Kotihoidon tuki vs. työttömyyskorvaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kelaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kelaa

Vieras
Miten voi olla mahdollista hoitaa alle 3-vuotiasta kotona työttömyyskorvauksella/ansiosidonnaisella? En voi ymmärtää, suurin osa naapurustonkin äideistä hyväksikäyttää ja tuhoaa meidän koko systeemin tällaisella. En kyllä tosin ymmärrä sitäkään että se on yli puolet suurempi kuin kotihoidon tuki. Itse kituutan kotihoidon tuella ja vasta nyt tajusin, että moni ottaa avokäsin vastaan työttömyyskorvausta. Miten tällainen voi olla mahdollista, eipä ole kohta kellään tukia, kun edes laissa voidaan hyväksyä. Jos olet kotona pienen lapsen kanssa niin ethän silloin ole työtön?

Tässä yhteiskunnassa on mielestäni myös pahempia sosiaalipummia kuin pienten lasten äidit, jotka haluavat viettää aikaa lastensa kanssa, mutta mikä ei yhteiskunnan heikkojen tukien lapsiperheille takia ole mahdollista. Kotiäidit ja opiskelijat saavat vähemmän kuin energiajuomalla valvovat tulevaisuuden toivottomat ruutujen ääressä ja menetyt kadunmiehet. Ole onnellinen, jos sinulla on hyvä vakityö, miksi et voi olla ansiosidonnaisella kotona lasten kanssa. Vaihtaisin pätkätyöläsiyyteni heti vakityöhön, vaikka en sitten voisi jäädä ansiosidonaisella kotiin.

Pitää olla valmis ottamaan työtä vastaan jos on työttömyyskorvauksella, enkä kyllä väitä etteikö sitä olisi helppo käyttää hyväkseen ja olla muka hakevinaan töitä.

Hoitovapaa onkin surkean pieni työttömällä, kannattaisi olla työpaikka alla lapsia hankkiessa niin saisi kaksin kertaisesti rahaa. Ei kotona olevia äitejä arvosteta.

Toisaalta, minusta on ihan naurettavaa miten pitkään äidit ovat kotona lasten kanssa ja saavat siitä ylipäätänsä mitään.

Mielestäni kaikkien pitäisi saada vaikka 1000€/ kk siihen saakka, että lapsi on 2 vuotta ja sen jälkeen ei tarvisi enää täyspäiväistä kotihoidontukea antaa kellekkään. 2-vuotta on mielestäni sopiva ikä aloittaa hoito. Toki jokainen saisi päättää itse viekö aiemmin tai myöhemmin.

Mielestäni kaikkien pitäisi saada vaikka 1000€/ kk siihen saakka, että lapsi on 2 vuotta ja sen jälkeen ei tarvisi enää täyspäiväistä kotihoidontukea antaa kellekkään. 2-vuotta on mielestäni sopiva ikä aloittaa hoito. Toki jokainen saisi päättää itse viekö aiemmin tai myöhemmin.

Tästä voi olla monta mieltä, mutta 2v ei ole vielä valmis hoitoon, ei edes oikeiden asiantuntijoiden mielestä. Alle 3v ja vielä vähän isompienkin paras paikka on kotona, jos koti on mukava ja turvallinen paikka.

[QUOTE="vieras";28339874]Tästä voi olla monta mieltä, mutta 2v ei ole vielä valmis hoitoon, ei edes oikeiden asiantuntijoiden mielestä. Alle 3v ja vielä vähän isompienkin paras paikka on kotona, jos koti on mukava ja turvallinen paikka.[/QUOTE]

Kyllä. Varmasti paras olisi kotona+sosiaalista toimintaa muutamia tunteja viikossa. Oman ja kaverien lapsia seuranneena 2-v on kuitenkin ihan hyvä ikä aloittaa hoito. Kompromissina yhteiskunnalle, jotta kenenkään ALLE 2 vuotiaan ei tarvisi mennä hoitoon siksi, että vanhemmilla ei ole varaa kotonaoloon, olisi mielestäni parempi, että turvattaisiin kaikille lapsille kotihoito 2 vuotiaaksi kuín harvalle kolmivuotiaaksi.

Nimenomaan olen kateellinen jos elän itse 300 e /kk + miehen pienellä kk-palkalla. En voi ymmmärtää, että tällainen työttömyyskikkailu voi olla ok. Jos olet kotona tai lähinnä jos lapsesi ei ole edes hoidossa niin on ihan älytöntä hyväksikäyttöä nostaa työttömyyskorvausta. Lähdetkö siis töihin? Kyllä töitä riittää! Toivon että te jotka olette niin alhaisia ja viette rahaa niiltä tarvitsevilta,niin teidät pistetään pakkotöihin. Loppuu se jatkuva narina, 2 naapurin äitiä tuli minulle narisemaan kuinka kamalaa on rampata valehtelemassa te-toimistoon. Voi viddu sentään. Meillä ei ole edes varaa vaippoihin tai ruokaan. Täytyy siis vaarmaan itsekin lähteä puhumaan peetä tiskeille.

itse olen kotihoidontuella ja saan sen n 450e kahden lapsen hoidosta. käly on työttömyyskorvauksella ja saa yhden lapsen kotona ollessa 1400e. Mutta minulla on vakipaikka odottamassa kun töihin palaan, kälyllä ei töistä tietoakaan joten en ole kateellinen. Aikansa kutakin:) Kyllä pienemmälläkin pärjää jos oikeasti haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja olen erittäin kateellinen;28339909:
Nimenomaan olen kateellinen jos elän itse 300 e /kk + miehen pienellä kk-palkalla. En voi ymmmärtää, että tällainen työttömyyskikkailu voi olla ok. Jos olet kotona tai lähinnä jos lapsesi ei ole edes hoidossa niin on ihan älytöntä hyväksikäyttöä nostaa työttömyyskorvausta. Lähdetkö siis töihin? Kyllä töitä riittää! Toivon että te jotka olette niin alhaisia ja viette rahaa niiltä tarvitsevilta,niin teidät pistetään pakkotöihin. Loppuu se jatkuva narina, 2 naapurin äitiä tuli minulle narisemaan kuinka kamalaa on rampata valehtelemassa te-toimistoon. Voi viddu sentään. Meillä ei ole edes varaa vaippoihin tai ruokaan. Täytyy siis vaarmaan itsekin lähteä puhumaan peetä tiskeille.

Tai mitä jos vaan menisit töihin? Niitähän mukaasi kyllä riittää.

Olen työttömänä kotona kahden lapsen kanssa. Töitä olen etsinyt kohta vuoden, lähettänyt satoja hakemuksia yms. Kerropa nyt ihmeessä mistä töitä saa heti? Lapset laittaisin mielelläni hoitoon ja menisin töihin.

Yhteistyössä