Kotihoidontukea on leikattava-hyvä vai huono asia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
EK vaatii leikkaamaan kotihoidon tuen kestoa - Kotihoidontuki - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Mielestäni perustelut on todella hyvät. Naisten aseman parantuminen työelämässä. Ei sitä pystytä parantamaan jos naiset on vuosia kotona. osa-aikatyön lisääntyminen sekä se, että päivähoidosta maksettaisiin tuntien mukaan olisi todella hyvä asia. Päivähoidon kustannuksetkin vähenisi ja osa-aikatyö voisi olla kannattavaa.

Mitäs muut on mieltä. Pyydän asiallista keskustelua.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
hyvä asia, sitä voitas lyhentää vuodella. mielestäni taas äitiyslomaa vois pidentää lapsen vuodenikään asti.
sitten tukea sais yhteensä parivuotta. viimesen vuoden minkä ennen on saanut kotona olla vois mennä sitten osa-aikaiseks töihin. säästöö tulisi paljon. ei se tuki nyt niin suuri ole että sen menettäminen vuodelta tekisi katastrofin. silti valtio säästää siittä pitkän pennin.

osa-aikatyön helpottaminen, päivähoito tuntiperusteiseksi
mutta toisaalta ei se käteen jäävä 250€ niin suuri summa ole et sen takia kannattaa kotiin jäädä. kyl se ennemminkin on se et haluaa hoitaa lapset kotona.
mut osa-aika duunissakin on se huono puoli et esim meillä jos lapsi menis kunnalliseen hoitoon sen alle 25h viikossa niin menettäsiin kotihoidontuen ja hoito taas maksais jotain 150€. osa-aika palkka verojen jälkeen 900€ plus et hoitopaikkoja on harvakseltaan joten joutuisimme hankkimaan toisen auton jotta edes pystyisin viemaan ja hakemaan lapsen hoidosta. niin palkka joka tuosta jää ei ole kummoinen. siinä kohtaa miettii et kannattaako edes. mut nyt kun olen töissä osa-aikasena ja lapsi on hoidossa kaverilla ns hoitorinkigissä jolloin kummallekin jää tuo kotihoidontuki (suurimman osan aikaa lapsi on kuitenkin kotona!) niin töissä käynti on kannattavaa.

eli olisinko valmis raahaamaan lapsen ja itseni kolmena aamuna viikossa aikaisin ympäri kyliä , olemaan koko päiväntöissä ja tekemään saman rumban iltapäivällä uudestaan jos käteen siitä ilosta jää jotain 500€? kuussa.

[QUOTE="Kiira";27568219]No sitten niitä töitä pitäisi olla jokaiselle. Ei täällä pienellä paikkakunnalla ainakaan riitä töitä kaikille, ei edes osa-aikaisena.[/QUOTE]

Ei ne nyt varmaan sellaista temppua saa ikinä tehtyä, että kaikille töitä löytyisi. Varsinkaan jos itse ei ole valmis tekemään sen eteen ( kouluttautuminen, muuttaminen jne. ) ei voi odottaa kaikkea tarjottimella kuitenkaan.

"naisten aseman parantuminen työelämässä"
anteeksi, mutta en mitenkään näe miten tuo liittyy koko asiaan ? ne joilla on jo työpaikka valmiina odottamassa --> ei ongelmaa ja ne ketkä eivät edes aio mennä töihin jäävät sinne kotiin sitten työkkärin/sossun/minkä lie rahoilla kuitenkin. ja toisekseen, kotiin jääminen on jo nyt vapaaehtoista, jos joku äiti on huolissaan omasta työmarkkina-arvostaan, voinee hän valita toisin kuin jäädä kht:lle.

joten ei,en kannata sitä,että kotihoidon tukea leikattas millään tavalla.

[QUOTE="Kiira";27568219]No sitten niitä töitä pitäisi olla jokaiselle. Ei täällä pienellä paikkakunnalla ainakaan riitä töitä kaikille, ei edes osa-aikaisena.[/QUOTE]

etkö sitten meinaa tehdä ikinä työtä jos perusteesi on tuo?
työtä ei valitettavasti ole jokaiselle, mutta vielä vähemmän niille jotka ovat olleet kotona lastenkanssa vaikka 6v putkeen. tai enempi. vaikka onkin tehnyt niin tärkeää työtä kun kasvattanut lapsiaan.
kun mun lapset oli pieniä, alle 3v niin järjestimme työt niin ettei ne tarvinnut hoitoa. menin töihin jo heti äitiysloman jälkeen. mutta tein itse vain iltaa ja mies aamua. ei se onnistu toki kaikilta, mutta se oli mun ratkasu pysyä markkinoilla.

