Kotihoidontuen maksaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihimettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihimettelijä

Vieras
Auttakee joku :):

Meillä loppuu vanhempainrahakausi 2.2.2009, eli oikeus kotihoidontukeen alkaisi 3.2.2009. Kelan sivuilla sanotaan, että kht maksetaan jälkikäteen kuun lopussa, eikä sitä makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta. Ei kai tuo VOI tarkoittaa, että saisin kotihoidontukea ekan kerran vasta maaliskuun lopussa? Kun tuosta helmikuustahan ei tavallaan tule "täyttä kuukautta", jos oikeus kerran alkaa 3.2...?

Hyvä miettiä jo etukäteen, eikö ;)...

ja niissä käsittelyissä saattaa sit kestää.. mulla äippäloma loppu 18.12 , vein laput tammikuun puolella ja ekan kerran maksavat nyt tän kuun lopussa.. päätös kyllä tuli jo helmikuussa, mut tosiaan maksavat takautuvasti nyt maaliskuussa.

muoks.
ja kannattas lukea huolella.. vastasin sitten ihan mitä sattuu.. mut mun mielestä kun noita papereita tutkin niin niissä oli jopa joulukuulta osuus kotihoidontuesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tennari:
mulle eivät ainakaan maksaneet ku vasta seuraavasta kuusta. äippäloma loppui 17.11 ja ekan kht: sain joulukuun lopussa.

Oliko sulla tennari kuitenkin niin, että maksoivat joulukuun lopussa myös tolta marraskuun lopun ajalta (18.-)? Muitten kokemuksista sain sen kuvan, että itelläni maksettais tosiaan vasta maaliskuun lopussa, mut siinä ois mukana tukea melkein kahdelta kuulta kuitenkin, eli 3.2.-31.3., yhdeltä kuulta helmikuulta vajaa tuki ja maaliskuulta koko tuki..?

On tää vaikeeta!!! :) Kiitos vastauksista!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulle eivät ainakaan maksaneet ku vasta seuraavasta kuusta. äippäloma loppui 17.11 ja ekan kht: sain joulukuun lopussa.

Oliko sulla tennari kuitenkin niin, että maksoivat joulukuun lopussa myös tolta marraskuun lopun ajalta (18.-)? Muitten kokemuksista sain sen kuvan, että itelläni maksettais tosiaan vasta maaliskuun lopussa, mut siinä ois mukana tukea melkein kahdelta kuulta kuitenkin, eli 3.2.-31.3., yhdeltä kuulta helmikuulta vajaa tuki ja maaliskuulta koko tuki..?

kyllä saat sen vajaan helmikuun tuen takautuvasti maaliskuun kht kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

joo siis kyllä ne maksaa vajailta kuukausilta myös kht:n!

Kyllä se niin menee. Mulla loppui viimekuun puolessa välissä vanhempainvapaa ja nyt vika päivä tulee ekat rahat. Ja siihen tulee siis tuo vajaa tammikuu ja maaliskuu.

se kuukautta lyhyemmältä ajalta tarkoittaa sitä, et ei makseta kotihoidontukea esim kahdelta viikolta, mut jos se hoitovapaa jatkuu sen vajaan kk jälkeen niin silloin maksetaan.

eli ei voi hakea kotihoidontukea 3.-17.3 ja sitten mennä 18pv töihin

Alkuperäinen kirjoittaja Vankkis:
ja niissä käsittelyissä saattaa sit kestää.. mulla äippäloma loppu 18.12 , vein laput tammikuun puolella ja ekan kerran maksavat nyt tän kuun lopussa.. päätös kyllä tuli jo helmikuussa, mut tosiaan maksavat takautuvasti nyt maaliskuussa.

muoks.
ja kannattas lukea huolella.. vastasin sitten ihan mitä sattuu.. mut mun mielestä kun noita papereita tutkin niin niissä oli jopa joulukuulta osuus kotihoidontuesta.

Mites muuten toi hakeminen vielä: voiko sitä hakea ns. "hyvissä ajoin"? Esim. kun mulla alkais tosiaan sillon helmikuun alkupuolella kht, niin voiko laittaa hakemukset etukäteen vaikka jo marraskuussa, ja auttaako se mitään? Onko kellään tämmöisestä kokemusta? Kelan sivuilla puhutaan vaan, et kuinka pitkän ajan päästä voi hakea takautuvasti, mut ei oo mitään, et kuinka paljon etukäteen voi hakea...

Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:
Alkuperäinen kirjoittaja Vankkis:

muoks.

Mites muuten toi hakeminen vielä: voiko sitä hakea ns. "hyvissä ajoin"? Esim. kun mulla alkais tosiaan sillon helmikuun alkupuolella kht, niin voiko laittaa hakemukset etukäteen vaikka jo marraskuussa, ja auttaako se mitään? Onko kellään tämmöisestä kokemusta? Kelan sivuilla puhutaan vaan, et kuinka pitkän ajan päästä voi hakea takautuvasti, mut ei oo mitään, et kuinka paljon etukäteen voi hakea...

Kelalta tulee automaattisesti hakemus sulle kotiin. Ja se tais tulla parikuukautta ennen ku loma loppuu. Kyllä sä sen kotihoidontuen satt sehän on selvä. Jos vaan kotiin jäät hoitamaan lapsia. Mä sain päätöksen vasta kun äippäloma oli jo loppunut. Mut sinänsä siitä ei mitään haittaa ollut koska maksu tulee vasta tässäkuussa.

Mulla alkaa maanantaina kotihoidontuki. Kelalta tuli lappu että maksaavat 31.3. yhdeltä päivältä (eli mitä tältä kuulta tulee) ja sitten 30.4. huhtikuulta. Eli kai ne saa aina vajaalta kuultakin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla alkaa maanantaina kotihoidontuki. Kelalta tuli lappu että maksaavat 31.3. yhdeltä päivältä (eli mitä tältä kuulta tulee) ja sitten 30.4. huhtikuulta. Eli kai ne saa aina vajaalta kuultakin?

Saisiko vain silloin kun hoitovapaa alkaa ekan kerran vajaalta kuultakin?
Kyllä itsekin olen saanut alussa siltä vajaalta kuukaudelta.

Yhteistyössä