Kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -S-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

-S-

Vieras
Tuleeko kotihoidon tuella toimeen?
Vauva 5kk, ja haluaisin kovasti jäädä hänen kanssaan kotiin äippäloman jälkeen. Huolestuttaa todella paljon, tullaanko sitten toimeen rahallisesti, pystynkö olemaan kotona vai joudunko kumminkin palaamaan töihin.
Miehelle keskivertotulot, ei siis mitkään isot. Itse olen kelan laskureila laskeskellut, että 400e jäisi mulle käteen.

Miten te muut pärjäätte?

Olen yksinhuoltaja ja kodinhoidontuella. Tulot kaikkiaan 1900€ ja asumisen jälkeen muihin laskuihin ja elämiseen jää 1000€ kk. Syksyllä tippuu kuntalisä pois eli tulot silloin 1700€ viimeisen vuoden. Hullu kai olen, mutta kotona meinasin sen olla. Lapsia on kolme.

Vaikea sanoa, kun ei tiedä miehesi palkkaa ja teidän menoja. :) Mutta tosiaan kotihoidontuki on n. 400e ja sit saat lapsilisän. Laske tulot ja menot. Voisitteko saada esim. asumistukea?

Kun pitää menot pieninä, niin hyvin pärjää! :) Mä en tällä hetkellä saa mistään mitää ja miehellä ei mitkään järin suuret tulot ole. Silti jollain tavalla tässä pärjätään. Lapset on kuitenkin niin vähän aikaa pieniä, että mieluummin satsaan heihin ja jätän kaiken ylimääräisen ostamatta.

Miehen tulot bruttona n.1800. Menoja vaan tuntuu olevan niin kamalasti :(. Vuokra ja vakuutukset ne suurimmat. Olen jo miettinyt luopumista autosta ja lemmikin vakuutuksesta..

Miehen tulot bruttona n.1800. Menoja vaan tuntuu olevan niin kamalasti :(. Vuokra ja vakuutukset ne suurimmat. Olen jo miettinyt luopumista autosta ja lemmikin vakuutuksesta..

No jos auto ei ole pakollinen (vai onko teillä kaksi autoa?) niin voisithan siitä luopua, kunnes palaat töihin. Sun pitää laskeskella nyt, että miten pärjäisitte noilla tuloilla kun olisit kotona. Ja tosiaan selvittää se asumistuen mahdollisuus myös.

Mikä on kelleen pärjäämistä. Toiselle se on sitä että mistään ei voi luopua tai ei pärääj, toiselle sitä että pärjää kun karsii ja laskee rahat. Ite olin kotona 3v, pärjättiin vaikka tiukkaa teki. Valitsin sen että lapseni saa olla pienenä kotona vaikkei me sitte voitukaan elää samalla tavalla kun ennen lasta. Aikansa se kesti. Aikapitkälle pääsee valinnoilla ja järjestelyillä.

[QUOTE="aliina";26412513]No jos auto ei ole pakollinen (vai onko teillä kaksi autoa?) niin voisithan siitä luopua, kunnes palaat töihin.[/QUOTE]

Meillä on kaksi autoa, ja tuossa pihassahan se toinen toimettomana melkein koko ajan on. Mies ei vaan jostain syystä innostu ideasta ollenkaan, vakuuttelee vaan että pärjätään pärjätään..

Mikä on kelleen pärjäämistä. Toiselle se on sitä että mistään ei voi luopua tai ei pärääj, toiselle sitä että pärjää kun karsii ja laskee rahat. Ite olin kotona 3v, pärjättiin vaikka tiukkaa teki. Valitsin sen että lapseni saa olla pienenä kotona vaikkei me sitte voitukaan elää samalla tavalla kun ennen lasta. Aikansa se kesti. Aikapitkälle pääsee valinnoilla ja järjestelyillä.

Itse olen valmis luopumaan aika paljosta, että saisin lapsen kanssa kotona olla.

