kotihoidontuki???

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bingo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bingo

Vieras
Soitto Kelaan "hoono soomi" puhuneelle virkailijalle ei paljon auttanut, joten kysyn täältä.

Tiedän, että kotihoidontuessa on se perusosa vähän päälle 300? ja sitten tulojen mukaan määräytyvä lisäosa (hoitorahako sen nimi on?) joka siis pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä, jos puolisolla on tuloja yli tietyn rajan.

Äitiys- ja vanhempainrahan sain korotettuna, siihen vaikuttivat palkkatuloni ajalta ennen äitiyslomaa. Se, mitä haluan tietää, on se, vaikuttaako silloinen tuloni nyt mitenkään kotihoidontukeen? Onko se vakio ja sillä hyvä, vai kuuluuko siihen mitään korotusta?
 
Siis hoitorahaan ei vaikuta, se on kiinteä summa, mutta se mihin vaikuttaa on tuo hoitolisä. Se pienenee tulojen mukaan, ja jos omasta mielestä tulot ylittyvät niin parempi kuin ei hae sitä. Säästyy turhalta vaivalta, kun kela kuitenkin kysyy ja kysyy ja kysyy ja sittenkin vielä kysyy lisätietoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20 harmaana:
Siis hoitorahaan ei vaikuta, se on kiinteä summa, mutta se mihin vaikuttaa on tuo hoitolisä. Se pienenee tulojen mukaan, ja jos omasta mielestä tulot ylittyvät niin parempi kuin ei hae sitä. Säästyy turhalta vaivalta, kun kela kuitenkin kysyy ja kysyy ja kysyy ja sittenkin vielä kysyy lisätietoja.

Mutta omat aikaisemmat tulot eivät vaikuta hoitolisäänkään. Vaan muut talouden senhetkiset tulot (käytännössä jos miehesi on normaalipalkkaisessa työssä et hoitolisää saa)
 
No hyvä, kiitos.

Lisäkysymys: Jos jään kh-tuelta uudeleen äitiyslomalle, enkös saa silloin ä-rahani saman tulon perusteella kun sain nyt? Vaikuttaako siihen se, että isä pitää isäkuukauden vanhempainrahakauden päätteeksi, katkaiseeko se "putkeni" ja tuloni katsotaan seuraavalla mahdollisella äitiyspäivärahakierroksella uusiksi, ts. putoaako se minimiin silloin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No hyvä, kiitos.

Lisäkysymys: Jos jään kh-tuelta uudeleen äitiyslomalle, enkös saa silloin ä-rahani saman tulon perusteella kun sain nyt? Vaikuttaako siihen se, että isä pitää isäkuukauden vanhempainrahakauden päätteeksi, katkaiseeko se "putkeni" ja tuloni katsotaan seuraavalla mahdollisella äitiyspäivärahakierroksella uusiksi, ts. putoaako se minimiin silloin?

Jep, kolmen vuoden sisällä jos jäät uudelleen äitiyslomalle niin saat saman äitiys- ja vanhempainrahan.
 

Yhteistyössä