Kotihoidontuen veroprosentti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanni"

Vieras
Jos tulot ovat puhtaasti vain ja ainoastaan kotihoidontuesta tulevat eurot, paljonko siitä maksetaan veroa vuodessa prosentteina? En kysy nyt sitä prosenttia minkä kela automaattisesti ottaa, vaan sitä mikä se oikeasti on.

[QUOTE="sanni";22573385]Jos tulot ovat puhtaasti vain ja ainoastaan kotihoidontuesta tulevat eurot, paljonko siitä maksetaan veroa vuodessa prosentteina? En kysy nyt sitä prosenttia minkä kela automaattisesti ottaa, vaan sitä mikä se oikeasti on.[/QUOTE]

Vero.fi-sivuilla on laskuri, josta voit itse laskea sinulle oikean veroprosentin.
Vaihtelee asuinkunnan yms. mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;22573417:
En ymmärrä kysymystäsi.

No monet varmaan saavat pelkkää kotihoidontukea täällä ja tietävät paljonko maksoivat siitä prosentteina veroa. Sellaisia tietoja kaipaan. Automaattisestihan siitä menee se 20% jos ei hae muutosverokorttia ja korjaa sitä prosenttia oikeaksi. Eli sen oikean prosentin tahdoin vaan tietää...

[QUOTE="mä";22573426]Vero.fi-sivuilla on laskuri, josta voit itse laskea sinulle oikean veroprosentin.
Vaihtelee asuinkunnan yms. mukaan.[/QUOTE]

Jos oon oikeen ymmärtänyt, niin oikeaa veroprosenttia ei voi laskea tuolla, koska sosiaalietuuksissa se verotus menee eri tavalla kun työssä ollessa

[QUOTE="Vieras";22573451]Jos oon oikeen ymmärtänyt, niin oikeaa veroprosenttia ei voi laskea tuolla, koska sosiaalietuuksissa se verotus menee eri tavalla kun työssä ollessa[/QUOTE]

Joo, no et ole ymmärtänyt oikein. Kyllä sen sosiaalietuuksiinkin tarkoitetun kortin voi laskea vero.fi:ssä.

No monet varmaan saavat pelkkää kotihoidontukea täällä ja tietävät paljonko maksoivat siitä prosentteina veroa. Sellaisia tietoja kaipaan. Automaattisestihan siitä menee se 20% jos ei hae muutosverokorttia ja korjaa sitä prosenttia oikeaksi. Eli sen oikean prosentin tahdoin vaan tietää...

Vaikka kotihoidontuki ois ainut tulo, niin tuohon veroprossaan vaikuttaa myös esim. asuntolainan korot.

[QUOTE="Vieras";22573451]Jos oon oikeen ymmärtänyt, niin oikeaa veroprosenttia ei voi laskea tuolla, koska sosiaalietuuksissa se verotus menee eri tavalla kun työssä ollessa[/QUOTE]

Voi ainakin, jos kirjaudut sinne pankkitunnuksilla ja haet muutosverokorttia.
Etuudet syötetään erikseen.
Tai niin olen ainakin itse tehnyt.

Onhan siellä ihan oma sarake sosiaalietuuksillekkin,siis siinä lomakkeessa johon tulot ilmoitetaan,voi laskea sielläkin.Sosiaalietuuksia verotetaan rankemmalla kädellä,mutta ihan yhtälailla ne voi siellä vero.fi sivulla laskea.

[QUOTE="vieras";22573458]Joo, no et ole ymmärtänyt oikein. Kyllä sen sosiaalietuuksiinkin tarkoitetun kortin voi laskea vero.fi:ssä.[/QUOTE]

Ok, kiva tietää. Mulle on sit annettu väärää tietoa.

Yhteistyössä