Kotimaan lähtöselvitys Helsinki-Vantaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zzxxcc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zzxxcc

Vieras
En ole lentänyt kotimaassa aikoihin. Miten nykyään on, pitääkö Helsingissä tehdä lähtöselvitys kotimaan lennoilla ennen turvatarkastukseen ja portille siirtymistä, vaikka ei olis matkatavaroita? Tietääkö kukaan?

Miehän en mitään tiedä, mutta Blue1:n sivulla sanotaan:

Mikäli otat mukaasi ainoastaan käsimatkatavaraa, voit suorittaa lähtöselvityksen portilla kotimaan kohteissa (poikkeuksena Helsinki).

Mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa, mie en tiedä...

Lähtöselvitys ilman matkatavaroita

Jos mukanasi on ainoastaan käsimatkatavaraa, voit tehdä lähtöselvityksen myös ilmoittautumalla lähtöportilla kotimaan lentoasemilla tai Transfer Service- eli jatkolentotiskillä Helsinki-Vantaan lentoaseman porttialueella.

Alkuperäinen kirjoittaja ööää;22326921:
Miehän en mitään tiedä, mutta Blue1:n sivulla sanotaan:

Mikäli otat mukaasi ainoastaan käsimatkatavaraa, voit suorittaa lähtöselvityksen portilla kotimaan kohteissa (poikkeuksena Helsinki).

Mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa, mie en tiedä...

Viimeksi kun tulin Kuopiosta, niin samalla tavalla lampsin kannettavan ja käsilaukun kanssa Finnairin lennollekin. Eihän siellä edes montaa porttia ole :D

Helsingissä on syytä muistaa, että enää ei ole kotimaanterminaalia ja ulkomaanterminaalia vaan koneet lähtevät ja saapuvat lentoyhtiön mukaan. Eli pitää siis siitä lipustaan katsoa, mistä terminaalista kone lähtee, ettei vahingossa mene siihen entiseen kotimaanterminaaliin. Mutta en mä ole tehnyt lähtöselvitystä kuin ruumaan meneville matkatavaroille, muut kamat on läpivalaistu ja tutkittu turvatarkastuksessa ja lippu katsottu portilla ennen koneeseen menoa.

Lisäus vielä, että se lipun katsominen on ollut yhtä kuin että olen antanut virkailijalle henkilöllisyystodistukseni. Käytän yleensä elektronista lippua, joten saavat lipputietoni portilla näkyviin pelkällä henkilöllisyystunnuksella.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eikö sitä nykyään pidä aina tehdä lähtöselvitys Helsinki-Vantaalla, oli sitten matkatavaroita tai ei, meni sitten ulkomaille tai kotimaahan.
Korjatkaa, jos olen väärässä.

[QUOTE="werty";22327052]Eikö sitä nykyään pidä aina tehdä lähtöselvitys Helsinki-Vantaalla, oli sitten matkatavaroita tai ei, meni sitten ulkomaille tai kotimaahan.
Korjatkaa, jos olen väärässä.[/QUOTE]
Millon tämä on muuttunut? Toukokuussa viimeksi lensin kotimaassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22327061:
Millon tämä on muuttunut? Toukokuussa viimeksi lensin kotimaassa.

Olen sitten varmaan saanut väärää tietoa asiasta. Jotenkin muistan kuulleeni, että Helsingissä on tarkempaa (= lähtöselvitys kaikille) kuin maakuntakentillä.

[QUOTE="werty";22327157]Olen sitten varmaan saanut väärää tietoa asiasta. Jotenkin muistan kuulleeni, että Helsingissä on tarkempaa (= lähtöselvitys kaikille) kuin maakuntakentillä.[/QUOTE]
Pitääkin selvittää ennen seuraavaa reissua. Kuullostaa kyllä aika hurjalta, jos ensin jonotat lähtöselvitykseen, sitten turvatarkastukseen ja lopuksi portille. Helsinki-Vantaalta lähtee kuitenkin varsinkin aamuisin aikamoinen määrä työmatkalaisia eri puolille Suomea, joilla ei ole mukanaan kuin salkku ja naisilla ehkä lisäksi käsilaukku.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22327191:
Pitääkin selvittää ennen seuraavaa reissua. Kuullostaa kyllä aika hurjalta, jos ensin jonotat lähtöselvitykseen, sitten turvatarkastukseen ja lopuksi portille. Helsinki-Vantaalta lähtee kuitenkin varsinkin aamuisin aikamoinen määrä työmatkalaisia eri puolille Suomea, joilla ei ole mukanaan kuin salkku ja naisilla ehkä lisäksi käsilaukku.

Näin mäkin päättelisin. Kiitos kaikille vastanneille. Huomenna sitten näkee, miten homma menee. Aika jännää palata monen vuoden kotiäitiyden jälkeen taas päivisin uranaiseksi. Mutta onneksi matkustamista työn merkeissä on tiedossa vain Euroopan maihin. Toista se oli silloin kauan sitten (ennen lapsia) luuhata työn merkeissä ympäri Aasiaa.

Yhteistyössä