kotisynnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa mä taas tykkäsin synnyttää sairaalassa.

Eka synnytys oli päätyä hätäsektioon, mutta onneksi lääkäri sai tytön vedettyä imukupilla ulos.

Toinen synnytys meni muuten hyvin, mutta ne kivut. Onneksi sain ilokaasua ja vuorokauden iässä pojalla havaittiin siiten tulehdus ja jouti sitten lastenosastolle.

Mä en yksinkertaisesti, jos meille kolmas tulee,halua ottaa sitä riskiä että TAAS tulisi jotain mutkia matkaan joita ei huomattaisi/huomattaisiin liian myöhään eikä mitään olisi tehtävissä jos synnyttäisin kotona.

Suomessa on hyvin tarkat kirjaamis- ja tilastointimääräykset just raskaus- synnytys ja lapsivuodeaikaa koskien. Niitä tilastoja ylläpitää Stakes, ja tilastojen perusteella tehdään jatkuvaa tutkimustyötä ja annetaan ohjeita hoitohenkilökunnalle. Ja ei niis tosiaan mitään kaunistella, jos vauva tai äiti kuolee tai vahingoittuu sairaalas, niin siellä se on tilastois. Joita saa muuten ihan vapaasti kaikki lukea ja tutkiskella.

En voisi kuvitella synnyttäväni kotona. Auts sitä kipua...kun ei sairaalan puudutukset auttaneet, niin entäs kotona ilman puudutteita...

Tuttavani synnytti autoon, olivat matkalla sairaalaan mutta eivät ehtineet. 100km matkaa. Onneks erään kunnan tk oli matkalla. siellä oli päivystys, lääkäri juoksi autoon ja auttoi tytön maailmaan :) Tämä tuttavani sanoi, että kipu ei ollut niin paha, vaikka olikin kamalaa, mutta sitä ei niin ajatellut kun oli outo synnytys paikka... mietin juuri, että jos sattuis kotona synnyttään, niin reagoisko sitä kipuun erilailla...?

hmm, ei oikein tainnut liittyä tähän ketjuun..sori..

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Suomessa on hyvin tarkat kirjaamis- ja tilastointimääräykset just raskaus- synnytys ja lapsivuodeaikaa koskien. Niitä tilastoja ylläpitää Stakes, ja tilastojen perusteella tehdään jatkuvaa tutkimustyötä ja annetaan ohjeita hoitohenkilökunnalle. Ja ei niis tosiaan mitään kaunistella, jos vauva tai äiti kuolee tai vahingoittuu sairaalas, niin siellä se on tilastois. Joita saa muuten ihan vapaasti kaikki lukea ja tutkiskella.

Hyacinth sen sanoi :flower: .
Lisäksi iltapäivälehdetkin kirjoittavat näistä jutuista mielellään...

jaiks! en synnyttäis ikinä vapaaehtoisesti kotona! en vaa uskaltaisi! mitäs jos vaikka mulle sattuis synnytyksessä jotain, mikä vaatiin välittömästi toimintaa? tai vaikka vauvalta yhtäkkii hävii sydänäänet ja hätäsectio tehtävä välittömästi.. siinä jos eka ambulanssiin siit siit sairaalaan ja sit siit saliin niin siin ajas kerkee tapahtuun jo vaikka mitä...

ihan oma valintahan se synnytyspaikka on... siihen on kyllä syynsä, että Suomi seisoo tilastoissa maana, jossa on maailman pienin äiti/lapsikuolleisuus.

Ehkä kotisynnytykset yleistyy- siitä välittömänä seurauksena on varmasti että nuo em. tilastot notkahtaa. Haluammeko mennä kehityksessä siinä mielessä taakse päin?

jokainen saa synnyttää missä haluaa, Suomi on vapaa maa. en näe siinä mitään väärää että joku haluaa synnyttää kotona. Itse en uskaltaisi synnyttää kotona mahdollisten komplikaatioiden vuoksi. Haluan myös kivunlievityksen ja tämä ei ole kotisynnytyksessä mahdollista. Kotisynnytyksessä on myös enemmän vaivaa. Pitää itse olla aktiivinen ja ottaa selvää asioista, hankkia avustava kätilö yms. Helpompi mennä sairaalaan jossa on osaava henkilökunta ja tarvittavat laitteet jos joku menee esim pieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Eli siitä voi päätellä, että kotona synnyttäminen ON riskialttiimpaa kuin sairaalassa synnyttäminen.

tai sitten kaikki tapaukset kerrotaan, toisin kun sairaalassa tapahtuneet???

