Kotihoidontuen verotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jelppiä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jelppiä?

Vieras
Tilasin juuri verokortin tälle vuodelle nettipalvelun kautta ja jäin miettimään, voiko veroprosenttini oikeasti olla vain 11 ensi vuodelle. En saa kuin lastenhoidon tuen 314,26e/kk eikä muita tuloja ole, mutta edellisen vuoden prosenttikin oli lähemmäs kolmeakymmentä.. Johtui tietysti alkuvuoden äitiyspäivärahasta. Voiko olla noin pieni vai olenko koheltanut jotain.. Pitääköhän huomenna soitella siihen palvelunumeroon..

soita vaan, mä olen sieltä usein saanut apua nopeasti ja hyvällä ammattitaidolla.

Voi se olla noin pieni, mutta jostain takavuosilta mulle on jäänyt päähän "sääntö" et minimi on 20%. Eiks työttömyyskorvauksista ja opintorahoistakin makseta sen verran?

Oisko jotain apua?

Kotihoidon tuen verotus

Lasten kotihoidon tuki on veronalaista tuloa. Kela tekee siitä ennakonpidätyksen tiedossaan olevan pidätysprosentin mukaisesti. Kela saa ennakonpidätystietosi yleensä palkkaa varten määritetystä verokortistasi.

Kun palkan verokorttia käytetään kotihoidon tuen ennakonpidätyksessä, korotetaan pidätysprosenttia 2 prosenttiyksiköllä, koska tuesta ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkasta. Kotihoidon tuen ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollet hae veroviranomaiselta muutosverokorttia kotihoidon tukea varten.

Jos saat tuen lisäksi palkkaa tai muuta veronalaista etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, tukea verotetaan lisäprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin tukea varten.

Mä kun yritän tilata uutta verokorttia niin tulee veroprosentiksi 24,5! Musta se on aika paljon kun tulona kotihoidontuki+kuntalisä. Reilun 7000 euron tuloista pitää maksaa yli 2000 euroa veroa? Mies tienaa reilu 2700 euroa KUUSSA ja veroprosentti on sama. Voiko tää oikeesti olla näin?

Nostelen jos täällä olis muita jotka tilanneet kortin jossa tulona vaan kotihoidontuki ja kuntalisä :) En kyllä esikoisen kotihoidontuesta muista maksaneeni yli 20% veroja. Täytynee soittaa huomenna verotoimistoon

Yhteistyössä