Kotihoidontuella vai työttömänä työnhakijana lasta/lapsia kotona hoitamassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli miten kannattaa olla työttömänä työnhakijana ja silti lapset kotona? Saatko peruspäivärahaa vai ansiosidonnaista? Mitä mieltä ovat työkkärissä tällaisesta järjestelystä? Onko hoitoapua jos pitää mennä työkkärissä käymään? Miten monta kertaa olet kieltäytynyt tarjotusta työstä? Miten hoito järjestyy jos löytyy työpaikka?

ei taida olla kannattavaa työttömäks ainakaa jäädä jos haluaa kotona olla ku jos kieltäydyt työstä tulee karenssi. eri asia jos olet valmis vastaanottamaan työtä. menee ne muksut työkkärissä mukanakin...jollei sit oo jotain tuttua hoitamassa.

mä olen työttömänä työnhakijana ja hoidan lasta kotona. olen ollut tammikuusta asti ja aijon olla syksyyn asti. yhden kurssin olen joutunut käymään mikä kesti kolme viikkoa mut senkin sain lusittua. töitä on tarjottu paljonkin mutta minua ei ole valittu. onneksi. ilmottauduin työttömäksi sen takia että siten sain enemmän rahaa kuin kotihoidon tuella. ero oli muutama satanen mutta se on paljon minulle.

Tosiaan karenssia iskee 3kk, jos kieltäytyy työstä. Karenssia tulee myös, jos hoitopaikkaa ei kerkeekkään saamaan. Itse sitä hoitopaikkaa pitää lapsille hakea, mikäli työ alkaa pikaisesti, niin parissa viikossa pitäis järjestyä hoitopaikka, tiedä sitten pitääkö täysin paikkaansa, että kahdessa viikossa olisi paikka vapaana.

No minä ainakin teen niin jos sellanen tilanne tulee, harkitsen vielä sanonko itseni irti nykyisestä työpaikasta ja olen kotona 2 vuotta ansiosidonnaisella. Kuinkako onnistuu? Erittäin hyvin täällä maalla, ei ole työpaikan saannista vaaraa ja jos johonkin haastatteluun joutuu menemään niin ei muuta kuin lapsista koko ajan juttua ja voi voi kun ne on usein kipeenä, yms. Lapset menee kyllä ihan mukana asioilla, en minä siihen hoitoapua tarvi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli miten kannattaa olla työttömänä työnhakijana ja silti lapset kotona? Saatko peruspäivärahaa vai ansiosidonnaista? Mitä mieltä ovat työkkärissä tällaisesta järjestelystä? Onko hoitoapua jos pitää mennä työkkärissä käymään? Miten monta kertaa olet kieltäytynyt tarjotusta työstä? Miten hoito järjestyy jos löytyy työpaikka?

työkkärissä voi olla työnhakijana ja saada samalla kotihoidontukea.

Ei ois mulla onnistunu työttömänä olo ja lapsenhoito kotona.
Töitä niin paljon et mihis lapsen ois laittanu.

Tuo kotona olo työttömänä ja lapsi kotona onnistuu jos ei oo pelkoa et töihin joutuis.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:

Joo mut ne vähennetään toisistaan,et ei siin periaattessa kumpaakin saa..

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:

Joo mut ne vähennetään toisistaan,et ei siin periaattessa kumpaakin saa..

niin, mut voi olla myös vain pelkästään kotihoidontuella.

No minä ainakin teen niin jos sellanen tilanne tulee, harkitsen vielä sanonko itseni irti nykyisestä työpaikasta ja olen kotona 2 vuotta ansiosidonnaisella. Kuinkako onnistuu? Erittäin hyvin täällä maalla, ei ole työpaikan saannista vaaraa ja jos johonkin haastatteluun joutuu menemään niin ei muuta kuin lapsista koko ajan juttua ja voi voi kun ne on usein kipeenä, yms. Lapset menee kyllä ihan mukana asioilla, en minä siihen hoitoapua tarvi.

