Kotihoidontuki auttakaas kun meen töihin hetkeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veroasiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

veroasiaa

Vieras
Eli olisin menossa töihin muutamaksi päiväksi lisäosaa saan mutta kuulemma tää muutama päivä ei vaikuta siihen,kysyin kelasta.

Nyt sit on ongelma tuo verokortti jos vien tuon verokortin mikä tänä vuonna on tullut niin meneekö veroa normaalisti vai tuon lisäprosentin mukaan???

Siis tosta kotihoidontuesta menee se sosiaalietuuksien vero, ei palkkatulojen vero. Eli mun järkeni mukaan menee ihan vaan sen mukaan mikä sulla on se oikea vero%siinä, ei sivu% mukaan.

Normaalisti mun mielestä vero menee ku noista etuksista menee muutenki erilailla vero mitä ansiotyöstä.

Jos joku tietää paremmin ja varsinki jos oon väärässä oikaskaa asia.

Jos se sun verokortti on ihan tavallinen työkortti etkä oo hakenu erikseen etuuksille niin menee sen normaaliosan mukaan... ja kelahan ottaa työkortin mukaan + 2 pinnaa veroa. Eli siis jos viet sen minkä ole saanu niin sulta menee sen perusveron mukaan ei lisäprosentin. Ole vaan sitten ite tarkkana ettet maksa liika vähän veroja jos enemmänkin teet töitä.

Kiitos,en ole hakenut mitään muuta verokorttia kun en ole ajatellut mennä töihin,nyt on töissä vaan hätä ja meen kahdeksi päiväksi.

Ja mulla ei oo edes mitään hajua kuinka paljon tosta kotihoidontuesta menee veroja :)

Tää nyt ei oo tohon veroasiaan liittyvää, mut vastaan kuitenkin.
kerrompa oman kokemukseni tuosta mitä kela sanoi.. miun tapauksessa ei ollut kelan tätiin luottamista, sanoi että hoitolisä kannattaa lakkauttaa kun työt alottaa, siitä kuusta missä saa ekan palkan..
no minäpä tein niin, ja kun hainkin takautuvasti sitten niitä hoitolisiä niin kävi ilmi että se oiskin pitänyt lakkauttaa siitä kuusta kun työt alkoi! joten.. liikamaksut perintään.. onneksi sain heidät perumaan päätöksensä perinnästä, koska eihän se miun syy ollut jos joku neuvoo väärin! että niin asiantuntevaa porukkaa siellä..
Mutta miun palkka oli tosi pieni, ja silti vaikutti hoitolisään, joten ite ainakin teen jatkossa niin, et haen takautuvasti hoitolisät, en haluu joutua maksamaan senttiäkään takasin.

*muoks* ja siun tapauksessa asia onkin varmaan ihan eri, eli tuskin vaikuttaa hoitolisään kun on parista päivästä kyse. Olit kerenny vastailla ennen kun sain oman tekstini loppuun =)

Yhteistyössä