Kotisynnytys (sis videolinkit part 1 & 2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Katsoin nuo klipit. Olen hiukan hämmentynyt, koska mielestäni pienten lasten ei tule olla paikalla, kun äiti synnyttää. Äidin tuskan ja kivun näkeminen, ääntely ym. tilanteet voivat olla pelottavia, etenkin kun usein kenelläkään ei ole siinä tilanteessa aikaa selittää lapselle, mistä on kyse.

Katsottuani molemmat klipit ajattelin ihan toisin. Jos nyt ei lähdetä siitä, että kuka haluaa alapäätään kuvattavan ja ladattavan YouTubeen yms., niin mielestäni perhe toimi upeasti ottaen pienet sisarukset huomioon. Myöskään selkeä nudismi ja hippiajattelu ei ole kaikilta osin suosikki-ideologiani, mutta perhe vaikutti todella yhteenhitsautuneelta ja läheiseltä, enkä jostakin syystä usko, että lapset traumatisoituivat tilanteesta. Heille oli selkeästi paljon juteltu asiasta, kerrottu, että äitiin sattuu ja miksi niin käy. Tuli jotenkin todella lämmin ja onnellinen fiilis heidän puolestaan, vaikka itse en kotisynnytykseen lähtisikään.

Erona aikaisempiin näkemiini tilanteisiin tästä puuttui ehkä se kaikkitietävä uho ja sellainen utopistinen ajattelu, että "kuunnellaan valaan huokailua ja lapsi liukuu meditatiivisesti maailmaan ilman mitään tuskaa ja huolta". Kaikki toimivat rauhallisesti ja tiesivät mitä tekivät. Ehkä synnytys voi sittenkin olla iloinen perhetapahtuma, jos asiat ovat kunnossa.

Kertokaa mielipiteenne, jos olette nähneet klipit.

Jos jaksatte katsoa (n. 10 min. per klippi) niin kertokaa sitten mielipiteitänne. :D

The Unassisted Home Birth of Felix Alexander - YouTube
The Unassisted Home Birth of Felix Alexander Part 2: Emergence - YouTube

En jaksa klippeja katsoa, mutta olen ollut monessa kotisynnytyksessa katilona. Muutaman kerran lapset ovat olleet paikalla, usein ovat leikkineet toisessa huoneessa jonkun muun perheenjasenen kanssa. Yoaikaan lapset nukkuvat ja aamulla herattyaan kapuavat adin, isin ja uuden vauvan valiin makuuhuoneessa. Asiasta on kuitenkin etukateen lasten kanssa puhuttu ja useimmila on oma aiti tai sisko paikalla lapsia hoitamassa. Joskus on jouduttu lahtemaan ambulanssilla sairaalaan, se tietysti saattaa lapsia pelottaa. Englannissa on normaalia, etta oman puolison lisaksi synnytyksessa on mukana myos oma aiti. Ydinperheen kasite on suomesta poikkeava.

Katsoin jotain kätilö-dokkaria, jossa iranilainen mies kertoi äitinsä kotisynnytyksestä ja siitä oli hänelle tullut idea lähteä kätilöksi, kun oli pikkusiskon syntymää todistanut. Oli Ruotsissa opiskellut, kun ei kotimaassaan voinut. Että ei kai siitä traumoja hällekään tullut.

Yleensä nämä asiat kerrotaan lapille jo hyvissä ajoin,katelllaan joitain pätkiä synnytyksistä jne..eli ei lapset joudu synnytystä todistamaan ihan yks kas vaan.Asiat on siis käyty läpi.
Toisekseen synnytys on osa elämää,eikä siitäkään pidä tehdä jotain pelottavaa ja hirvää,samanlailla kuin kuolemasta on jo tehty.

Tosi luonnollisesti nuo lapset synnytykseen suhtautuivat, lapsen uteliaisuudella. Itse sain vähän aikaa sitten kolmannen lapseni, ja lähdin sairaalaan ajoissa, koska pelkäsin että lapset (2- ja 4-v.) säikähtävät kipujani. Jälkeenpäin ajateltuna tuskin he olisivat pelästyneet. Ollaan kyllä katsottu yhdessä norjalaista Kätilöt -sarjaa ja puhuttu paljon synnytyksestä, joten lapset kyllä suurin piirtein tietävät, miten homma toimii.

Tuosta tuli mieleen yksi niistä syistä, miksi en itse halunnut kotisynnytystä: se sotku! :D

Eikohan taalla ole noita synnytyksia puitu sen verran, etta lienee jokaiselle selva etta synnytykset ovat erilaisia. Ei kaikki huuda kuin pistetty sika kahdeksaa tuntia vaan rauhallisia ja hiljaisia synnyttyksia on olemassa. Hypnoosi (hypnobirthing) on varsinkin kotisynnytysta suunnittelevilla suosittua ja usein tama todellakin toimii. Kotona saa kipuun myos ilokaasua, petidiinia tai diamorphiinia seka vesisynnytykset myos suosittuja.

No, kukin tavallaan.

Mun mielestä toi oli ihan hirvittävää katsottavaa. Ihan kuin jotain alkuihmisiä. Kämppä karmeannäköinen läävä, likaista, sottaista ja siellä vaan äiti kulkee, joka paikka sotkeentuu vereen, lapsiveteen, ulosteeseen.. onpa ah, niin "ihanan luonnollista". Huh. Lapset pyörii alasti jaloissa ja samalla syö jotain.. :X

Joo. Mä oon ihan tyytyväinen näihin sairaalasynnytyksiin, sanokoon arvostelijat sitä miten kliiniseksi hyvänsä. ;)

Yhteistyössä