Kotihoidon tuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cothis

Aktiivinen jäsen
10.11.2006
21 297
0
36
:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Mä inhoan noita kelan lappuja, en mä osaa tota täyttää ja nyt mun sitten pitää repiä aikatauluun kelalla käynti että saan asian kuntoon :kieh:

Ku toi tuen alkaminen ja päättyminen.. alkaako se tosta vanhempainrahan loppumisesta toi kotihoidon tuki ja miten mä keksin päättää millon haluan sen loppuvan.
Eikse oo et tolla vois olla niiin kauan ku muksu on 3v, mut enhän mä ny niin kauaa halua kotona istua :D

Laitat siihen seuraavan päivän ku vanhempainrahakausi loppuu. Ja se on alkaen silloin. Ei siihen tarvi laittaa loppumispäivää. Ne myöntää sen siihen asti ku lapsi täyttää 3v. Sit katkaset sen, jos lapsi menee aikasemmin kunnalliseen hoitoon.

Alkaa siittä vanhempainrahan loppumisesta. Ja laitat siihen sen päivän kun nuorin täyttää 3v. Itse laitoin myös sillain vaikka en tiedä kauan olen kotona. Sen voi sitten ilmoittaa kelaan kun palaa töhin tms.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
niin siitä alkaa. laita päättymis päiväks se jolloin muksu täyttää 3 voit aina lopettaa aikaisemmin jos niin haluat.

Ei välttämättä eina voi.Jos esim töihin otetaan sijainen hoitovapaan ajaksi,mihis se sijainen laitetaan?Potkut?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin siitä alkaa. laita päättymis päiväks se jolloin muksu täyttää 3 voit aina lopettaa aikaisemmin jos niin haluat.

Ei välttämättä eina voi.Jos esim töihin otetaan sijainen hoitovapaan ajaksi,mihis se sijainen laitetaan?Potkut?

Kelalle voi lopettaa kht:n milloin vain, työnantajalla ei ole velvollisuutta ottaa aiemmin töihin kuin mitä on ilmoittanut hoitovapaan loppumiseksi.

Hoitovapaa ja kotihoidon tuki

Hoitovapaajakson vähimmäispituus on kuukausi. Työntekijällä on oikeus enintään kahteen hoitovapaajaksoon. Jaksoja voi olla useampiakin, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa. Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa hoitovapaan ajalta, mutta alle 3-vuotiaan lapsen kotihoitoa varten voi hakea Kelasta kotihoidon tukea.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210202103059EH?openDocument

Alkuperäinen kirjoittaja kuule:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kelalle voi lopettaa kht:n milloin vain, työnantajalla ei ole velvollisuutta ottaa aiemmin töihin kuin mitä on ilmoittanut hoitovapaan loppumiseksi.

Juu kelalle tottakia voi mutta ajattelin jos jää vakipaikasta hoitovapaalle.

Kht alkupäivä on seuraava arkipäivä siitä kun vanhempainvapaa loppuu (lauantaitkin lasketaan). Eli mulla loppuu vanhempainvapaa 7.4.08, niin hain kht:ta 8.4.08 lähtien ja loppumispäiväksi laitoin sen päivän kun lapsi täyttää 3v. Jos viet lapsesi kunnalliseen hoitoon ennen kuin hän täyttää 3v, niin soitto Kelalle riittää niin he lopettavat kht:n maksamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
No hyvä. Ku mä jäin vaan miettii, et oiskohan siinä mahdollisesti joku et sen voi hakea aina jollekin tietylle ajalle kerrallaan tai jotain.
Ei kannata, olisi uusi paperisota ja tuki katkeaisi. Jos laitat lapsen aiemmin kunnalliseen hoitoon, ilmoitat asiasta kirjallisesti. Esim A4 asia ja allekirjoitus.

Ei tuki mininkään katkea jos sitä tarpeeksi aikaisin ennen edellisen loppumista hakee.
Ja riippuu onko vakityössä mistä jää hoitovapaalle.Työnantajan ei ole pakko ottaa töihin kesken hoitovapaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
No hyvä. Ku mä jäin vaan miettii, et oiskohan siinä mahdollisesti joku et sen voi hakea aina jollekin tietylle ajalle kerrallaan tai jotain.
Ei kannata, olisi uusi paperisota ja tuki katkeaisi. Jos laitat lapsen aiemmin kunnalliseen hoitoon, ilmoitat asiasta kirjallisesti. Esim A4 asia ja allekirjoitus.

No niinpä, mut kelalta men odota muutaku paperisotia :kieh: No, jospa se sit kerrankin menis ihan yksinkertaisesti.

Yhteistyössä