Kotidopplerin käyttäjät! Sydänäänet kadoksissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut odottaja

Vieras
Ostin kotidopplerin viikolla 8+5 ja sain heti kuulumaan sikiön sydänäänet. Nyt en sitten kuitenkaan pariin päivään ole millään saanut niitä kuulumaan (nyt 9+5). Toki on vielä aikaistakin, mutta kun viime viikolla ne niin selvästi kuulin, ei epäilystäkään. Eka neuvola on vasta ensi viikolla, en jaksa odottaa niin pitkälle, kun huoli on tietysti suuri. Voiko neuvolan kautta päästä ylimääräiseen ultraan näin varhaisessa vaiheessa? Vai käskevätkö siellä vaan odottamaan että aika kuluu?

älä huoli.... ei ne neuvolassakaan aina saa vielä ääniä kuuluviin, noilla viikoilla... meillä täällä päin eivät edes yritä kuin vasta 12 viikon jälkeen.... ti just viikolla 12 kun on neuvola.... tuskin tuon asian takia saat ultra aikaa sairaalaan, ellei neuvolassa ole ultraa jolla voivat itse katsoa....

:hug: jos papu on vaan joenkin huonosti ja siksi ei kuulu. ne kotidopplerit ei kuulema oo yhtä hyviä kun sairaalan dopplerit. siis yhtä tehokkaita.

jos huolettaa niin varmasti voit soittaa nlaan ja kysyy mitä tehdä.

No ei varmasti pääse ultraan sen takia, että kotona ei kotidopplerilla sydänäänet kuulu. Ei niitä välttämättä kuunnella neuvolassakaan noilla viikoilla (eli kannattaa varautua siihen). Odota ja rauhoitu. Toki yksityisellä voit käydä ultrassa, mutta tuo kotidopplerin käyttö näin aikaisessa vaiheessa voi johtaa siihen, että ramppaat yksityisellä ultrassa joka viikko, kun äänet ei kotona kuuluneetkaan.

Nimimerkillä "sydänäänet ei kuuluneet neuvolassa rv 18"!!! (hengissä kyllä oli).

Mulla kesti vielä viikolla 12 ja 13 etsiä niitä ääniä tosi pitkään.
Nyt olen viikolla 15 ja on alkanut vähän helpommin löytymään.
Sikiö on vielä niin pieni tossa vaiheessa, että on hyvä tuuri vain, jos ne kuuluisi.

Siinähän panikoit koko raskausaikasi kun kuuntelet ja vahtaat niitä sydänääniä itse. Siis mä en ymmärrä mitä järkee on hommata kotiin tollasta kuuntelulaitetta.

Voi herraisä... Ajatelkaahan nyt -jos neuvolassakin on vaikeuksia saada sikiön sydänäänet kuulumaan vielä viikon 10 jälkeen (eikä ihme, siinä vaiheessahan sikiö on n.3cm mittainen niin että mitenhän iso se sydän onkaan?) niin joku sitten aivan kevyesti kuuntelee heikkotehoisella kotidobblerilla (joka lienee tarkoitettu lähinnä loppukolmanneksen seurantaan MIKÄLI siihen on todellinen tarve) sydänäänet jo viikolla 8? Minkä helekutin takia noita yleensä myydään yleiseen käyttöön? Minulla ei kummaltakaan vauvalta saatu sydänääniä aina kuulumaan sairaalan tehokkailla vehkeillä loppuviikoillakaan kun oppivat niin hyvin kääntymään pakoon kun hoksasivat että aha, taas yritetään kuunnella. Liekö kukaan muuten ottanut huomioon että se ylenmääräinen ronklaaminen ja kuuntelu ja kopelointi voisi aiheuttaa stressiä sille sikiöllekin..

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Voi herraisä... Ajatelkaahan nyt -jos neuvolassakin on vaikeuksia saada sikiön sydänäänet kuulumaan vielä viikon 10 jälkeen (eikä ihme, siinä vaiheessahan sikiö on n.3cm mittainen niin että mitenhän iso se sydän onkaan?) niin joku sitten aivan kevyesti kuuntelee heikkotehoisella kotidobblerilla (joka lienee tarkoitettu lähinnä loppukolmanneksen seurantaan MIKÄLI siihen on todellinen tarve) sydänäänet jo viikolla 8? Minkä helekutin takia noita yleensä myydään yleiseen käyttöön? Minulla ei kummaltakaan vauvalta saatu sydänääniä aina kuulumaan sairaalan tehokkailla vehkeillä loppuviikoillakaan kun oppivat niin hyvin kääntymään pakoon kun hoksasivat että aha, taas yritetään kuunnella. Liekö kukaan muuten ottanut huomioon että se ylenmääräinen ronklaaminen ja kuuntelu ja kopelointi voisi aiheuttaa stressiä sille sikiöllekin..

ISO PEESI!!!!

älkää nyt viitsikö kiusata niitä vauvanalkujanne ultraäänillä koko aikaa, kyllä ne neuvolakäynnit ja ultrat riittää!! :headwall:

se menee kesken jos on mennäkseen ihan ilmankin kokoaikaista dopplerilla pelleilyä, ei sitä saa sillä estettyä!

ja neuvolasta kyllä nauraa pihalle jos noilla viikoilla joku menee valittamaan ettei kuule sydänääniä.

Ai nykyään pitää olla kotidoppleritkin.. enhän mä osais enää raskaana ollakaan jos vaikka sellanen ihme kävis.. ennen sitä vaan pärjäsi vauvalehtipinolla ja potkuhousuja hypistelemällä, nykyään näköjään on dopplerit ja sitä sit netissä ihmetellään.. No sairaanhoitajana käytän doppleria töissä lähes päivittäin, tosin eri asiaan kuin kohdun seurantaan ja vaikka minä ultrailen asioita joiden pitäis pysytellä paikallaan suht samankokoisina niin se on melko vaikeaa joskus löytää kohde, sun tapauksessa kun sulla on kasvava ja sentoaan mahdollisesti vaihtava kohtu kyseessä niin sanoisinpa, että et vaan saa kohdilleen laitetta kunnolla. Unohda koko doppler ja oleile rauhassa raskausaika. Toki yksityiselle gynelle voit mennä ekaan ultraan jo nyt, varaa sinne aika niin saat mielen rauhan itselles!

Yhteistyössä