kotihoitoa eskariin asti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitee

Vieras
Heips,
paljon tuntuu olevan keskustelua päivähoidon aloittamisesta yms mutta onko ketään kuka aikoo hoitaa lapsiaan kotona kunnes eskari-ikä (tai koulu) koittaa? Itselläni on kolme pientä lasta ja viihdyn tällä hetkellä erityisen hyvin kotona ja olen miettinyt viihtyväni vielä vuosia kotiäitinä. Mielelläni kuulisin kokemuksia pitkään kotona olleilta äideiltä ja isiltä.

Yksi ajatus on laittaa jossain vaiheessa vanhin lapsi kerhoon ja myöhemmin myös nuoremmat mutta muuten pitää siis lapset kotona. Toinen ajatus on mennä itse osa-aikaiseksi töihin jolloin kenties isovanhemmat tai isukki hoitaisi lapsiamme. Kuulostaako päättömältä vai onko päivähoito välttämätön jotta lapset muovautuvat yhteiskuntakelpoisiksi?

En tunne ketään 2000-luvun äitiä, joka olisi ollut niin pitkään kotona täällä pääkaupunkiseudulla, mutta varmasti sellaisiakin on. Jos mietin omia lapsiani, niin tuossa 4-vuoden iässä lapsilla on todella kova tarve saada ikäistään seuraa ja sitä ei yleensä kodista saa. Perheessä kun ehtii muodostua tietyt valtasuhteet, jossa esim. esikoinen päättää leikit. Olen itse huomannut, että muiden kanssa leikkiminen muuttaa niitä valtasuhteita esim. tarhaan mentyään oma 3-vuotiaani osoittautui hirmuiseksi tyranniksi, kun hän sai kerrankin määrätä leikeissä, sillä kotona isoveli aina määräsi vanhempana kaikki leikit ja miten ne menevät.

Jos rahapulaa ei ole ja ammatti on sellainen, ettei pitkä poissaolo töistä haittaa, niin mikäpäs sitä estää olemasta pitkään kotiäitinä. Minulla sellainen ei olisi ollut taloudellisesti mahdollista enkä kyllä rehellisesti sanottuna edes usko, että olisin halunnut olla vuosikausia kotona jo ihan siitä syystä, että tällä paikkakunnalla ei ole kavereita minulle, joten töissä saan tarvittavat aikuiskontaktit. NÄin jälkikäteen ajateltuna olen kyllä tosi kiitollinen, että menin välillä töihin, koska pitkä parisuhteeni päättyi eroon ja olisin kyllä jäänyt taloudellisesti järkyttävään asemaan, jos työtä, työpaikkaa ja päivitetty ammattitaitoa ei olisikaan ollut.

viukuli kiitos vastauksesta! Kerroit että mielestäsi 4-vuotiaana lapsi kaipaa ikäistään seuraa. Osaatko sanoa voisiko tällaista seuraa saaada kerhosta riittävästi?

Minä olin kotona siihen asti, kun lapset (3) menivät kouluun. Eivät nuo vaille kavereita jääneet, kun vein heitä srk:n kerhoon, muskariin, kirjaston satutunnille, 6-v. aloitti jalkapalloharkat, 5-v. pianotunnit. Kävimme leikkipuistoissa ja osallistuimme avoimen päiväkodin retkiin. Eskarissa olivat myös.

Mitään negatiivista en voi sanoa siitä, että lapset saivat olla kotihoidossa koulun aloittamiseen asti. Kenelläkään ei ollut mitään sopeutumisongelmia koulussa tai kaverieden kanssa.

Tuo kotiäitiys eskariin asti olisi meidän perheen unelma, ja siihen pyrimme. Me asumme pääkaupunkiseudulla, olemme kummatkin akateemisesti koulutettuja ja paljon päälle 30-vuotiaita, jos jotakuta sattuu taustat kiinnostamaan. Ura oli minulle tärkeä ennen äitiyttä, mutta sitten arvot vaihtuivat. Onneksi miehellä sen verran hyvä työ, että pystymme tähän. Kummatkin siis haluaisimme järjestää kotihoidon lapsillemme.

