Kotihoidontuen loppuminen ja uusi raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toinen mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toinen mielessä

Vieras
Hei!

Meillä on nyt vajaa 2v tytär ja toivomme hänelle pikkusisarusta. Lapsensaanti ei ole ollut meille mitenkään itsestään selvyys, joten "ajoittamista" ei pysty ollenkaan suunnittelemaan.
Olen siis nyt kotihoidontuella eikä minulla ole työpaikkaa minne palata erinäisistä syistä.
Jos en ole vielä äitiyspäivärahoilla kotihoidontuen loppuessa, niin mistä voin saada rahaa niiksi kuukauksiksi ennenkuin äitiysloma alkaa?
Vai kannattaako raskausaikana hakea vaikka vain muutamaksi kuukaudeksi töihin, hakea ja laittaa lapsi päiväkotiin ja sitten vauvan syntyessä ottaa päiväkodista pois?
Työttömyys ei ole omaa syytäni joten turha siitä alkaa huutelemaan.

Kannattaa toki hakea töitä,onhan se äitiyspäivärahakin sitten suurempi jos töissä ehtii olla. Etköhän ihan normi työttömyyskorvausta/työmarkkinatukea saa jos ei töitä löydy.

Jos alkaisitte yrittämään sitä toista nyt heti ja olisitte jo lapsettomuushoidoissa alkusyksystä, jos ennen sitä ei ole tärpännyt? Yksityisellä puolella hoitoihin. Kh-tuki loppuu 3-vuotiaana, mutta jotain Kelan rahaa saa, jos lapsi on kotihoidossa. Luepa Kelan sivuilta.

kyllä työnteko on tietenkin se pääasiallinen tulomme lähde ollut aina. Nyt vain on tilanne että ennen äitiyslomalle jäämistän minut irtisanottiin entisestä työpaikasta ja nyt olen työttömänä. Haluamme miehen kanssa vielä toisen lapsen tähän perään ja sen jälkeen lähden itsekkin takaisin työelämään. Kuitenkin jos tuohon väliin tulee se muutama kuukausi kotihoidontuen loppumisen ja mahdollisen äitiysloman alkuun niin mitä siinä välissä? Työkkärin kanssa en ole koskaan ennen asioinut tai kelan kanssa ollut tekemisissä aiemmin kuin nyt, joten olen ihan pihalla.

Voit ilmoittautua työnhakijaksi kotihoidontuen päätyttyä. Silloin saat työmarkkinatukea, ellei tuo irtisanomisesi aiheuta jotakin karenssia. Ei siinä suurta vaaraa ole, että töihin pääsisit, jos kortistossa olisit. Ja siinä vaiheessa kun kerrot raskaudesta, jää viimeinenkin työmahdollisuus...

Viimeksi muokattu: