kotihoidontuella, avioero, asuntolainaa, kokemuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsi

Vieras
Olen siis kotihoidontuella ja meillä miehen kanssa yhteinen asunto ja siis näinollen asuntolaina. JOs ero tulee ja mies jää taloon asumaan, miten asuntolaina muutetaan? Entä jos asunto myydään mutta koko asuntolainaa ei saa myyntirahalla pois. Miten pystyy maksamaan kotihoidontuella asuntolainaa, onko kokemuksia??

Ensinnäkin kovasti voimia aapeelle..itse myös avioero tulee eteen,tosin omasta tahdosta mutta nuo raha asiat on ikäviä kun ne pyörii mielessä vaikka on kyllä muutenkin mietittävää.Ensin sanon että kaikki kyllä järjestyy,lähinnä varmasti pankin kanssa sovittavissa oleva asia.Alat sitten lyhentelemään enemmän kun lähdet töihin.

Monta lasta teillä on? Saatko kuntalisää?
Saat lapsilisiin korotukset, elarit ja täyden hoitolisän, mahdollisen kuntalisän. Voi olla niukkaa, mutta voi olla mahdollistakin. Itse laskin (mulla kolme lasta) että jos meille tulis ero, niin saisin (elarit, kuntalisän, lapsilisät korotuksilla, kht, hoitolisät) n. 1500e ja lainanlyhennys onnistuisi.

Jos mies jää taloon, joutuu hän maksamaan sut siitä ulos.
Jos myytte ja jää velkaa, se on molempien nimissä, joten yhteisesti sitä maksetaan pois ellette sovi jotenkin toisin.

Eli jos miehesi jää siihen, niin silloin hän tavallaan ostaa sinut ulos jos hänelle jää omaisuutta enemmän kuin sinulle osituksessa.
Jos teillä on omaisutta tasan saman verran osituksessa, niin sitten kumpikaan ei maksa kummallekkaan mikäli miehesi ottaa koko lainana harteilleen.
Jos taasen myytte, eihän sitä kannata myydä alle mitä tarvii, eli siinä tulee taas se että toivottavasti ette ole ottaneet lainaa yli talon arvon.
Pankilla lienee kiinnitykset tiettyyn hintaan asti ja vaativat sitä hintaa vähintään millä myydään että saavat omansa pois. Eli pankki vie ensin ja sitten vasta teille tulee jos tulee mitään.
Jos lainaa jää talon myynnin jälkeen ja se on molempien nimissä niin sittenhän siitä pitää vaan pankin kanssa sopia takaisin maksu.

Todella inhottava tilanne, ja kovasti voimia sinulle ap.
Itsellä on nuo sotkut jo onneksi takana, tosin minä jäin lasten kanssa taloon ja maksoin miehen pihalle