Kotihoidontuki ja määräaikainen työsuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksi äippä

Vieras
Hei!

Rupesin selvittelemään omaan mahdollisuuttani saada heinäkuun ajalta kodinhoidontukea. Olen tällä hetkellä määräaikaisessa työsuhteessa. Voiko määräaikainen jäädä hoitovapaalle? En ole tästä työnantajani kanssa puhunut, voihan se olla, ettei hän edes suostu. Eikös tästä kuuluisi ilmoittaa kaksi kuukautta aikaisemmin?

Onkohan minun edes mahdollista haaveilla tästä? Pitää maanantaina heti soitella kelaan!

Kiva kun olit kiinnostunut ja liitän tähän suoran lainauksen pätkän Kelan sivuilta : )
"Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa..."

kotihoidontukea voit saada jos alle 3-v lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, mutta jos irtisanot hoitopaikan, niin hakuaika uudestaan hoitoon on 4 kk, eikä välttämättä pääse samaan hoitopaikkaan.
hoitovapaasta täytyy ilmoittaa työnantajalle vähintään 2 kk ennen vapaan alkamista.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi äippä;23957374:
Eikö kellään kokemusta hoitovapaalle jäämisestä määräaikaisessa työsuhteessa??

minun mielestä määräaikaisesta työsuhteesta ei automaattisesti voi jäädä hoitovapaalle. Jos työnantaja suostuu siihen niin sillon voi jäädä mutta hänen ei ole pakko antaa jäädä hoitovapaalle. Ja tää siis vaan on mun OLETTAMUS koska esim. mun veljen vaimo, joka muutti ulkomaille, joutui maksamaan työnantajalle korvauksia siitä, ettei voinutkaan olla töissä koko määräajan.

Laista en löydä mitään, mikä erottaisi hoitovapaan osalta toistaiseksi jatkuvan ja määräaikaisen työsuhteen toisistaan. Saahan äitiyslomallekin jäädä määräaikaisesti ihan samoin, joten miksi ei hoitovapaallekin? Nimimerkin "jokuvaan" mainitsemaa tapausta ei voi verrata tähän, sillä perhevapaista säädetään omalla laillaan lainsäädännössä.

http://www.etuovi.com/kohde/14037

[QUOTE="zzz";23957706]kotihoidontukea voit saada jos alle 3-v lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, mutta jos irtisanot hoitopaikan, niin hakuaika uudestaan hoitoon on 4 kk, eikä välttämättä pääse samaan hoitopaikkaan.
hoitovapaasta täytyy ilmoittaa työnantajalle vähintään 2 kk ennen vapaan alkamista.[/QUOTE]

Eli lapsesi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa, ap?