Kotihoidontuella olevat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elämää ei sen enempää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elämää ei sen enempää

Vieras
Minkälainen veroprosentti teillä on?
Mietin vaan kun täyttelen verokorttia ja saan ihan älyttömän pienen prosentin sen mukaan.. Saan siis vanhempainpvrahaa kesäkuuhun ja siitä eteenpäin kotihoidontukea..

Kotihoidon tuen ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollei etuuden saaja hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.

Mitäs tää sitten tarkoittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Elämää ei sen enempää :
Kotihoidon tuen ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollei etuuden saaja hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.

Eli siitä otetaan automaattisesti 20%,jos ei lasketa uutta verokorttia.

Ap kysymykseen,mulla on pyörinyt 18-20 % välillä veroprosentti kht:stä yms etuisuuksista.

Et sun pitää mennä verotoimistoon ja pyytää niitä laskemaan sulle muutosverokortti sosiaalietuutta varten, niin ei mee sitä 20%.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:

Eli siitä otetaan automaattisesti 20%,jos ei lasketa uutta verokorttia.

Ap kysymykseen,mulla on pyörinyt 18-20 % välillä veroprosentti kht:stä yms etuisuuksista.

Aivan, tajusin kyllä mitä teksti tarkoittaa, mutta meinasin sitä kun joku väitti että tuesta otetaan AINA vähintään se 20%.. :D
Kiitos vastauksestasi!

No mulla oli viime vuonna 16,5% olin koko vuoden kotihoidontuella, lukuun ottamatta noin 6 viikkoa vuosilomia jotka maksettiin rahana ja osan "pidin". Muutosverokortin jos tilaa puhelimella/netistä niin kela perii sen mukaan veron. Näin ainakin mulla. Ite laskin tarkkaan ne summat etukäteen ja sitten soitin sinne verokorttilinjalle ja latelin ne sille setälle ja seuraavana päivänä oli postilootassa uus kortti, jonka lähetin työnanatajalle, koska kelaan se tieto menee suoraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämää ei sen enempää:
Minkälainen veroprosentti teillä on?
Mietin vaan kun täyttelen verokorttia ja saan ihan älyttömän pienen prosentin sen mukaan.. Saan siis vanhempainpvrahaa kesäkuuhun ja siitä eteenpäin kotihoidontukea..

Oletko varmasti merkannut tulot sosiaalietuutena ja poistanut palkkatiedot siitä kortista kokonaan? Palkasta saa enemmän vähennyksiä kuin Kelan tuloista ja siksi palkasta saa maksaa vähemmän veroja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko varmasti merkannut tulot sosiaalietuutena ja poistanut palkkatiedot siitä kortista kokonaan? Palkasta saa enemmän vähennyksiä kuin Kelan tuloista ja siksi palkasta saa maksaa vähemmän veroja.

Juuri näiden ongelmien välttämiseksi suosittelen soittamaan tai käymään henk.koht siellä verovirastossa... Mulla kun oli molempia tuloja niin siksi koin helpommaksi soittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä täällä vaan huutelen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juuri näiden ongelmien välttämiseksi suosittelen soittamaan tai käymään henk.koht siellä verovirastossa... Mulla kun oli molempia tuloja niin siksi koin helpommaksi soittaa.

Mut ei kaikki tiedä niitä juttuja puhelimessakaan. Siinä puhelinpalvelussa työskennelleenä tiedän, ettei nää kaikille ole kovin selviä asioita. Minä esitän kysymyksen, että paljonko saat PALKKAA tänä vuonna ja henkilö kertoo summan. Kysyn saatko jotain muuta tuloa kuin palkkaa ja vastaus on että ei. Sitten lopuksia asiakas pyytää lähettämään verokortin suoraan työttömyyskassalle tai Kelaan :headwall: Kysyn uudestaan, että onko tulosi sittenkin päivärahoja eikä palkkaa ja vasta sitten ehkä välähtää, että joo enhän mä saakaan palkkaa ollenkaan, koska en ole töissä.

Niin joo... No minä tiesin että molempii kohtiin on merkintöjä ja sen puhelimessa sanoin niin setä sanoi itse lähettävänsä lapun suoraan kelaan.

Mulla oli veroprosentti 12,5% ja Kelahan ottaa automaattisesti sen 20%. Muutoskorttia en ainakaan vielä aio hakea, koska kun muutama vuosi sitten hain sosiaalietuuksille veroprosentin ja se laskettiin tarkasti verotoimistossa ettei tulisi sitten mätkyjä. Ja pashat... Mätkyjä tuli "kivasti" just ennen joulua maksettavaksi. Kun Kela pidättää tuon korkeamman prosentin mukaan, on odotettavissa edes jotain palautuksia ennen joulua. Hmm, tiedänhän minä että se on "lainaa" valtiolle, mutta kivalta se palautus tuntuu mätkyjen sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu harmailen:
Mulla oli veroprosentti 12,5% ja Kelahan ottaa automaattisesti sen 20%. Muutoskorttia en ainakaan vielä aio hakea, koska kun muutama vuosi sitten hain sosiaalietuuksille veroprosentin ja se laskettiin tarkasti verotoimistossa ettei tulisi sitten mätkyjä. Ja pashat... Mätkyjä tuli "kivasti" just ennen joulua maksettavaksi. Kun Kela pidättää tuon korkeamman prosentin mukaan, on odotettavissa edes jotain palautuksia ennen joulua. Hmm, tiedänhän minä että se on "lainaa" valtiolle, mutta kivalta se palautus tuntuu mätkyjen sijaan.

Kaikille se Kelan pidättämä 20% ei riitä ja mätkyjä voi tulla. Aina kannattaa hakea muutosverokortti sosiaalietuudelle. Mut ei se mitään auta, jos kortti on väärin. Tulon määrän lisäksi siinä pitää olla vähennykset oikein. Jos on vaikka asuntolainan korkoja huomioitu prosentin laskennassa puolet enemmän kuin niitä todellisuudessa on, niin mätkyjä siitä tulee vaikka kuinka olisi hakenut muutoskortin. Sama jos arvioi tulonsa liian pieneksi.

mä sain 3 kuukaudeks 0% verokortin, koska olin vuoden ajan maksanut liian paljon veroja. Eli töiden jälkeen kun jäin hoitovapaalle niin pidin saman veroprosentin kuin töissä käydessä. Eli koko ajan hoitorahasta otettiin liikaa veroja.

Sit ku tilit on tasan plus miinus nolla (ei tuu mätkyjä eikä saa veronpalautusta), niin veroprosentti hoitovapaanrahalle on se 20%. mikä on paljon!!!!!!!

Viime vuonna oli 15%, kun olen osa-aikaisesti töissä ja saan kelalta kodinhoidontukea. Hain muutosverokortin, joka oli laskettu palkkatuloille sekä sos. etuuksille. Näin myös teen tänä vuonna....

Mulla oli esim. viime syksynä kun olin kotihoidontuella niin 0%, nyt on jotain 9% (olen äitiyspäivärahalla). Asuntolainan korot on ne mitkä laskee prosenttia minun tapauksessani...

Yhteistyössä