Eikö ansiosidonnaisessa ole mitään karenssi-aikaa, jos irtisanoo itsensä töistä? Kelan päivärahaa saava ainakin saisi tuossa tilanteessa karenssia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pihi:
Jos joutuu karenssiin niin siltä ajalta voi hakea kotihoidontukea kun ei ole muitakaan tukia. Kysyin tuota kelalta ja olivat vähän näreissään :D

Saako sen karenssin "lusittua" sillä aikaa kun on kotihoidontuella? Vai tuleeko karenssi sitten vasta voimaan, kun seuraavan kerran ilmottaudut työnhakijaksi? :whistle:

Höh, höh.. miten niin ihme kysymys?! Selittäisitkö? Satun tietämään että tällaisia tapauksia on. Ihmettelen vaan miten saavat asiat toimimaan? Itsekin ajattelin että ensin jään kotihoidontuelle, mutta sitten siirryn työttömäksi työnhakijaksi, kun alan aktiivisesti töitä etsiä. Käteen jäisi ansiosidonnaisella ainakin 700 euroa enemmän, että hieman kannattavampaa.. Mietin, että miten saa hoito-asiat järjestymään, kun hoitopaikka pitäisi sitten hakea, mutta ei ole varaa ottaa tarjottua hoitopaikkaa vastaan jos ei saakaan töitä? Miten näiden päivähoitopaikkojen kanssa kannattaa toimia?

entäpä jos hakee sitä hoitopaikkaa jo ja sanoo että tarve saattaa olla piankin riippuen miten töitä tarjotaan. mun mielestä se hakemus kannattaa laittaa menemään ainakin.

Ei ole tarkoitus jäädä moneksi vuodeksi työnhakijaksi, ei todellakaan. Mutta kotihoidontuki on niin törkeän pieni, että kyllä sitä mieluummin olisi ansiosidonnaisella. Tarkoitus on kuitenkin uusia töitä löytää. Mutta töitähän ei välttämättä ihan heti löydykään, niin siinä samalla hoitaa mielellään omat lapset kotona, mutta paremmalla rahalla. Eikö se nyt ole ihan järkeenkäypää? Työvoimapulaa on, kun kotiäitejä ei sitten enää huolitakaan töihin, kun ovat palaamassa!!

Voisiko joku ystävällisesti selittää minulle,miten seuraavanlainen tilanne menee... Olen itse menossa töihin syyskuussa,siihen loppuu äitiyslomani ja todettiin pitkän pohdinnan jälkeen,että on parempi minun mennä töihin.Mieheni on työtön ja haluaisi jäädä kotiin hoitamaan poikaamme,kotihoidon tuella vaiko työkkärin rahoilla?Entäs,suostuuko työkkäri tällaiseen,itse en tiedä työkkärin ympyröistä mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
Voisiko joku ystävällisesti selittää minulle,miten seuraavanlainen tilanne menee... Olen itse menossa töihin syyskuussa,siihen loppuu äitiyslomani ja todettiin pitkän pohdinnan jälkeen,että on parempi minun mennä töihin.Mieheni on työtön ja haluaisi jäädä kotiin hoitamaan poikaamme,kotihoidon tuella vaiko työkkärin rahoilla?Entäs,suostuuko työkkäri tällaiseen,itse en tiedä työkkärin ympyröistä mitään...

Ainahan sitä voi työttömänäkin jäädä lapsia kotiin hoitamaan, mutta töihin on lähdettävä, kun töitä tarjotaan. Jos ei lähde, joutuu karenssiin = ei rahaa mistään.

Mä olen ollu työttömänä nyt muutaman kuukauden. Salaa toivon, että kesän saan olla kotona ja näin kävi. Olen hakenut kyllä työpaikkoja, mutta yhtään kutsua haastatteluun ei ole tullut. Syksyllä haluaisin kyllä jo kovasti töihin.
Mutta kuinkahan paljon oikeasti vaikuttaa työnantajiin, kun on pienet lapset? Saakohan sitä koskaan töitä..?

Alkuperäinen kirjoittaja työtön:
Mä olen ollu työttömänä nyt muutaman kuukauden. Salaa toivon, että kesän saan olla kotona ja näin kävi. Olen hakenut kyllä työpaikkoja, mutta yhtään kutsua haastatteluun ei ole tullut. Syksyllä haluaisin kyllä jo kovasti töihin.
Mutta kuinkahan paljon oikeasti vaikuttaa työnantajiin, kun on pienet lapset? Saakohan sitä koskaan töitä..?

Riippuu varmaan alastasi se työnsaanti. Hoitoalalle pääsee ainakin varmasti - tosin olisit jo "joutunut" töihin, jos hoitaja olisit.