kotimainen ruoka..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Kun sehän on totta, et kotimainen ruoka maistuu parhaalle, ensimmäiset uudet perunat on herkkua, eikä voi edes verrata niihin muualta tuotuihin joita saa kaupasta jo aiemmin..

mutta, onko se vaan makukysymys?

ruotsalaisten mielestä taas ne niiden perunat on parhaita, suomalaiset ei, samoin muissa maissa..

tai espanjalaiset syö sitä kurkkuaan, mut jos heille tarjoaisi sitä suomalaista, niin tuskin siitä tykkäisivät.

ja jos alkuperämaata ei tietäisi, niin huomattaisiinko mekään eroa?

jos joku kurkut pakkaisi niihin suomilippu muoveihin, ne espanjalaiset, ja suomalaiset myytäis espanjalaisina, niin kumpi maistuis paremmalta?

onko se siis oikeasti makukysymys, vai joku ajatus vain, et kotimainen on parempaa?

Kyllä talvella on pakko silti olla hiukan eri mieltä noista kotimaisista mauista.. meinaan tälleen kun tätä ns. talvea on tässä menty niin kotimaiset tomaatit maistuu ainakin kamalan kirpeiltä. Se kasvis taitaa maistua parhaalta siellä missä se parhain auringonpaiste milloinkin paistaa.. kesällä uusien perunoiden aikaan se suloinen aurinko paistelee tänne pohjolan perille.

Kyllä mie väitän, että kurkun ja tomaattien mausta huomaa jos on espanjalaisia. Mie en tiedä miten he niitä lainnoittavat, kasvattavat ja mistä ne oikein tomaattinsa ja kurkkunsa tekee, mutta hyi hemmetti, että maistuu pahalle!
Kerran erehdyin ostamaan espanjalaisen kurkun tänä talvena. Ajattelin, että ehkä ne maistuu paremmalle kuin muistin. Ei, kyllä se jäi syömättä lapsiltakin. Maistuu ihan kalanrehulle :x Mies sanoi, että ei tiedä mitä menin ostamaan, muttei ikinä enää tuota kurkkua meille.
Hollantilaiset terttutomaatitkin maistuu erilaiselle. Voimakkaalle ja niissä on pistävä imelä tuoksu. Mutta ne sentään maistuu inhimillisemmälle.

Suomalaiset mansikat ovat makeita! Ne isot eurooppalaiset ovat vain kooltaan komeita, maku ei ole hyvä. Samoin ulkomaiset porkkanat ovat minusta usein vähemmän imeliä ja kookkaita, joskus jopa oudon "hötöisiä". :|

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
No maussakin on kyllä eroa, ei pelkästää imagossa, väitän minä =)

juu, olen kyllä itsekkin sitä mieltä, mut silti mä väitän, et aika moni erehtyis jos/kun niiden myyntipakkaukset olis väärinpäin :D

mä kyllä katson hinta/laatusuhdetta, siis niin, et jos talvella on huononnäköisiä kotimaisia kurkkuja 2-4 kertaa kalliimmalla myynnissä kuin paremmannäköisiä ulkolaisia, niin varmasti otan ulkolaisia.

suomalaista pyrin ostamaan, mut en välttämättä sen takia et ne olis maukkaampia, vaan siksi et haluan tukea kotimaista viljelyä, mut hinta on kuitenkin sitten osaltaan vaikuttamassa ostopäätökseen.

me ei syödä ikinä ulkomaista lihaa!!! vaik sais halvemmal, mut suuhuni en laita!!!

Muuten mulla on ihan sama onko tomaatti, kurkku tms kotimaista vai ulkomaista...

Yritän ostaa kotimaista, koska sen saamiseksi kauppaan ei ole tarvinnut ajaa tuhansia kilometrejä tai lennättää sitä koneella. Muuten kotimainen ruoka ei saata ympäristö-, maku-, ravinto, puhtaus-, ym. arvoiltaan olla sen parempaa kuin kotimainenkaan. Kotimaisia tomaatteja tai kurkkuja en osta talvella, koska ne tuotetaan keinotekoisesti kasvihuoneissa -ja niiden kasvatukseen kuluu rutosti energiaa. Kaalit on hyviä talvella, porkkanat ym. juurekset. Säilötyt kurkut ja sienet.
Kun marjat pakastimesta loppuvat, ostan kyllä appelsiineja -niin aktivistityranki en ole kuitenkaan. Mutta tahdon, että appelsiinit ovat reiluja ja syödään loppuun. Teetäkin yritän ostaa reilunkaupan, mieluiten. Kotimaisista raakaaineista teen teetä kesällä -viinimarjan-, vadelman, mustikan ym. lehdistä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Kun sehän on totta, et kotimainen ruoka maistuu parhaalle, ensimmäiset uudet perunat on herkkua, eikä voi edes verrata niihin muualta tuotuihin joita saa kaupasta jo aiemmin..

ruotsalaisten mielestä taas ne niiden perunat on parhaita, suomalaiset ei, samoin muissa maissa..

peruna-asiasta osaan sanoa sen verran, että varmaa ruotsalaiset ym uudet perunat on ihan hyviä TUOREINA. Uusi peruna kun pitäisi syödä pian nostamisen jälkeen, tai se ei enää maistu uudelta perunalta. Siinä vaiheessa kun ruotsalainen tai indokiinalainen "uusi peruna" on suomessa kaupassa tai saatikka syöjän lautasella se ei todellakaan ole eilen nostettua.
Ja uusi peruna ei säilytystä kestä, parhaimmillaan se on samana päivänä nostettua, itse en söisi enää torstaina maanantaina nostettua perunaa, keskiviikkokin olisi jo katellessa.

Eli avainsana on TUOREUS

Alkuperäinen kirjoittaja perunanviljelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

peruna-asiasta osaan sanoa sen verran, että varmaa ruotsalaiset ym uudet perunat on ihan hyviä TUOREINA. Uusi peruna kun pitäisi syödä pian nostamisen jälkeen, tai se ei enää maistu uudelta perunalta. Siinä vaiheessa kun ruotsalainen tai indokiinalainen "uusi peruna" on suomessa kaupassa tai saatikka syöjän lautasella se ei todellakaan ole eilen nostettua.
Ja uusi peruna ei säilytystä kestä, parhaimmillaan se on samana päivänä nostettua, itse en söisi enää torstaina maanantaina nostettua perunaa, keskiviikkokin olisi jo katellessa.

Eli avainsana on TUOREUS

aiva, varmasti ne tuoreet hedelmät puusta otettuina maistuu ihan erilaisille, kun raakana poimitut ja keinotekoisesti kypsytetyt, siis esim banaanit..

mut tarkoitinkin siis et jos mä söisin ruotsissa sitä uutta perunaa heti maasta nostettuna, niin olisiko se yhtä hyvää kuin suomalainen?
vai olisiko se silloinkin erimakuista?
et kuin paljon siinä maku asiassa on kyse loppujen lopuksi sitä ajatusta siitä kotimaisen kasviksen paremmudesta?

ja mä siis oikeesti olen sitä mieltä, et kotimaiset on parempia ja pyrin niitä ostamaan aina.

Yhteistyössä