Öh, ne on ihan virallisia tilastoja, joissa kerrotaan kunkin maan lapsikuolleisuus ja lapsivuodekuolleisuus...
Samanlaiset tilastot saat taatusti Suomestakin, vaikka täällä lähes kaikki syntyy sairaalassa. Kyllähän sairaalassa tilastoidaan kuolemat. Vai kuvitteletko sairaaloiden kehittäneen jonkun katalan salajuonen, jolla vääristellään tilastoja kotisynnytyksen vastaisiksi ja salataan sairaalassa tapahtuneita kuolemantapauksia synnytyksissä? :o Ja samassa juonessa on kaikki länsimaalaiset sairaalat ja viranomaiset?!

tietty! etkö sä sit usko niin?? XD

Minä olisin kuollut kolme kertaa kotisynnytyksessä ja kaksi lastanikin olisivat kuolleet. Eli menetin kolmessa synnytyksessä joka kerta verta 1,5l ja yksi lapsi syntyi sinisenä. Yksi kiireellinen sektio ei olisi käynyt kotona päinsä ja lapsi olisi kuollut siinä tapauksessa.

*muoks*

Riskien vuoksi en henk.koht. hyväksy

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja mitäs nyt?:
Entäs jos joutuisi tekemään hätäsection ja oletkin kotona? Siinäpä ei elisi mitään tehtävissä enää...

No meiltä on sairaalalle 3 km matkaa että ambulanssilla paikalle niin se hätäsektio olisi mahdollista ihan just tasan samassa ajassa kuin sairaalassa ollessa menee aikaa siihen että saadaan nukutuslääkärit ja leikkaavat lääkärit paikalle sekä hoitajat ja salit valmiiksi. Ei se silmänräpäytyksessä sielläkään onnistu.

10 minuuttia ja lapsi on oltava ulkona, jos hätäsectioon mennään, onnistuu sairaalassa. Onnistuuko kotona? Soitat ambulanssin, siirtävät sinut paareille ja autoon, ajatte sairaalalle, kiskovat sinut ulos autosta, kärräävät leikkuriin, nukuttavat.. EPÄILEN!!

En lähtisi kotona synnyttämään, paitsi, jos tuttavapiiriini kuuluisi kokenut kätilö, joka olisi halukas olemaan mukana. Omat kokemukset siitä, että sairaalassa muka apu on lähellä, on olleet vähän erilaiset. Viidettä odotan, enkä ikävä kyllä vieläkään tunne yhtään kokenutta kätilöä. Sairaalassa ainoastaan neljännellä kerralla apua on ollut tarjolla tarvittaessa, koska olin paikalla ilman tukihenkilöä, niin minulle laitettiin harkkari seuraksi ottamaan tenavaa kiinni. Yhtään kertaa kätilö/ lääkäri ei ole vielä uskonut, että lapsi tulle nyt, heti kohta. Vaan on todennut, että suus kiinni soppaluu ja mennyt pitsalle tms, silloin kun pitäis ponnistaa. Mulla on vähän mennyt usko siihen, että jos menisi jotain pieleen, niin voitko odottaa sen saman 15-20min, että jotakuta kiinnostaisi. Ambulanssillahan pääsisi kotoa nopeammin ja pääsisi samantien hoitoon, toimii paremmin kuin se soittokello tai spo2:n centraalihäly.
No, nyt ei kannata kenenkään ekakertalaisen taas hepuloida tästä, tässä on siis takana se, että mulla on aika korkee kipukynnys, enkä osaa oikein valittaakaan kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja mitäs nyt?:
Entäs jos joutuisi tekemään hätäsection ja oletkin kotona? Siinäpä ei elisi mitään tehtävissä enää...

No meiltä on sairaalalle 3 km matkaa että ambulanssilla paikalle niin se hätäsektio olisi mahdollista ihan just tasan samassa ajassa kuin sairaalassa ollessa menee aikaa siihen että saadaan nukutuslääkärit ja leikkaavat lääkärit paikalle sekä hoitajat ja salit valmiiksi. Ei se silmänräpäytyksessä sielläkään onnistu.

Minä pääsin sectioon kahdessa minuutissa, onneksi. 3km olis ollut ihan liikaa!

Yhteistyössä