kotihoidontuen jälkeen työkkäriin, tuleeko karenssi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

^

Vieras
Hei,

Lapseni täyttää pian 3 vuotta ja kotihoidontuki loppuu. Ilmoittaudun työttömäksi työkkäriin lähipäivinä, mutta tuleekos tässäkin kohtaa karenssi ennen kuin päiväraha alkaa juosta?

Olen tietysti ollut töissä ja nytkin olen menossa, mutta siksi aikaa kunnes työt alkavat, ilmoittaudun työttömäksi. Eli siis kotona olen ollut monta vuotta ja nyt olisi tarve tietää tuleeko tässäkin tapauksessa alkuun jonkin mittainen karenssi :)

Niin joo, tuo olikin nimeltään omavastuuaika. Eli kuinka pitkä se on?

Osaisikohan joku kertoa kuinka työttömyyskorvauksen kanssa toimitaan silloin kun tekee töitä henkilöstövuokrausfirman kautta ja työttömyyspäiviä tulee silloin tällöin. Saako noilta päiviltä korvauksen vai sulkevatko he henkilöstövuokrafirmat tämän ulkopuolelle?

En ole kassan jäsen.

Hmm, no entäs mulla sitten, koulutus on, mutta varsinaisia töitä hyvin vähän, kotona monta vuotta. Riittääkö se, että on koulutus siihen, että ei tule karenssia?

omavastuuaika näyttäis olevan 7 arkipäivää. Kannattaa mennä sinne työkkäriin ja kelaan viimeisten työtodistusen sun muiden kanssa niin asiat selviää. Pitää tietää täyttääkö työssäoloehdon, saako työmarkkinatukea vai peruspäivärahaa jne.

Yhteistyössä