kotihoidon tuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärrimurri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ärrimurri

Aktiivinen jäsen
11.05.2006
3 510
0
36
Jos ei ole vielä mitään tarkkaa suunnitelmaa millon aikoo takaisin työelämään lähteä, niin oletteko hakeneet tuota kotihoidontukea siihen asti kun lapsi on sen 3 vuotta, vai lyhyemmissä pätkissä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa hakea kaikki kerralla, ei tarvitse uutta turhaa paperirumbaa. Se on helppo lopettaa, jos ei pidä loppuun saakka.

Mutta onko työnantaja velvollinen ottamaan kesken hoitovapaan takaisin töihin?Jos vaikka ilmoittanut että on siihen asti kun lapsi 3v mutta haluaisikin töihin aiemmin?

Minä olen anonut sen kaksi kertaa hoitovapaan työnantajalta (hoitovapaatahan saa jatkaa toistamiseen lakisääteisesti) ja sen mukaan olen myös jaksottanut hakemuksen Kelalle.

Hoitovapaa ja kotihoidon tuki

Hoitovapaajakson vähimmäispituus on kuukausi. Työntekijällä on oikeus enintään kahteen hoitovapaajaksoon. Jaksoja voi olla useampiakin, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210202103059EH?openDocument

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa hakea kaikki kerralla, ei tarvitse uutta turhaa paperirumbaa. Se on helppo lopettaa, jos ei pidä loppuun saakka.

Mutta onko työnantaja velvollinen ottamaan kesken hoitovapaan takaisin töihin?Jos vaikka ilmoittanut että on siihen asti kun lapsi 3v mutta haluaisikin töihin aiemmin?

Työnantaja ei ole velvollinen ottamaan töihin, jos olet anonut hoitovapaan.

Itse hain Kelalta heti siihen asti kunnes lapsi on 3v. Työnantajalle en kuitenkaan ilmoittanut samaa aikaa, vaan ilmoitin ensin yhden jakson ja tämän jälkeen päätin vielä jäädä kotiin toiseksi jaksoksi. Kelaan ilmoitan vasta sitten lopetuksen, kun tiedän tarkan työhön paluuajankohdan.

Yhteistyössä