Kotihoidon tuki

  • Viestiketjun aloittaja kitka
  • Ensimmäinen viesti
kitka
Olen parhaillaan äitiyslomalla ja ajattelin jäädä vanhempainrahakauden jälkeen hoitamaan lapsia (3 v ja nyt 6 kk) kotiin. Noita tukiasioita tässä yritän tuolta kelan sivuilta selvittää. Onko niin, että saisin kotihoidon tukea 314,28? + 60,46?? Ilmeisesti meillä on myös oikeus hoitolisään, kun miehen palkka on noin 2500?/kk? Miten sen suuruus lasketaan?
 
j
Jos perheen bruttotulot ylittävät täyden hoitolisän tulorajan, perheen bruttotulojen ja täyden hoitolisän tulorajan (sarake 2) erotuksesta vähennetään perhekoon mukainen vähennysprosentti.

Mikä toi 60,46e on?
 
3 pojan äiti..
Tuo tuloon sidonnainen hoitolisä lasketaan palkasta ja se vähentäminen alkaa tietystä summasta.

Tuolla rahalla pärjää jos tulot on kuukaudessa tuota luokkaa puolisolla. ainakin mun mielestä kun meillä mies on saanut vielä vähemmän kuussa rahaa käteen. Sehän on aivan siitä kiinni että paljonko sitä kuluttaa kuukaudessa ja miten sen käyttää. Laittaa kaikki menot tärkeys järjestykseen.. Monesta asiasta pystyy tinkimään. Meillä on koitettu aina pitää ruokaa pöydässä niin että lapset saa mahan täyteen ja muusta sitten tingitään. Elämä on vatsa täysinäisenä paljon mukavampaa.
 
kitka
60,46? on yli 3-vuotiaasta sisaruksesta maksettava määrä. Molemmat lapset siis jäisi mun kanssa kotiin.

En tajua miten tuo hoitolisä lasketaan. Apuja?

Pakko pärjätä, jos enempää ei mistään saa...
 
No kyllä pärjää! Voi pyhä sylvi. Pärjää jos haluaa pärjätä! Pärjää suurperhekkin :attn: Ja aivan oikein olit laskenut, mutta voi olla ettette kyllä saa sitä hoitolisää. Mekään emme saa vaikka lapsia jo viisi ja miehen tulot tuota luokkaa.
 
kitka
En siis epäile etteikö tuolla pärjättäisi, kun nyt saan äitiysrahaa 800? ja siitäkin jää kivasti säästöön. Asuntolainaan menee 870?/kk ja loput sit ruokaa, laskuihin ja bensaan. Säästöjäkin kuitenkin on saatu nyt tuosta äitiysrahasta ihan kivasti kasaan :)
 
kitka
Tuolta kelan sivuilta kuitenkin ymmärsin, että vasta jos bruttotulot ylittää 3828? niin sitten ei hoitolisää enää saa? Mun ja miehen bruttotulot (jos siihen lasketaan tuo kotihoidon raha) jää alle 3000?.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuya:
öh, miksi minä saan sitten yli3v sisaruksesta peräti n.116e`?
Yli 3v saa n. 60e ja alle 3v (mikäli siis on esim. 1vuotiaasta hoitovapaalla) n. 94e/kk. Joissain kunnissa maksetaan kuntalisää perheen muistakin lapsista, jos on kotihoidossa.
 
Halikatti
Tiesittekö, että hoitoLISÄÄ voi saada ÄITIYSLOMALLAKIN? Ehkä tiesitte, mut mä en tajunnut itse kelan sivuja luettuani. Vasta eräässä puhelinkeskustelussa virkailija ohimennen möläytti mulle sen ja olin että mitä?

Eli siis kun esikoinen oli 2v kun toinen syntyi, niin sain hoitolisää esikoisesta, siis sitä tuloista riippuvaa osuutta.

Varmaan ei kaikki tätäkään tiedä ja Kela pihtaa sitä tietoa minusta sivuillaan. Ehkä jollain tönkkösuomella vähän paljastaa toisille jurismin opintoja suorittaneille..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Halikatti:
Tiesittekö, että hoitoLISÄÄ voi saada ÄITIYSLOMALLAKIN? Ehkä tiesitte, mut mä en tajunnut itse kelan sivuja luettuani. Vasta eräässä puhelinkeskustelussa virkailija ohimennen möläytti mulle sen ja olin että mitä?

Eli siis kun esikoinen oli 2v kun toinen syntyi, niin sain hoitolisää esikoisesta, siis sitä tuloista riippuvaa osuutta.

Varmaan ei kaikki tätäkään tiedä ja Kela pihtaa sitä tietoa minusta sivuillaan. Ehkä jollain tönkkösuomella vähän paljastaa toisille jurismin opintoja suorittaneille..
Juu mut ei sitä tartte hakee erikseen. Samalla lapulla tulee kun vanhempainpäiväraha. Sit ne saattaa pyytää lisäselvityksiä puolison tuloista, jos ei tajua heti laittaa mukaan.
 
rikastun
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Halikatti:
Tiesittekö, että hoitoLISÄÄ voi saada ÄITIYSLOMALLAKIN? Ehkä tiesitte, mut mä en tajunnut itse kelan sivuja luettuani. Vasta eräässä puhelinkeskustelussa virkailija ohimennen möläytti mulle sen ja olin että mitä?

Eli siis kun esikoinen oli 2v kun toinen syntyi, niin sain hoitolisää esikoisesta, siis sitä tuloista riippuvaa osuutta.

Varmaan ei kaikki tätäkään tiedä ja Kela pihtaa sitä tietoa minusta sivuillaan. Ehkä jollain tönkkösuomella vähän paljastaa toisille jurismin opintoja suorittaneille..
Juu mut ei sitä tartte hakee erikseen. Samalla lapulla tulee kun vanhempainpäiväraha. Sit ne saattaa pyytää lisäselvityksiä puolison tuloista, jos ei tajua heti laittaa mukaan.
En minä vaan samalla lapulla saanu. Erikseen laittoivat kotihoidontuki hakemuksen Kelalta. Saan 17? kuussa äitiysloman aikana hoitolisää.
 
Niin, meillä kun oli se tilanne, ettei saatu hoitolisää tulojen "suuruuden" :LOL: (anteeksi nauru) takia kun olin vielä hoitovapaalla. Niin että olisi todellakin jäänyt hakematta se nyt, kun mies on työtön, kun ei oltais tiedetty mistään, että näin on.

Mä luulin, että kotihoidontukea voi saada vain kun on kotihoidontuella, eli ei äitiyslomalla.
 

Yhteistyössä