Huono asia ilman muuta. Olen 100% varma että kuka tahansa päivähoidon ammattilainen sanoisi että lapselle olisi parempi olla kotona hoidossa kuin vieraalla. Omat vanhemmat ovat pienelle alle 3-vuotiaalle suurin turva ja rakkauden lähde. Onko se kenenkään mielestä oikeasti parempi että lapset ovat hoidossa 8-10h , viettävät vahempiensa kanssa muutaman hektisen tunnin illassa ja sitten seuraavana päiväna sama ruljanssi uudelleen?
Itse olen ollut kotona jo 2 vuotta ja aion olla vielä vuoden.Suurin syy omalla kohdallani on työni. Teen 3-vuorotyötä osastolla ja meillä on 3 lasta. Tämä tarkoittaa sitä että teen lähes poikkeuksettä kaikki pyhät, Joulut yms lomat työtä enkä saisi viettää aikaa lasteni kanssa. Näen siis lapsiani harvoin, kun käyn töissä.Mieheni tekee päivätyötä jolloin lapset viettäisivät aikaa isänsä kanssa.
Kotona ollessa talous on tiukemmalla mutta näen joka aamu kun koululainen menee kouluun, 5-vuotias leikkii junillaan ja taapero haluaa halitella. Ihaninta maailmassa! Ja kyllä talous on ollut vieläkin tiukemmalla. Meillä on ollut työttömyyttäkin tässä kahden vuoden aikana. Aina on varaa supistaa, kunhan kekseliäisyyttä löytyy.
Mitä tulee työvuosiin, niitä on edessä vielä ainakin 30 v joten kyllä sisä eläkettä kerkiää kerryttämään. Ja osa-aikatyö.. kotona teen kokopäivätyötä!!Annettakoon naisten olla kotona!!

[QUOTE="CIS";27568248]etkö sitten meinaa tehdä ikinä työtä jos perusteesi on tuo?
työtä ei valitettavasti ole jokaiselle, mutta vielä vähemmän niille jotka ovat olleet kotona lastenkanssa vaikka 6v putkeen. tai enempi. vaikka onkin tehnyt niin tärkeää työtä kun kasvattanut lapsiaan.
kun mun lapset oli pieniä, alle 3v niin järjestimme työt niin ettei ne tarvinnut hoitoa. menin töihin jo heti äitiysloman jälkeen. mutta tein itse vain iltaa ja mies aamua. ei se onnistu toki kaikilta, mutta se oli mun ratkasu pysyä markkinoilla.[/QUOTE]

tadaa!
miksi tätä ei suomessa arvosteta ? miksi asenne on se, että kotona lapsiaan kasvattanut on se hylkiö ja turhis. miksi on ok,että kotiäitiä saa ja voi työelämässä syrjiä ? suostuisiko miehet koskaan tällaiseen kohteluun ja nielemään tällasta ? epäilen.

"naisten aseman parantuminen työelämässä"
anteeksi, mutta en mitenkään näe miten tuo liittyy koko asiaan ? ne joilla on jo työpaikka valmiina odottamassa --> ei ongelmaa ja ne ketkä eivät edes aio mennä töihin jäävät sinne kotiin sitten työkkärin/sossun/minkä lie rahoilla kuitenkin. ja toisekseen, kotiin jääminen on jo nyt vapaaehtoista, jos joku äiti on huolissaan omasta työmarkkina-arvostaan, voinee hän valita toisin kuin jäädä kht:lle.

joten ei,en kannata sitä,että kotihoidon tukea leikattas millään tavalla.

ei niillä äideilla olekaan hätää jos työpaikka pysyy. mutta esimerks niillä jotka tekee lapsia ennen työpaikkaa. onhan se vapaa ehtoista, mutta jos oot 3v tuella himassa, voi siihen jäädä vähän kiinni, varsinkin kun se 3v on aika suosittu ikäero..
mun tuttavani on ollut himassa nyt 10v kouluja käymäti. ei sillä, oma on ratkaisu eikä
ketään voi kai pakottaa. kannustaa vois enempi.

Kaikissa aihetta koskevissa uutisissa on todettu, kuinka tärkeää EK:n mielestä on saada kotiäidit töihin. Pitäisikö tuo tulkita siten, että tuosta minun ukostani ja muista kotihoidontuella loisivista isistä ei niin väliä ;)

Tuossa HS:n uutisessa pisti silmääni myös se kohta, jossa EK:n edustaja totesi ettei osa-aikatyöstä saa kuitenkaan tehdä liian houkuttelevaa, jotteivät kokopäivätöissä olevat pienten lasten vanhemmat alkaisi käyttää sitä mahdollisuutta.

Aika räikeässä ristiriidassa ovat keskenään nämä puheet. Toisaalta kaikkien pienten lasten vanhempien pitäisi tehdä niin paljon töitä kuin mahdollista, toisaalta taas saman puolueen suulla hoetaan että vanhemmuus, yhteisöllisyys ja yhteisvastuu ovat kateissa. Kas sitä saa mitä tilaa. Lasten tarpeista on vaikea huolehtia tehokkaasti.

tadaa!
miksi tätä ei suomessa arvosteta ? miksi asenne on se, että kotona lapsiaan kasvattanut on se hylkiö ja turhis. miksi on ok,että kotiäitiä saa ja voi työelämässä syrjiä ? suostuisiko miehet koskaan tällaiseen kohteluun ja nielemään tällasta ? epäilen.

