kotipalvelutyöntekijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelevä

Vieras
Bongasin työkkärin kurssin kotipalvelutyöntekijän ammattiin valmistavasta koulutuksesta.Onko jollain kokemusta?
Onko homma pelkkää siivousta, oliko koulutuksesta hyötyä vai pitäisikö hakeutua suoraan lähihoitaksi opiskelemaan?

käy sitä ja pelkkää siivousta ollut.Antoi kurssista palautettakin.Nyt sitten ollut jollain keittiölla tiskaamassa ja kattamassa pöytiä. Hän ei ole siis kurssiin tyytyväinen ,mut käy tietty loppuun kuin aloittikin sen.

Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelevä:
Bongasin työkkärin kurssin kotipalvelutyöntekijän ammattiin valmistavasta koulutuksesta.Onko jollain kokemusta?
Onko homma pelkkää siivousta, oliko koulutuksesta hyötyä vai pitäisikö hakeutua suoraan lähihoitaksi opiskelemaan?

Minä hakisin sinuna suoraan lähihoitajaksi ihan sen takia, että pikkuhiljaa alkaa olemaan se tilanne, että kodinhoitajia ei enää palkata. Itse olen kotihoidossa sairaanhoitajana, joukossa on myös lähihoitajia ja kodinhoitajia. Tilanne on nyt mennyt siihen, että ainakin kunnallisessa kotipalvelussa tarjottavat palvelut ovat pääsääntöisesti HOIDOLLISIA palveluita ja esim. ruoanlaitot ja siivoukset vähenevät koko ajan. Itseasiassa ruokaa ei meillä edes laiteta eikä myöskään siivota. Siispä ollaan siinä tilanteessa, ettei kodinhoitajille ole juurikaan tekemistä koska koulutus ei riitä siihen mitä kotipalvelu tarjota asiakkaille: ei voi ottaa verinäytteitä, jakaa lääkkeitä ym ym ym mitä työssä tehdään pääsääntöisesti. Tällä hetkellä meidän yksikössä työnantaja on antanut jokaiselle kodinhoitajalle mahdollisuuden palkalliseen lähihoitajan koulutukseen ja pitkän harkinnan (ja murinan) jälkeen lähes jokainen kodinhoitaja otti tarjouksen vastaan.

Niin ja joissain paikoissa kai vielä on kotipalvelu ja kotisairaanhoito erikseen mutta pikkuhiljaa taitaa kautta maan olla se trendi, että ne yhdistyvät yhtenäiseksi kotihoidoksi.

Yhteistyössä