Kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja EmmanÄiti
  • Ensimmäinen viesti
EmmanÄiti
Hei kaikille!Olen tässä yhden naisen missiolla kotihoidon tuen riittämättömyydestä...Eli ihan oikeasti,verojen jälkeen reilu 200e kuukaudessa!Mielestäni lapsen hoitaminen on mittaamattoman arvokasta työtä,mutta että vain 200e..?Ihan vertauskuvan vuoksi,työttömät saavat kuukaudessa enemmän ja päiväkotien työntekijät saavat aivan varmasti enemmän..Miksi kotiäitejä tai isiä ei arvosteta tämän enempää?Kuvittelevatko kenties jotkin päättäjät,että lapsen kanssa kotona oleminen on pelkkää sohvalla makoilua?Kyllä siihen päivään yleensä kuuluu ihan jotain muuta...Entäs lapsiaan kotona hoitavien lomat?Siinäpä kysymys,koska niitä ei ole..Eikö tätä jo voisi korvata rahallisesti?En halua käydä ahneeksi,joten mielestäni systeemi olisi kohtuullinen siten,että alle kolmivuotiaasta maksettaisiin edes 500-900e ja lapsen täytettyä kolme tuki laskettaisiin nykyiselle tasolle.Jottei tästä synny ylipitkää romaania,haluaisin vaan sanoa että mielestäni asioiden surkea nykytila on meidän kotihoitajien oma vika,koska me annamme tämän tapahtua!Mitä jos me suomalaiset kerrankin yritettäisiin saada asioihin muutos?!

minä olen täysin sammaa mieltä,
hoidan päivät 2.w poikaa kotona ja 10kk tyttöö ja hoitotuki ei ole kuin 200.e ja töihin menoakaa en voi ees miettiä kun odotan kolmatta lasta eli hoitotuki sais kyllä nousta kun jos mies talossa on vain töissä niin eihän tuo äidin tulokaa riitä mihinkään kun vain hoitotuki 200.e ja lapsilisä pääle 200.e eli kuussa 400.euroo!
lasten hoito on 24h!
eikä todelakaa siinä voi lomaa viettää ja kun yötkin ramppaat viemässä niille tutti pulloo hu hu!!

noooh
Tuet on katsottu niin, että mainitsemanne summa on MINIMI, mikäli muuten tulot ovat tarpeeksi suuret. Jos taas olette muutenkin pienituloinen perhe, saatte perustuen lisäksi hoitolisän, joka on n. 150? + asumislisän n. 180 ?. Asuinpaikasta riippuen voi saada myös kuntalisän, esim. Jyväskylässä se on satanen lisää. Ja lapsilisä tietenkin, yhdestä lapsesta 100 ?.

600-700 ? minun laskujeni mukaan jo lähennellään. Itse koen, että minulla on suorastaan HUIKEAT tulot nyt, verrattuna opiskelija-aikaani - joka olin ennen äippälomaa. Siis oikeesti, tuntuu että kylvetään rahassa :LOL:

Ok, olen samaa mieltä periaatteessa kuin te enkä ole tyytyväinen summiin VARSINKAAN siinä mielessä, missä suhteessa ne pyörivät vaikkapa työttömiin. Älytöntä kerrassaan. Plus vieläpä se, ettei oikein mitään lisäansiotakaan voi tienata kun se vähennetään kotihoidontuesta.

EmmanÄiti
Lähes kaikkien tulothan näyttää hyvältä paperilla,kunnes verokarhu tulee väliin..asuntolainasta,autolainasta,ajoneuvoveroista tai muista menoista puhumattakaan.Enkä todellakaan koe oikeaksi sitä,että toinen perheen aikuisista saa painaa ylitöitä koko ajan elättääkseen perheensä,eli perhe-elämä menee häneltä lähes kokonaan ohi.Enkä edes lähde selvittämään kuinka paljon ottaa aikuisen ihmisen itsetunnolle olla täysin toisen elätettävänä vaikka kuinka oltaisiin samaa perhettä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 21:31 noooh kirjoitti:
Tuet on katsottu niin, että mainitsemanne summa on MINIMI, mikäli muuten tulot ovat tarpeeksi suuret. Jos taas olette muutenkin pienituloinen perhe, saatte perustuen lisäksi hoitolisän, joka on n. 150? + asumislisän n. 180 ?. Asuinpaikasta riippuen voi saada myös kuntalisän, esim. Jyväskylässä se on satanen lisää. Ja lapsilisä tietenkin, yhdestä lapsesta 100 ?.

