Kotihoito ei takaa hyvää hoitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hesari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";28242384]Jännä juttu, että niin silti tapahtuu hyvin monissa muissa maissa, ja lisäksi lapset voivat näissä maissa paremmin kuin Suomessa.[/QUOTE]

Onko tehty tilastoja perheistä joissa äiti hoitaa lapsensa loistavasti, omistautuu kotiäitiydelle ja lapset saavat paljon parempaa hoitoa kotona kuin päiväkodissa. Onko tehty tutkimuksia että tällaisien perheiden lapset voivat teininä tai aikuisena huonosti?

Mä luulen että jos kotihoidontuki poistettais niin ne samat kouluttamattomat ja huonosti koulutetut äidit joilla ei oo työpaikkaa tiedossa/jotka ei halua tehdä töitä,siirtyisivät sitte vaan muidrn tukien saajiksi(työttömyystuet,toimeentulotuki). Ja jos töitä ei oo ees nykyisille työttömille niin miten ne kaikki tällä hetkellä kh tukea saavat naiset sitte töitä sais?

[QUOTE="vieras";28242505]Onko tehty tilastoja perheistä joissa äiti hoitaa lapsensa loistavasti, omistautuu kotiäitiydelle ja lapset saavat paljon parempaa hoitoa kotona kuin päiväkodissa. Onko tehty tutkimuksia että tällaisien perheiden lapset voivat teininä tai aikuisena huonosti?[/QUOTE]

Varmaan nämä hyvin hoidetut voivatkin hyvin, mutta valitettavasti he eivät välttämättä edusta enemmistöä kotihoidetuista lapsista.

Mä luulen että jos kotihoidontuki poistettais niin ne samat kouluttamattomat ja huonosti koulutetut äidit joilla ei oo työpaikkaa tiedossa/jotka ei halua tehdä töitä,siirtyisivät sitte vaan muidrn tukien saajiksi(työttömyystuet,toimeentulotuki). Ja jos töitä ei oo ees nykyisille työttömille niin miten ne kaikki tällä hetkellä kh tukea saavat naiset sitte töitä sais?

Jos he olisivat virallisesti työttömiä, niin työkkäristä voitaisiin varmaan edes yrittää tarjota heille töitä ja koulutusta ja näin saada heitä takaisin työelämään. Tällä hetkellä tuntuu että tuo kotihoidontuki on automaattisesti 3 vuoden salonkikelpoinen oikeutus sille, ettei taas tarvitse miettiä tulevaisuuttaan lainkaan tai ottaa omasta elämästään vastuuta.

[QUOTE="eee";28242068]Kyllä sen takia vaan aika moni silti kotiin jää. Työttömät ja maahanmuuttajathan ovat kotiäideissä yliedustettuina.

He jäisivät muutenkin. Olsivat kotona siitä huolimatta saavatko kotihoidontukea vai eivät.

Ehkä lakkaisi kannustamasta tekemään lisää lapsia kun uusi vauva ei enää takaakaan mahdollisuutta jäädä kunniallisesti kotiin seuraavaksi kolmeksi vuodeksi? Joku joka ei oikein tiedä mitä tekisi voikin sitten löytää motivaation opiskeluun tai töihin. Sitten on tietty ne ketkä ei kuitenkaan tekisi mitään, jäävät sitten kotiin muilla verukkeilla.

Tai sitten kannustaisi pykäämään vauvan joka vuosi, kun äitiys- ja vanhempainvapaan sa sentään olla kotona vauvaa hoitamassa.

Kotihoidon tuki on salonkikelpoinen oikeutus vetää lonkkaa kolme vuotta...

Mä olen kotihoidon tuella jo kolmannen lapsen kanssa, eikä kyseinen, suuruudeltaan haistapaska -luokaa olevaa tuki vaikuta perheemme päätökseen hankkia lapsia. En ymmärrä miten se on vapautus vastuusta oman elämän suhteen, päin vastoin, lasten hoitaminen kotona vaatii vastuunkantoa niin itsestään kuin lapsista. Täytyy pitää itsensä kunnossa jotta jaksaa tarjota lapsille hyvän kasvuympäristön. Se ei ole missään nimessä velttoilua tai maleksimista. Ei ole mikään salaisuus että töihin lähdetään kun ei enää kestetä kotivanhemmuutta, "pää leviää". On ok että pää leviää omien lasten kanssa, eikö niin? Pakko päästä töihin. Asian voi naamioida myös taloudelliseksi seikaksi tai lapsen sosiaalistumistarpeeksi, jotta saa kakarat jaloistaan ja pääsee töihin lomalle.

