Kotitöistä: Olenko liian ankara kouluikäisille lapsilleni?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Jos teillä lapset osallistuvat hyvillä mielin, niin esim. tuo ruoanlaitto on mielestäni todella hienoa! Eivät tosiaan ole uusavuttomia sitten kun kotoa lähtevät. Ja mikäs siinä noiden muidenkin töiden kanssa, jos kaikki niihin hyvin suostuvat. Eihän tuo työmäärä ketään vielä sänkyyn kaada jos eivät tosiaan vie pitkää aikaa, kuten kerroit.
 
Joo minustakin hienoa, että lapset ovat mukana ja monet hommat plajastuivat sitten vähän helpommiksi kuin miltä alussa vaikutti. Ehkä siinä silti inasen liikaa on, loma-ajalla tosiaan ok kun kotona oleskellaan enemmän. Kouluaikana päästäisin vähän helpommalla, läksyihin menee kuitenkin aikaa.
 
"vieras"
Meillä on tosiaan vain pieni kolmio (noin 70 neliötä) joten ei tätä nyt niiin kauaa puunaa.
Ruoanlaitosta eivät juuri narise, toki joskus harvoin väsyttää eikä huvittais. Silloin annan vinkkiä miten pääsis helpommalla ja voin tarvittaessa autella, mutta yksin en hommaan ala lasten vuoroina. Yllättäen ehkä omien huoneisen siivous on rankempaa kuin noi yhteiset hommat ;)

t. ap.
 
"..."
Minun mielestäni tuo ei ole mitenkään liiallista. Kun perheessä on pesukone, siivous on kevyttä ja suht. pientä, ruoka suunnitellaan kuitenkin yhdessä ja eineksiäkin saa käyttää. Minusta tuo on todella kasvattavaa etenkin kun hyvällä mielellä yhdessä tehdään. Eri asia olisi jos äiti tyrannina huutamalla ja pelolla alistamalla pakottaisi lapset tekemään kotityöt. Oletan, että nämä lapset saavat esim. jonkinlaista viikkorahaa tms., se toimii kannustimena ja hyvänä "palkkana" vaikka itselle töitä tehdäänkin.
 
"vieras"
Mielestäni toimit hienosti, kun opetat lapset kotitöiden tekoon ja vastuullisuuteen. Ruuanlaitto tuntui vähän kovalta vaatimukselta, mutta jos pakastepizzakin lasketaan ruuaksi, niin helppo hommahan se silloin on. Käsintiskaus olisi myös ikävää, mutta kun kerran on kone, niin hyvin hoituu. Jatka vaan samaan malliin.
 
Jos se ruuanlaitto usien menee pakastepitsoiksi, niin eikö kannattaisi sen kanssa muuttaa vähän sitä taktiikkaa? Että tehdään yhdessä? Minä en ainakaan jaksaisi pakastepitsoja ja muita eineksiä syödä edes paria kertaa viikossa. Ei eineksillä myöskään sitä ruuanlaittoa opi.
 
"apua"
Mun mielestä ap itse tekee tosi vähän. Tottakai äiti käy kaupassa, haloo. Äiti on perheen huoltaja ja hänellä on päävastuu kotitöistä. Hyvä, että lapset oppivat tekemään, mutta mielestäni on naurettavaa tehdä itse vähemmän ja vedota siihen, että ostaa perheelle ruuat.
 
Blue
Musta tuntuu ton listan pohjalta että lapset tekee paljon enemmän kuin äiti. :ashamed: Kun onhan lapsillakin niitä omia huolehdittavia hommia (esim.läksyt), minkälaiseksi sä itselläsi katsot esim. kaupassa käynnin.
 
"vieras"
Itse tein jo nuorempana enemmän ja mielestäni se oli liikaa, vaikka välttämätöntä siinä tilanteessa. Mutta se häiritsi kaverisuhteita, koulua eikä harrastuksillekkaan jäänyt oikein aikaa. Jos lapset olisivat 14+ niin olisi kohtuullisempaa.

Kuten muutkin ovat sanoneet tuossa on turhaa työtä tosi paljon. Ruokaa voi tehdä kerralla useammaksi päiväksi, tai syödä pakastettua tai eineksiäkin. Itse olen tottunut siihen että viikossa 1 kerran pestään vessa, 1 kerran imuroidaan (paitsi jos erityistä tarvetta kuten lemmikin karvanlähtö), lattiat pestään kerran 2 viikossa, pyykkiä pestään yleensä viikonloppuisin, max 2 kertaa viikossa. Se joka pesee lajittelee kaikki. Kattauksesta ei edes tarvitsisi tehdä kotityötä. Se kattaa joka ehtii. Tiskaus vuoro vaihtelee päivittäin, se joka kokkaa ei tiskaa.
 
tytönjapoikienmamma
No on aivan liikaa koululaisille. Toki he voivat osallistua kotitöihin ja heille tulee opettaa vastuuta, mutta pääasiassa he hoitavat koulun ja keskittyvät siihen sekä hyviin harrastuksiin (itsensä kehittämiseen) ja kavereihinsa. etteivät cvaan tule lapsesi katkeriksi tuosta työmäärästä...
 
"hmm"
No mulla on nyt 10 v, täyttää 11 ja ei kyllä mitenkään onnistuisi tuollainen lista.

Meillä ei siis listoja ole, mutta lapset auttavat tarvittaessa ja useimmiten se on pienimmän 3v:n vahtimista ja auttamista, myös pikkuaskareita kotona, sekä omat jäljet pitäisi korjata mistä saa aina muistuttaa.
 
Kuulostaa paljolta..siltä,että lapset tekee suurimman osan..

Itse jouduin lapsena tekemään liikaa omasta mielestäni ja kun 15 vuotiaana muutin pois koki minua nuorempi siskoni mun "kohtalon".

Kyllä lasten ensisijainen työ on se koulu!
Kuinka siihen jaksaa panostaa,kun on kasa hommia tehtävänä..?
Missä välissä niitä ystäviä tavataan ja tuuletetaan koulutehtävien välissä aivoja?
Missä välissä ollaan vaan lapsia ilman velvollisuuksia? ( niitä kun tulee iän mukana aivan varmasti lisää..)
 
Ja todellakin jokaisen kuuluu kantaa kortensa kekoon kodin puolesta,mutta ton ikäisillä lähinnä odotukset olisi siinä,että hoitavat omat huoneet ja omat pyykit pyykkikoreihin,laittavat astiat huuhdeltuina tiskiin ja kantavat sitä roskapussia ulos.
Tiskikoneen tyhjennyksestä ehkä voisin jotain vuoroja tehdä..ja imuroinnista...

Ruoanlaittaminen on hyvä taito,mutta mä haluan,että mun lapset opettelevat sen omasta tahdostaan,eikä "pakolla"..
 

Yhteistyössä