Kotihoidontuen maksusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietoa kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietoa kaipaava

Vieras
Heippa!

Äitiysloma loppuu huhtikuun alkupuolella, ja kotihoidontukihakemukset olen laittanut menemään. Päätöstä ei kuitenkaan ole vielä tullut, ja kyselenkin täältä, että milloin ensimmäinen tuki maksetaan tilille. Kelan sivuilla lukee, että tukea ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta, niin tarkoittaako se sitä, että saan ekan kotihoidontuen vasta toukokuun lopussa? Vai tarkoittaako se sitä, että kotihoidontukea ei voi hakea kuukautta lyhyemmälle ajalle?

Kiitokset vastauksista!

Käy katsomassa kelan sivuilta -> asiointi tmv. pääset verkkopankkitunnuksilla katsomaan omia tietojasi mm. käsittelyn etenemistä, maksupäiviä yms.
Khtukea ei voi hakea kuukautta lyhyemmälle ajalle, sitä se tarkoittaa.

Joo, olen käynyt tsekkaamassa tuolla Kelan ns. "omalla sivulla", mutta eivät olleet tehneet vielä päätöstä asiasta. Tuli vaan tuossa viikonloppuna mietittyä, että joutuuko tässä olemaan 1 1/2 kk ilman rahaa...

No sitä meidän on täällä vähän vaikea tietää, että koska kela tekee päätöksen. Mutta kyllähän se maksu tulee huhtikuun lopussa, jos on kaikki paperit oikein täytetty ym. Eihän niilläkään nyt ikuisuuksia niissä päätöksissä mene. Näkyihän siellä sivuilla kuitenkin, että hakemus on vastaanotettu, ettei ole hukkunut? Ei ne minun kohdalla sinne sitten mitään muuta etenemistä kirjanneet, ennen kuin päätöksen.

Kotihoidontukea ei voi hakea kuukautta lyhyemmälle ajalle. Sillä ei ole merkitystä alkaako tuki kesken kuukauden vai kuun alusta, kunhan aika jolle haet on yli kuukauden mittainen niin saat koko ajalta tukea.

En nyt sitä kysynytkään, että milloin päätös tulee vaan lähinnä sitä, että mitä tuo "ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta" tarkoittaa. Kyllä näkyi, että hakemus on saapunut, ja tällä viikolla varmaan päätöskin jo annetaan, joten siitähän sen sitten näen. Kunhan nyt vaan kyselin, kun jäi mietityttämään...

Mulla äippisloppui marraskuun lopussa ja sain ekat rahat marraskuun vika päivä, tuki tuli vain niiltä vikalta kolmelta päivältä.

Eli sinun tapauksessasi saat ekan huhtikuun lopussa jos huhtikuussa äippälomasi loppuu.

Yhteistyössä