Kuka hankkii lisää lapsia kotihoidon tuen varaan? Sehän on vähemmän kuin työmarkkinatuki, juuri ja juuri pärjää ja välillä on laitettava paikkaa paikankin päälle. Jonkun mielestä se on niin hyvä etuus että kannattaa jäädä kotiin? Eiköhän ennemmin kannata jäädä työttömäksi eikä hankkia lapsia. Saa enemmän rahaa eikä tarvitse hoitaa lapsia. Minä saan vähemmän tukia kuin vastaava työtön äiti ja siitä pitäisi nyt syyllistyä? Yhdelläkään perheeni jäsenistä ei ole minkään valtakunnan diagnoosia, sosiaaliasiakkuutta, tukiperheitä, yksinhuoltajuutta tai muuta sotkua. Tulemme varmasti halvemmiksi yhteiskunnalle kuin moni muu, joka nostelee erilaisia yh-tukia tai tarvitsee sosiaalipalveluja. Ja näitä on paljon. Useimmat ihan työssäkäyviä ns. hienompia ihmisiä joilla mukamas on varaa katsoa alaspäin kotiäitiä.

Nyt lähtee halvalla! Minä tarjoan kotihoidon tuen avulla yhteiskunnalle tasapainoisia, terveitä tulevia veronmaksajia. Suorastaan vituttaa rinnastus päihdeäiteihin.

Minusta ongelma ei ole kotihoidontuki vaan se, että osa ihmisistä on työtävieroksuvia ja ennen lastensaantiakin. Sitä ei kotihoidontuen lakkauttaminen poista. Pitäisi ennemmin nostaa minimipalkkoja ja normaalille toimeentulotuelle jokin raja. Esimerkiksi kahden vuoden toimeentulotukijakson jälkeen muutto sossun asuntoon.

[QUOTE="vieras";28242476]No esim. siellä Hollannissa.[/QUOTE]

Niin onkohan näitä tutkimuksia tehty, ja miten, missä lähdemateriaali? Mikään maa ei tietääkseni ole kopio toisesta, että mitenkähän kaikenlaiset muut sekoittavat tekijät on tuossa vakioitu?

Jos tuo mainitsemasi seikka on totta, niin voisiko olla myös jotain tekemistä asian kanssa, että suomalainen työkulttuuri on mallia "kaikki tai ei mitään", ja osa-aikaisen työnteon korvaukset ovat monesti todella alhaiset? Lapset laitetaan heti täyspäiväisesti hoitoon, mitään välimallia ei ole? Missä vaiheessa jää aikaa lapsille? Voiko lapsista tulla hyvinvoivia, jos vanhemmilla ei ole heille aikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja krääh;28242634:
Kotihoidon tuki on salonkikelpoinen oikeutus vetää lonkkaa kolme vuotta...

Mä olen kotihoidon tuella jo kolmannen lapsen kanssa, eikä kyseinen, suuruudeltaan haistapaska -luokaa olevaa tuki vaikuta perheemme päätökseen hankkia lapsia. En ymmärrä miten se on vapautus vastuusta oman elämän suhteen, päin vastoin, lasten hoitaminen kotona vaatii vastuunkantoa niin itsestään kuin lapsista. Täytyy pitää itsensä kunnossa jotta jaksaa tarjota lapsille hyvän kasvuympäristön. Se ei ole missään nimessä velttoilua tai maleksimista. Ei ole mikään salaisuus että töihin lähdetään kun ei enää kestetä kotivanhemmuutta, "pää leviää". On ok että pää leviää omien lasten kanssa, eikö niin? Pakko päästä töihin. Asian voi naamioida myös taloudelliseksi seikaksi tai lapsen sosiaalistumistarpeeksi, jotta saa kakarat jaloistaan ja pääsee töihin lomalle.

Kuka hankkii lisää lapsia kotihoidon tuen varaan? Sehän on vähemmän kuin työmarkkinatuki, juuri ja juuri pärjää ja välillä on laitettava paikkaa paikankin päälle. Jonkun mielestä se on niin hyvä etuus että kannattaa jäädä kotiin? Eiköhän ennemmin kannata jäädä työttömäksi eikä hankkia lapsia. Saa enemmän rahaa eikä tarvitse hoitaa lapsia. Minä saan vähemmän tukia kuin vastaava työtön äiti ja siitä pitäisi nyt syyllistyä? Yhdelläkään perheeni jäsenistä ei ole minkään valtakunnan diagnoosia, sosiaaliasiakkuutta, tukiperheitä, yksinhuoltajuutta tai muuta sotkua. Tulemme varmasti halvemmiksi yhteiskunnalle kuin moni muu, joka nostelee erilaisia yh-tukia tai tarvitsee sosiaalipalveluja. Ja näitä on paljon. Useimmat ihan työssäkäyviä ns. hienompia ihmisiä joilla mukamas on varaa katsoa alaspäin kotiäitiä.

Nyt lähtee halvalla! Minä tarjoan kotihoidon tuen avulla yhteiskunnalle tasapainoisia, terveitä tulevia veronmaksajia. Suorastaan vituttaa rinnastus päihdeäiteihin.

Ei voi muuta kuin olla samaa mieltä. Aika epäloogista, että se, joka nostaa pelkkää kotihoidontukea, onkin yhtäkkiä suoraan saatanasta seuraava, mutta joku työtön lusmu, jota ei kiinostakaan mennä töihin, saa paremmat korvaukset ja vielä "tarveharkintaisena" kaikenmaailman hankinnat, jotka normaali-ihmiset hankkivat omalla rahalla, kustannetaan sossusta. Ihan hiukan pistää välillä vihaksi.