En pidä siitä olettamuksesta, että kotihoidossa lapsi ei automaattisesti saisi ikäistään seuraa. sekin on järjestelykysymys. Meillä on siitä "outo" naapurusto, että naapureissa jopa 4 tällaista kotiäitiä. Eräskin vain yhden 4-vuotiaan äiti. Piha on siis aina aamu- ja iltapäivisin lapsia täynnä, lisäksi käymme kirjastossa tapaamassa lapsia sekä perhekahvilassa.

Kun esikoista odotin, oli varma että menen äitiysloman jälkeen töihin. Niin se mieli ja tärkeysjärjestys muuttuu. En olisi mitenkään voinut (siis halunnut) laittaa niin pientä hoitoon. Nyt kun lapsia on 2, tämä kotiäitiys käy kokopäivätyöstä. Olen siitä kiitollisessa asemassa, että miehellä myös kasvatusalan opintoja takana, joten arvostaa tätä kotiäitiyttäni ja yhdessä haluamme saada sen jatkumaan mahdollisimman pitkään.

Meillä lapset ovat edelleen kotihoidossa. Esikoinen 5 ja kuopus kolme. Hyvin on sujunut. Isompi on 3 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan kerhossa ja pienempi 1 kerran viikossa, kolme tuntia. Syksyllä on tarkoitus lisätä nuoremman kerho kahteen kertaan. Lisäksi ulkoilemme (isomman kerhossa myös ulkoillaan tunti) päivittäi ja esikoinen käy uimakoulua. Toki päiviin kuuluu kaikenlaista, niin kuin varmaan muillakin, eikä päivät ihan samaa kaavaa noudata. Tarkoitus on jatkaa näin ainakin siihen kunnes poika (5v) menee eskariin eli ainkin vuoden vielä. Sen jälkeen voi olla että viemme myös tytön osapäivähoitoon samaan päiväkotiin, missä eskari on järjestetty niin ei tule kuskaamista moneen eri paikkaan. Toistaiseksi toimii hyvin ja olen kovasti viihtynyt, samoin tuntuvat lapsetkin tykkäävän. Kavereita on riittämiin ja kerholaisia voi kutsua halutessaan kylään tai synttäreille jne.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee;10527913:
viukuli kiitos vastauksesta! Kerroit että mielestäsi 4-vuotiaana lapsi kaipaa ikäistään seuraa. Osaatko sanoa voisiko tällaista seuraa saaada kerhosta riittävästi?

Tuo riippuu ihan lapsesta. Jos lapsi on paljon vain aikuisten seurassa, hänestä voi tulla ns. pikkuvanha, jolloin lapsi saattaa jopa kokea olonsa epämiellyttäväksi oman ikäisten seurassa. Minä itse pidän tärkeänä, että lapsi tottuu tulemaan toimeen eri ikäisten kanssa (vanhukset, aikuiset, koululaiset, saman ikäiset, nuoremmat, vauvat). En halua sanoa missä kaupungissa asun, mutta esikoiseni koulun rehtorin omat lapset ovat olleet pitkään kotihoidossa (vanhemmat ja isovanhemmat hoitaneet) ja nuo lapset ovat selvästi syrjittyjä. He eivät ole oppineet niitä sosiaalisia taitoja, joita ryhmässä oppii.

Jos lapset ovat pitkään kotihoidossa, niin oman kokemukseni mukaan seurakunnan kerho 2 kertaa viikossa ei riittänyt. Erityisesti esikoiseni oli sen verran hitaasti lämpiävä, että hänestä ei ollut esim. puistossa siihen, että hän olisi heti mennyt reippaasti kysymään vieraalta lapselta, että alatko leikkimään. Hän saattoi kierrellä ja kaarrella 30-45 minuuttia ja sitten kun joko me tai se vieras lapsi oli melkein jo lähdössä, niin sitten vasta hän sai suunsa auki, jolloin sitä oman ikäistä seuraa käytännössä oli ihan kamalan vähän. Naapurustossa ei ollut saman ikäisiä lapsia (asumme omakotitaloalueella, jossa on paljon iäkkäämpää väkeä ja ne nuoret, jotka siellä asuu, ovat yleensä työssäkäyviä, jotta selviävät asuntolainasta). Toki jos kaveripiirissä on muita kotiäitejä, joilla on samanikäisiä lapsia tai esim. on serkkuja tms. samanikäisiä, joita voi kutsua esim. yökylään, niin mikäs siinä sitten.