No toiset tulee toimeen ja toiset ei tule. Riippuu siitä minkälaista elintasoa haluaa pitää. Jos pitää lyhentää laina isosta talosta ja kahdesta uudesta autosta, päästä etelään ja ostsaa sitä ja tätä niin tasan ei riitä.
Vaatimattomalla elämäntavalla se kyllä useimmiten riittää niihin perusasioihin mutta mitään ekstraa ei hirveesti kyllä saa. Sekin tosin riippuu siitä että mitä se "ekstra" kullekinn tarkoittaa.
Me ollaan eletty yhteensä kuutisen vuotta (ei yhteen menoon kuitenkaan) niin että toinen on ollu töissä ja otinen saanu kotihoidontukea. KAikki laskut on aina maksettu ajallaan, ruoka ei oo loppunu pöydästä, autokin on ja ollaan me reissattukin kotimaassa ja onollu varaa ostaa sellaisia vaatteita mitä on halunnu. Mutta kyllä mää silti ootan elokuuta ja ensimmäistä täyttä palkkaa :D

Sun ap kannattaa tehdä realistinen Kartoitus siitä millaiset menot teillä nyt on, suhteuttaa se siihen että saatkin kuussa vain sen 300e, sitte laskea riittääkö rahat niillä tuloilla kaikkeen. Jos ei riitä niin mieti mistä voitte tinkiä (jos haluatte tinkiä) ja sitte kun on tingitty niin riittääkö rahat sitte. JOs ei riitä niinei auta ku mennä töihin...

No me pärjätään ainakin ihan hyvin. Miehen palkka bruttona 1700 ja mä saan kotihoidontukea 500 + asumistuki 100 euroo, ja lapsinlisä 104 euroo. Ei ostella samaan tahtiin vaatteita kuin ennen eikä mitään ylinmääräistä mitä ei tarvi. Paljon käyn kirpparilla. Kerralla ostetaan viikon ruoat.

No toiset tulee toimeen ja toiset ei tule. Riippuu siitä minkälaista elintasoa haluaa pitää. Jos pitää lyhentää laina isosta talosta ja kahdesta uudesta autosta, päästä etelään ja ostsaa sitä ja tätä niin tasan ei riitä.
Vaatimattomalla elämäntavalla se kyllä useimmiten riittää niihin perusasioihin mutta mitään ekstraa ei hirveesti kyllä saa. Sekin tosin riippuu siitä että mitä se "ekstra" kullekinn tarkoittaa.
Me ollaan eletty yhteensä kuutisen vuotta (ei yhteen menoon kuitenkaan) niin että toinen on ollu töissä ja otinen saanu kotihoidontukea. KAikki laskut on aina maksettu ajallaan, ruoka ei oo loppunu pöydästä, autokin on ja ollaan me reissattukin kotimaassa ja onollu varaa ostaa sellaisia vaatteita mitä on halunnu. Mutta kyllä mää silti ootan elokuuta ja ensimmäistä täyttä palkkaa :D

Sun ap kannattaa tehdä realistinen Kartoitus siitä millaiset menot teillä nyt on, suhteuttaa se siihen että saatkin kuussa vain sen 300e, sitte laskea riittääkö rahat niillä tuloilla kaikkeen. Jos ei riitä niin mieti mistä voitte tinkiä (jos haluatte tinkiä) ja sitte kun on tingitty niin riittääkö rahat sitte. JOs ei riitä niinei auta ku mennä töihin...

Meillä oli laina lyhennysvapaalla. Ja vaatteita tms. hankintoja ei tehty - no jotain tietysti muttei uusia urheilukuteita tai uutta pyörää tms. Mutta ei siinä auta kuin laittaa tulot ja menot budjettiin. Sanoisin ettei tarvinnut mistään älyttömistä tinkiä, mutta en silti yli vuotta kokonaan vois olla pois töistä. Osa-aikaisella palailen nyt töihin.

Tarkoitatko vaate tms. hankinnoilla omia vaatteitasi tms? :)

Juu, lapselle mitä tarvii tietysti. Kirpparilta ja sukulaisilta tuli melko paljon. Mutta esim nyt kun palaan töihin, on ostoslistallani uusi talvitakki, kengät ja ulkoiluasu - ne entiset on vuodelta 2007. On mulla uusia paitoja ja farkkujakin, mutta semmoisia isompia hankintoja ei juuri tehty.

Mutta parturissa ja hierojalla kävin kuten ennen hoitovapaallakin.

Haluaisitko kertoa, mistä olet luopunut? :)

No en pahemmin itselleni ostele mitään. Perus naamarasvat ja edulliset meikit ostan, siinä se. :) Vaatteisiin en laita enempää kuin 40e vuodessa jos sitäkään. Toisaalta taas meillä ei ruuasta tingitä, syödään hyvin ja terveellisesti ja välillä käydään ulkona syömässä. Olen pystynyt kuitenkin ostamaan esim. ruokailuryhmän ja muutaman muun (edullisen) huonekalun tänä aikana ja lapselle olen saanut kaiken tarpeellisen ja aika paljon tarpeetontakin. :) Autoa meillä ei ole.