Suomessa? Monessa muussa maassa on osa-aikatyön mahdollisuus ja naiset laittavat jo 3kk ikäiset hoitoon ja 3-vuotiaana jo aloitetaan koulu. Ennen onkin ollut sankka joukko kotirouvia, mutta nykyään ei sitäkään monessa maassa enää katsota "hyvällä" vaan naiset ovat nyt työmarkkinoilla ja ylpeitä siitä. Sitä ihmettelen, että miksi suomessa naisille on tullut sellainen kurja juttu koko työstä puhumisesta? Ehkä jos suomessakin pystyttäisiin veroja keventämään, osa-aikatyötä lisäämään, niin meilläkin olisi helpompaa sovittaa työ- ja perhe-elämä eikä töihin lähtö olisi hirveää puurtamista 8-9h päivässä ja lapset pitkiä aikoja päiväkodeissa.

Viimeksi muokattu:
tadaa!

Jos olet vuosia pois töistä, niin kyllä sitä aika paljon unohtaa työasiat ja joutuu palatessa kertaamaan paljon. Työnantajat katsovat ammattitaitoa ja kotona ollessa se ruostuu. Sama koskee miehiäkin, mutta kotiin lasten kanssa jäävät lähinnä naiset.

tadaa!

Lisääntyminen on täysin vapaaehtoista toimintaa johon sinua ei kukaan voi pakottaa.

[QUOTE="CIS";27568275]ei niillä äideilla olekaan hätää jos työpaikka pysyy. mutta esimerks niillä jotka tekee lapsia ennen työpaikkaa. onhan se vapaa ehtoista, mutta jos oot 3v tuella himassa, voi siihen jäädä vähän kiinni, varsinkin kun se 3v on aika suosittu ikäero..
mun tuttavani on ollut himassa nyt 10v kouluja käymäti. ei sillä, oma on ratkaisu eikä
ketään voi kai pakottaa. kannustaa vois enempi.[/QUOTE]

en silti jaksa uskoa, että kotihoidon tukeen kajoaminen olisi vastaus tuttavasi kaltaisten ihmisten valintojen muuttamiseen.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27568277]Kaikissa aihetta koskevissa uutisissa on todettu, kuinka tärkeää EK:n mielestä on saada kotiäidit töihin. Pitäisikö tuo tulkita siten, että tuosta minun ukostani ja muista kotihoidontuella loisivista isistä ei niin väliä ;)

Tuossa HS:n uutisessa pisti silmääni myös se kohta, jossa EK:n edustaja totesi ettei osa-aikatyöstä saa kuitenkaan tehdä liian houkuttelevaa, jotteivät kokopäivätöissä olevat pienten lasten vanhemmat alkaisi käyttää sitä mahdollisuutta.
Aika räikeässä ristiriidassa ovat keskenään nämä puheet. Toisaalta kaikkien pienten lasten vanhempien pitäisi tehdä niin paljon töitä kuin mahdollista, toisaalta taas saman puolueen suulla hoetaan että vanhemmuus, yhteisöllisyys ja yhteisvastuu ovat kateissa. Kas sitä saa mitä tilaa. Lasten tarpeista on vaikea huolehtia tehokkaasti.[/QUOTE]

Eipä niitä osa-aikatöitä löydy, jos ei kokopäivätyötä tekevät halua lyhentää työpäiväänsä. Yksi 8:n tunnin päivä muuttuu kahdeksi 4:n tunnin päiväksi vain siten, että se jaetaan kahdelle. Sitäpaitsi tämä malli nostaa jälleen naisvaltaisten alojen työnantajien kustannuksia, koska kaksi puolipäiväistä tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin yksi kokopäiväinen työntekijä.

[QUOTE="vieras";27568302]Jos olet vuosia pois töistä, niin kyllä sitä aika paljon unohtaa työasiat ja joutuu palatessa kertaamaan paljon. Työnantajat katsovat ammattitaitoa ja kotona ollessa se ruostuu. Sama koskee miehiäkin, mutta kotiin lasten kanssa jäävät lähinnä naiset.[/QUOTE]

no mutta, sitten ne asiat kerrataan - eihän se maailmaa kaada. harva nainen on ammatiltaan ydinfyysikko tmv ,taitavat kauiten kotona olevat äidit olla myyjiä, hoitajia, siivoojia ja muita ns.matalapalkka-alojen uurastajia,eikö .ja noilla aloilla se kertaaminen tuskin on ihan mahdottomuus.

Yhteistyössä