Vielä omasta hieman arasta esikoisestani sen verran, että kun hän meni päiväkotiin, niin alku oli vähän tahmeaa, mutta kun hän pääsi vauhtiin, niin hän löysi oman paikkansa päiväkodista. Hän oppi toimintatavat, löysi parhaan kaverin, muita kivoja kavereita ja sitten ne, joista hän ei pitänyt, niin valikoituivat leikkiporukan ulkopuolelle. Välillä päivät olivat ikäviä (esim. joku kiusasi tai jätti leikin ulkopuolelle), mutta ehdottomasti suurin osa päivistä oli hyviä. Tuosta tarhaporukasta valtaosa siirtyi myös samaan kouluun, joten jo ensimmäisenä koulupäivänä pihalla aloitettiin tutulla porukalla jalkapallopeliä jne.

En edelleenkään väitä, että päiväkoti on ainoa oikea tapa. Omasta mielestäni lapsen tulisi saada viettää aikaa enenevässä määrin oman ikäistensä seurassa jo hyvissä ajoin ennen kouluikää, koska lapsi viettää aikaa valtaosan lapsuudestaan ja nuoruudestaan juuri oman ikäistensä seurassa (= esikoulu, peruskoulu, jatko-opinnot, armeija) oikeastaan siihen asti, kunnes menee työelämään, jossa usein on eri ikäisiä ihmisiä.

Tietenkin lapsen suhde omiin vanhempiin ja sisaruksiin on todella tärkeä ja kaiken perusta. Kuitenkin lapsi alkaa irrottautua vanhemmista pienin askelin ja vanhempien pitää myös tukea sitä, että lapsesta kasvaa itsenäinen ja omillaan toimeentuleva. Kuten jokainen tietää, läheskään kaikki aikuisetkaan eivät osaa hyvin ihmissuhdetaitoja, ottaa toisia huomioon yms, joten sitä tunneälykkyyttä ja sosialisia taitoja pitää treenata.

Jos lapsen kolme ensimmäistä vuotta määrääväät lapsen käsityksen siitä, onko maailman hyvä vai paha paikka, niin sanoisin kyllä myös sen, että lapsen kouluhistoriakin määrä aika pitkälti sen, millaiseksi lapsen minäkuva muodostuu (kiusattu syrjäänvetäytyjä, pomottaja, kiltti ja myöntyväinen jne) ja se luo myös pitkälti sitä pohjaa, miten lapsi suhtautuu jatko-opintoihin ja työelämään.

Meidän kotihoidossa olevalle 3-vuotiaalle on kyllä sosiaalistumiseen riittänyt tosi hyvin 2 kertaa viikossa oleva kolmituntinen avoin päiväkotiryhmä (kerho). Lapsi meni sinne 2,5-vuotiaana, ja melko pian oppi leikkimään muiden kanssa, vaikka on vähän arka lapsi. On ystävystynyt muiden lasten kanssa ja tykkää kovasti leikkiä heidän kanssaan. Ensi syksynä hän siirtyy isompien ryhmään joka on 3 kertaa viikossa.

Lisäksi tietysti käydään puistossa ja joskus vieraillaan lapsiperheissä. Minusta riittäisi sekin jos pihapiirissä on samanikäisiä lapsia joita nähdään ulkona päivittäin, mutta meillä ei valitettavasti ole. Tietysti kerhossa askarrellaan ja leikitään ohjatustikin, eli siellä on sellaista tekemistä mitä äiti ei aina ehdi tai edes osaa keksiä.

