Kotihoidontuelle, kaikki säästöt menee!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton

Vieras
Miten teillä muilla naisilla, onko säätössä rahaa pahan päivän varalle? Mulla menee kaikki säästöt, kun lapsen kanssa kotona, miehellä rahaa vaan säästyy vaikka kuinka paljon, ja sanoo, että se on meidän yhteistä, mutta mitäs jos ero tulis (toivottavasti ei), mutta jos.. Miten mä lähtisin liikkeelle, ja saisin lapsen elätettyä? Ajatteleeko kukaan muu näin pessimistisesti? (siis mieheni mielestä)

En ajattele, mutta tilanne kyllä hieman erillainen siinä mielessä että säästöihin ei tarvitse koskea kun mies on töissä. Meillä siis yhteiset rahat.
Sun täytyy keskustella sun miehen kanssa jos hän vaikka antaisi sulle joka kuukausi jonkun tietyn summan rahaa ettei kaikki säästöt mene.

No entäs kun on kotihoidontuella eikä ole säästöjä?? Meillä on yhteiset rahat miehen kanssa, mutta eipä mieskään pysty säästämään kun pääosin hänen tuloilla eletään. Aikansa kutakin sanon minä.

En minä tuollaisia ajattele että "jos tulee ero"... Itse kkh ja mies hyvin tienaava. Nyt tosin aloitan koulun ja tuloni TUPLAANTUVAT! :)
Onko teillä kenties jotain ongelmia kun tuollaista mietit?

Silmänisku tulee, kun on ä-kirjain ja sulku perätysten ilman välilyöntiä :D
Siis mitä? Jos mies sanoo, että rahat on teidän yhteisiä, niin ne on.
En oo oikein ikinä tajunnut, et mikä siinä lapsen elättämisessä on niin kallista? Tietysti, jos elinkustannukset on kovin korkeat, elämäntyyli "kallis", niin sit... Mutta ainahan sitä voi vähän tinkiä, jos todella haluaa sen lapsen kotona hoitaa.

Teillä tuntuu olevan tulot varsin kohtuulliset (tai sit ootte tosi tarkkoja rahasta) kun rahaa jää koko ajan säästöönkin. Eli tuo panikointi vaikuttaa liiottelulta. Meillä ei jää rahaa säästöön juurikaan, vaikka ollaan molemmat töissä. Mies tosin maksaa isoja kuluja ja lainoja omista tuloistaan ja mun rahat menee normiarjen pyörittämiseen (ruuat, vaatteet, jne.) Mutta lainat on joku päivä toivottavasti maksettu ja vaikkei lapsille jää satojen (eikä kymmenienkään välttämättä ) tuhansien eurojen säästöjä, niin jääpä maata ja metsää, mitkä on saatu maksettua, kun nyt eletään "kädestä suuhun"

Tulot ei mulla ole kovinkaan hääppöset, ainakaan jos vertaa mieheni tuloihin. Vaikka ollaan naimisissa, on mun vaikea "heittäytyä" miehen elätettäväksi, en osaa pyytää siltä rahaa. Lapsen kuluja maksaa kuitenkin koko ajan, mutta omani haluan itse maksaa. Mulla menee koko kotihoidontuki pelkkiin asuntolainoihin, ja kaikki muu eläminen menee säästöistä, ja paljoa ei jää, kun vuoden päästä menen töihin.

Ei meillä säästöjä kerry, kaikki menee elämiseen mikä tuleekin. Meillä on yhteiset rahat, minä siis kotiäitinä ja mies töissä. Kaikki rahat ajautuvatkin samalle tilille, eikä meillä erotella mikä on toisen rahaa ja mikä minun.

Jos olette naimisissa, eikä teillä ole avioehtoa, eron sattuessa omaisuutenne lasketaan yhteen ja puolitetaan. Kummankin osuudesta vähennetään omat velat. Se kummalla on enemmän omaisuutta tämän laskutoimituksen jälkeen, maksaa toiselle tasinkoa.

Mutta... en ymmärrä mit valitat. Tuliko tämä tilanne sulle jonain yllätyksenä. Itse olet valinnut jäädä hoitovapaalle, olisithan voinut mennä myös töihin jos raha on pääasia. Miehesi suhtautuminen on lisäksi hyvin järkevä ja senkään suhteen sinulla ei ole mitään valittamista. Ja jos lisäksi pystyt kht:lla maksamaan osuutesi asuntolainasta, niin aika pienet kuukausierät teillä on. Itselläni kotihoidontuki olisi pitänyt kertoa kolmella, jotta olisi edes lainanlyhennyksiin riittänyt!

Itse jään nyt hoitovapaalle, kun vanhempainvapaa loppuu. Meillä on onneksi tulotilanne niin hyvä, ettei tarvitse säästöihin kajota. Ja me laskemme tulomme yhteen, vaikka molemmilla omat tilit löytyy. Laskettiin, että ainakin lapsilisät saamme säästöön, luultavasti enemmänkin, nyt kun hoitovapaa alkaa.

Mä taidan tietää tunteen.
Olin säästänyt itselleni etukäteen palkasta "kotihoidontukea" itselleni ennen lasten syntymää, mutta kyllä ne menivät ja lisäksi kertyi ihan kortille koko ajan lisää miinusta pelkistä ruoka ja vaippaostoista. Meillä mies oli reissunpäällä niin koko ajan, ettei antanut luonteeni periksi ruveta heti ruikuttaan rahapyyntöjä kun hyvin vähän oli yhteistä aikaa. ( Hän siis myös viikonloput tuohon aikaan poissa koska opiskeli vielä lisäksi). Kai siihen vaikutti sekin, että kun on jo sen verran ikää että oli ehtinyt tottua olen ns. itsenäinen etenkin taloudellisesti niin on pirun kova paikka mennä pyytään rahaa edes omalta mieheltään!!!!

meillä täysin yhteiset rahat. ei säästöjä, kun ei missään vaiheessa oo ollu tilannetta että olsi voinu säästää. esikoista alettiin odottaan niin mä vielä opiskelin, valmistuin raskausaikana ja mies oli työtän vielä kun lapsi syntyi. nyt miehen palkalla ja mun kotihoidon tuella. ei paljon säästellä..

Yhteistyössä