600-700 ? minun laskujeni mukaan jo lähennellään. Itse koen, että minulla on suorastaan HUIKEAT tulot nyt, verrattuna opiskelija-aikaani - joka olin ennen äippälomaa. Siis oikeesti, tuntuu että kylvetään rahassa :LOL:

Ok, olen samaa mieltä periaatteessa kuin te enkä ole tyytyväinen summiin VARSINKAAN siinä mielessä, missä suhteessa ne pyörivät vaikkapa työttömiin. Älytöntä kerrassaan. Plus vieläpä se, ettei oikein mitään lisäansiotakaan voi tienata kun se vähennetään kotihoidontuesta.
Asun kans Jyväskylän seudulla ja ei kyllä kovasti kotihoidontuesta käteen jää. Hoitorahan saa kaikki täysmääräsenä, hoitolisästä mulla lähtee miehen tulojen takia pari kymppiä ja kuntalisän saan. Käteen jää alle 400e/kk. Mutta ihan hyvin pystyin olemaan reilun vuoden hoitovapaalla (nyt ä-lomalla), ilman miestä en kai siihen pystyisi. Mutta meille oli tärkeää, että lapsi hoidetaan kotona.
Niin ja asumislisää ei saada, kun omassa asutaan. Lainan korkoihin saa kuulema jotain avustusta, mutta keskivertotuloisilla siihen ei ole mahdollisuutta.

mä oon jäämässä kotio muutaman kuukauden kuluttua kun mammaloma loppuu ja oon laskenu et kyllä mulle pitäs jäädä n.600? verojen jälkeen käteen.Siis kotihoidon tuki 294? + hoitolisä 168? + lapsilisä 100? +kuntakohtainen lisä 200?

poitsujen mama
Mulla on kaksi poikaa reilun 2v ja vajaa 1v. Teen ite töitä 4-6tuntia päivässä 5/7. Olen täissä silloin kun mieheni on kotona ja kotona silloin kun mieheni on töissä siis hoidamme muksut yhessä. Näin ollen saamme kodinhoito tuen. Palkkani ei ole huikea,, titysti tuntejakaan ei tule pajon, mutta puhtaana mulle jää kuussa n.350-500e. Ukkoni on kyllä ihan hyvätulonen jepukka... mut siis kodinhoito tukee ja hoitolisää meille tulee 450e/kk nettona,, että se on minusta ihan kivasti. Vaikka yleensä oon sitä mieltä ettei kelalta liikoja heru,, tai ees tarpeeks. Että me olemme ihan hyvässä asemassa.

Mutta tottahan se on ettei yhdenlapsen kohdalla tuki oo päätä huimaava, mutta tyhjää parempi kuiteskin. Ja ei pitäs aatella lapsen hoitoa rahallisesti vaan siltä kannalta että on ihanaa kun on lapsi jota saa hoitaa. Ja se on varmasti monenkin syy miksi jäädä kotiin!

EmmanÄiti
Jos nyt vielä vähän selvennän asiaani...Omasta tahdostanihan lastani hoidan kotona,koska mikään muu vaihtoehto ei edes käynyt mielessänikään.Haluan olla paikalla näkemässä kaiken,ensiaskeleet,puheen kehityksen jne.Haluan myös että lapseni kasvaa turvallisessa kodissa missä äiti on aina läsnä häntä varten.Mikään asia maailmassa ei mene lapseni hyvinvoinnin edelle,hoitaisin häntä kotona,vaikken saisi senttiäkään!Mutta kenties juuri tähän ajatukseen yhteiskunta ja päättäjät turvautuvatkin?Kenties he ajattelevat ettei äideille tai isille tarvitse maksaa mitään,koska tekevät sen kumminkin?Te jotka saatte hoitolisää ja kuntalisää ja olette tyytyväisiä,olette onnellisessa asemassa koska saatte tarvitsemanne rahamäärän,silloinhan tämä asia ei koske teitä.Lähinnä haen niitä kohtalotovereita joiden rahallinen tilanne on sama kuin minulla ja jotka ovat yhtäläisesti kyllästyneet aliarvostettuun tilanteeseensa ja jotka haluaisivat saada muutosta aikaan!!

Juu, eipä ole huimat tulot täälläkään. Olen kotihoidon tuella ja kaikki muutkin tuet siihen mukaan lukien miinus verot ja tilille ropsastaa jopa 331?/kk. Miehen rahoillahan sitä joutuu pakostakin elämään. Oma on valintani, että lapsi hoidetaan kotona, kun on niin pieni vielä.

Yhteistyössä