Menee vähän ehkä ohi aiheen kärjestä, mutta ajattelmisen arvoista tämäkin kun mietitään pitkää kotihoitoa. Todella monessa tästä aiheesta käydyssä keskustelussa tulee esiin tämä: "Onneksi miehellä sen verran hyvä työ, että pystymme tähän." Hienoa, jos miehellä on hyvät tulot ja hän pysyy elättämään koko perheen. Mutta entä jos jotain tapahtuu? Tulee avioero tai puoliso kuolee? Onko tähän varauduttu? Monella alalla työnsaanti saattaa alkaa takkuilemaan, jos on ollut sen 10 vuotta (2 lasta, kotona nuoremman kouluunmenoon asti) pois työelämästä. Vaikka lapsi tietenkin se tärkein maailmassa, niin pitäisi muistaa myös ajatella hetki omaakin tuleivaisuutta. Sen verran, että on edes varasuunnitelma, jos jotain tapahtuu.

Itselleni kerho 2 kertaa viikossa ei riittänyt...

Menee vähän ehkä ohi aiheen kärjestä, mutta ajattelmisen arvoista tämäkin kun mietitään pitkää kotihoitoa. Todella monessa tästä aiheesta käydyssä keskustelussa tulee esiin tämä: "Onneksi miehellä sen verran hyvä työ, että pystymme tähän." Hienoa, jos miehellä on hyvät tulot ja hän pysyy elättämään koko perheen. Mutta entä jos jotain tapahtuu? Tulee avioero tai puoliso kuolee? Onko tähän varauduttu? Monella alalla työnsaanti saattaa alkaa takkuilemaan, jos on ollut sen 10 vuotta (2 lasta, kotona nuoremman kouluunmenoon asti) pois työelämästä. Vaikka lapsi tietenkin se tärkein maailmassa, niin pitäisi muistaa myös ajatella hetki omaakin tuleivaisuutta. Sen verran, että on edes varasuunnitelma, jos jotain tapahtuu.

Itselleni kerho 2 kertaa viikossa ei riittänyt...

Niin, no kaikkeen on varmaan ihan hyvä varautua mutta mä veikkaan että jos niin kamalasti kävis että mies kuolisi, minua vähiten harmittaisi se etten pääse vanhaan työpaikkaan. Uskon että jotain töitä tulen joka tapauksessa saamaan. Mä tuossa mainitsin että olen ajatellut meneväni jossain vaiheessa osa-aikaisena töihin mutta niillä ehdoin että lapset saavat jäädä kotihoitoon. Että siinä on sitten ehkä se varasuunnitelma avioeron varalle ;)

Mutta ihan mielenkiintoinen pointti. Niinkuin sekin että sinulle tuo kerho 2 kertaa viikossa ei riittänyt :D Se ehkä kertoo sen ettet olisi muutenkaan jäänyt kotiin hoitamaan lapsiasi kouluikään saakka niin ymmärrän huolesi oman itsesi kehittämisestä työelämässä.

Viimeksi muokattu:
Meillä 4-v. esikoinen tulee todennäköisesti olemaan kotihoidossa eskariin asti, koska pienin on silloin vielä alle 3v. Tällä hetkellä esikoinen käy kerhossa 2x vko ja lisäksi 4-v. ja 2-v. käyvät puistotoiminnassa 2-3krt vko. Ensi syksynä menevät molemmat kerhoon. Lisäksi nähdään kavereita pihassa ja kyläillään, tavataan samanikäisiä serkkuja, jne. Eli leikkiseuraa löytyy melkeinpä joka päiväksi (tietty sisarukset leikkivät paljon myös keskenään). Eivät ole mitenkään epäsosiaalisia, vaan ihan päinvastoin.
Jos nyt niin ikävästi kävisi, että mies kuolisi tai tulisi ero, niin katsomme sitten tilannetta uudestaan. Omia valintoja voi aina muuttaa, jos tilanne sitä vaatii. Varmasti saan jotain töitä tarvittaessa, ja jos en saa niin tietääkseni työnhakijalle maksetaan Suomessa työttömyyskorvausta.

