kotihoidontuki - puolison työttömyysetuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi ei

Vieras
Kellään tällaista tilannetta:
vanhempainrahakausi loppuu ja vakityö johon palata tekemään puolikasta työaikaa. Puoliso irtisanottu ja oikeutettu muutosturvaan ja opiskelee päätoimisesti muutosturvalla. Lapsia neljä alle kouluikäistä, vanhin aloittaa eskarin. Töihin palaava puoliso pystyy järkkäämään työvuorot niin että voi hoitaa lapset kotona eikä viedä heitä kunnalliseen päivähoitoon ja hakisi näin ollen kotihoidontukea. MUTTA tämä vähennetään puolison muutosturvasta eli työttömyysetuudesta. Olenko ymmärtänyt oikein?

"Jos saat työttömyysetuutta, siitä vähennetään sinun tai puolisosi saama kotihoidon tuki. Puolisosi saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso itse hoitaa lasta eikä hänellä siitä syystä tai syystä, että hän saa vanhempainpäivärahaa, olisi oikeutta työttömyysetuuteen. Jos sinä ja puolisosi molemmat saatte työttömyysetuutta, tehdään vähennys kotihoidon tukea saavan puolison työttömyysetuudesta."

Määrä - kela.fi

typerää, koska jos mies olisi päivät töissä ja mä tekisin 50% työaikaa että saadaan lapset pidettyä kotihoidossa on mulla oikeus kotihoidontukeen, mutta kun mies on työtön ja käy päivisin koulussa vähennetään kotihoidontuki jo muutoinkin pienemmästä "palkasta".
Täytyy huomenna miehen soittaa liittoon ja kysyä vähennetäänkö joustava hoitorahakin.

Yhteistyössä