Ja lisäisin vielä, että mulla tosiaan aikanaa noita vaatteita/kenkiä/laukkuja on kertynyt varastoon, että sen suuremmin en niitä siis tarvitsekkaan. Talvitakin tarvitsin viime syksynä, maksoi 20e. :D

Riippuu paljon menoista ja siittä millaiseen kulutukseen on tottunut, itse emme varmaan noin pienillä tuloilla tulis toimeen, teidän miehen bruttotulot on saman verran mitä meillä jää käteen kiinteiden kustannusten jälkeen kuukaudessa. Olen siis itse tällä hetkellä kotihoidontuella, mutta ihan hirveeseen nälkäkuuriin ja vyön tiukennus linjalle en varmaan jaksais lähteä, se elämä kun oli opiskeluaikana sellaista, niin nyt tahdomme nauttia. Mutta varmasti pärjää jos asennoituu pärjäämään, eikä kiinteät kustannukset vie leijonan osaa tuloista.

[QUOTE="aliina";26412798] ja lapselle olen saanut kaiken tarpeellisen ja aika paljon tarpeetontakin. :) [/QUOTE]

Toi oli ihana lukea!:)
Sitäkin kun oon murehtinu, onko sitten varaa ostaa lapselle kaikki tarpeellinen ja ehkä se tarpeetonkin :) :D.

[QUOTE="vieras";26412821mutta ihan hirveeseen nälkäkuuriin ja vyön tiukennus linjalle en varmaan jaksais lähteä, se elämä kun oli opiskeluaikana sellaista, niin nyt tahdomme nauttia. [/QUOTE]

Nauttia tahdon minäkin, kun ei tuosta opiskeluajasta niin kovin kauaa vielä ole, mutta nauttiakkin voi monella tavalla :)
Jatkuvaa kokoaikaista stressiä rahasta en välttämättä jaksaisi..

[QUOTE="aliina";26412874]Joo, lapseen mä kaiken "ylimääräisen" tuhlaan. :D Siinä voisin olla huomattavasti säästeliäämpi, mutta lapselle tykkään ostella ja siitä kun ei ole tarvinut tinkiä. :)[/QUOTE]

Kyllä tämä kulunut 5kk niin on mennyt, että vauvalle olen kaikkea ostanut ja itselle en oikeastaan mitään :) Nyt tosin pitäisi kesävaaatteita päästä katselemaan.. Tossa mietin, että hiustenvärjäämisestä en luovu!:D Mutta senkin teen itse kotona, joten siihen se 10e/kk menee..

Pitääpä nyt illalla miehen kanssa istua alas ja tosiaankin laskea ne menot sitten oikein kunnolla. Monta kertaa mielessä ollut, jotenkin ei vaan oo saanu aikaiseksi.

Mitenkäs muuten, oonko työkkäriin pakko ilmoittautua työnhakijaksi? Eikös ne sitten voi laitta johonkin kursseille yms, töihinkin?Kaikki tämä niin uutta, että oon pihalla kuin lumiukko :D

Kyllä tämä kulunut 5kk niin on mennyt, että vauvalle olen kaikkea ostanut ja itselle en oikeastaan mitään :) Nyt tosin pitäisi kesävaaatteita päästä katselemaan.. Tossa mietin, että hiustenvärjäämisestä en luovu!:D Mutta senkin teen itse kotona, joten siihen se 10e/kk menee..

Pitääpä nyt illalla miehen kanssa istua alas ja tosiaankin laskea ne menot sitten oikein kunnolla. Monta kertaa mielessä ollut, jotenkin ei vaan oo saanu aikaiseksi.

Mitenkäs muuten, oonko työkkäriin pakko ilmoittautua työnhakijaksi? Eikös ne sitten voi laitta johonkin kursseille yms, töihinkin?Kaikki tämä niin uutta, että oon pihalla kuin lumiukko :D

Ei tarvi työkkäriin ilmottautua. :) Siihen asti kunnes lapsi on 3v saa kotihoidontukea eikä tarvitse hakea työtä.

Laskekaa tosiaan tulot ja menot ja miettikää. :)

Itse mä päädyin tähän ratkasuun, koska tiedän varmaksi sen, että katuisin loppu elämäni sitä, etten ollut lapsen kanssa mahd. pitkään kotona. Ennemmin tingin "turhista asioista" kunhan saan olla kotona tuon uhmaikäisen pikku enkelin kanssa. :D

Yhteistyössä