Meillä kaksi lasta 3v 8kk ja 1v 4kk. Ovat kotihoidossa. Kolmannesta haaveilen ja siinä tapauksessa jos tulisin kesän aikana raskaaksi, niin töihin menisin aikaisintaan silloin syksyllä kun esikoinen aloittaisi eskarin. Eli vanhin lapseni olisi luonnollisesti siihen asti kotihoidossa. Tähän asti hän on käynyt kerran viikossa muskarissa ja kerran viikossa satutunnilla ja päivittäin ulkoillaan pari tuntia lähipuistoissa, joissa leikkii toisten lasten kanssa. Tämä on riittänyt tosi hyvin.
Syksyllä tyttö menee kuitenkin kerhoon, 2,5h 2 krt/vko, jotta ehtii tottua ennen eskaria myös ryhmätilanteisiin. Lisäksi jatkaa syksyllä myös muskaria. Minusta tämä riittää. Tyttö on todella sosiaalinen ja reipas ja en näe tarvetta laittaa häntä päiväkotiin edes osa-aikaisesti.

Meillä on ihan kohtalainen henkivakuutus siltä varalta, että toinen meistä kuolisi. Olemme naimisissa, joten saisin myös leskeneläkettä ja koska minulla kuitenkin on koulut käytynä, niin jotain töitä saisin ihan varmasti. Ja lapset menisivät toki sitten päiväkotiin. Tiukka paikka jos tulee, niin olen tosiaankin valmis vaikka jakamaan lehtiä. Ennen pitkää saisi varmasti oman alan töitäkin, jos ei muuten niin ainakin lisäkouluttautumalla.

Päiväkoti ei ole mielestäni lapsille ollenkaan huono vahtoehto ja ei kaikki äidit eivät yksinkertaisesti viihdy monia vuosia kotona, eikä tarvitsekaan. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itse luotan siihen että jotain töitä taatusti löytyy, kun halu palata työelämään tulee tai jos mieheni sitten vaikka kuolee. kyllä sitä pienellä pärjää jos on pakko.
Varmuuden vuoksi en tässä kohtaa halua töihin mennä ja lapsiani hoitoon laittaa.

Kasvatuksesta se on kiinni miten lapset oppivat ja sosiaalistuvat. Jos kasvatuksen hoitaa kotona hyvin ja järjestää virikkeitä ja kavereita ja säännölliset rutiinit on koti ja omat rakastavat vanhemmat lapsen paras paikka.
Se lasen kanssa oleminen täyty vain olla tavoitteellista ja kasvattavaa. Jotkut lapset kaipaavat sittenlisäksi harrastuksia joissa tavata ikäistään seuraa. Päivähoitolapsilla harrastukset ovat liikaa, muutoin aika oman perheen kanssa jää liian vähäiseksi.

Minut ja sisarukseni on kasvatettu kotona eskariin saakka ja olemme kaikki sosiaalisia ja ihan hyvin menestyneitä. Olemme käyneet kerhossa 1-2 vuotta ennen eskaria pari kertaa viikossa ja naapurustosta on löytynyt jonkun verran ikäistä seuraa (muutama lapsi). Olen samoilla linjoilla edellisen kanssa eli päiväkoti ei ole tarpeellinen "kasvatuksen" vuoksi, jos se osataan kotonakin hoitaa. Olen myös sitä mieltä, että päiväkoti ei voi kasvattaa lapsesta "sosiaalista ja menestyvää", jos lapsen omat vanhemmat eivät osaa tukea ja kasvattaa lasta oikealla tavalla. On myös niinkin päin ollut, että päiväkoti on huonosti johdettu ja hoitajat eivät osaa tukea lapsia oikealla tavalla (positiivisuus, kannustaminen, hoiva puuttunut ja hoitajilla negatiivinen tai välinpitämätön asenne lapsiin) niin silloin erityisesti tarvitaan lasten vanhemmilta erittäin hyviä taitoja, että pystyvät paikkaamaan päiväkodin huonon vaikutuksen. Kannattaa muistaa, että hoidon laatu ei ole tasapaksun hyvää jokaikisessä päiväkodissa.

Yhteistyössä