie lasta hoitoon enkä hae kotiin sieltä. Kotona ollessa olen täysin lapsen ehdoilla enkä tee paljon muuta kuin leikin ja pelaan ja ulkoilen hänen kanssaan. :kieh:
 
halssi
Nyt kun olen kotona hoidan valtaosan myös kotitöistä, mies raahaa matot pihalle yms suurempaa silloin kun on tarpeen. Kun olin töissä, aika tasan menivät, minä yleensä hoidin pyykkihuollon ja ruoanlaiton, mies imuroinnit yms.

Jaa, ruohonleikkaaminen on myös kokonaan miehen harteilla, minä en koske leikkaushärveliin kuin äärimmäisessä hädässä. Ja kitkipä se kesällä rikkaruohojakin kukkapenkistä kun oikein innostui :)
 
Meidän perheessä mies käy töissä ja minä olen kotiäiti. Siivoan, teen ruuan, tiskaan käsin ja ompelen... Tänään revin viemärit auki ja löysin inhottavia aarteita putken tukosta. HYH! Miehen on mukava tulla suht siistiin kotiin töiden jälkeen. Aina ei tietty ole siistiä, välillä minä pidän vapaata kotitöistä ja ulkoilen ja hulluttelen ipanoiden kanssa muuten vaan. Miestä ei saisi noihin viemärihommiin ja tiskaamisiin ees kirveellä uhaten, jonkunhan ne on tehtävä...
 
Aika tasan meillä työt menee, nyt kun mies on enempi töissä ni ehkä minä teen vähän enempi, mut en alkais tosiaan kaikkea tekemään, kyllä miehenkin pitää tehdä kotona hommia tai saa etsiä taloudenhoitajan jostain muualta!
 
kukkerikuu
Meillä minä teen pääsääntöisesti kotityöt. Mies kyllä tiskaa ja imuroi, jos olen pidempään poissa. Meillä minä opetellut ns. miestentöitä eli vaihdan renkaita ja lämmitän keskuslämmitystä jne. Teen mielelläni lumitöitäkin ja kasailen puita.
 
3xpoika
Meillä koitetaan olla kovin tasapuolisia ja tasavertaisia. En tiedä onnituuko... Kaikkea tehdään yhdessä. Tosin minä en autolle juuri muuta osaa tehdä kuin tankata. Mutta toisaalta mies ei koske, ei oikeastaan saa koskea pyykkikoneeseen, kuin aivan poikkeus tapauksessa. Yhdessä siivotaan ja laitetaan pihaa.
 

Yhteistyössä