kotiäitiys 3v asti on äitien omaa identiteetin yliarvostusta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän se silloin kannata olla lasten luona, kun he eniten äitiään (tai isäänsä) tarvitsee. Niin me ollaan tehty ja tasapainoista porukkaa näemmä kasvaa. Taloudellisesti ollut tiukkaakin ja monista asioista tingitty. Mutta onhan tuota elämää edessäpäinkin. :)

mun anoppi on sitä mieltä, et äidin paikka on kotona... hän on yli 50v. ja lapset pois kotoa ja muija on edelleen kotona!!!!!!!!!!!!!! paheksuu minua kun olen menossa töihin!!! mikä hän on mun elämääni päättämään!!! menen töihin ku viitsin... vaki työ on,mut viel ei oikee nappaa, nuorin täyttää heinäk. kolme, ni sitte on pakko mennä...
et se siitä kotiäitiydestä!!! nyt piti jo syksyllä mennä hommiin, mut sit en "raskinu" laittaa pieniä tarhaan, ni siirsin vuodella...

Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Siis harmittaako aapeetä, jos joku vielä nauttii kotonaolosta?
Ja pärjää silti rahallisesti.

:whistle:

Ei, kun minua harmittaa tämä asiakasryhmäni, joka koostuu nykyisin pitkälti kotiäideistä, joilla useita lapsia eikä varaa kasvattaa heitä. Ja näillä äideillä ei ole intoa opiskella/palata työhönsä tms joka mielestäni olisi koko perheen kannalta parempi vaihtoehto. ikävän usein myös näistä asiakas äideistä tulee "piilo juoppoja" jotka saattavat pvittäin "salaa" juoda siiderin kaksi, jotta kaikki olisi helpompaa...Ja muutamassa vuodessa alkaa lapset oireilla ja äidillä näkymään psyykeongelman poikasta. Kärjistin asiani, mutta kun minusta tämä on kasvava ongelma jonka taakan ja kärsimyksen saa lapsetkin.

Varmaan tällaistakin porukkaa on. Mutta ei ehkä siellä sossussa ole koko otos kotiäideistä. Me ei ainakaan eikä muutkaan tuntemani perheet ole joutuneet turvautumaan tuohon apuun. En tarkoita, että siinäkään välttämättä mitään pahaa ole. :ashamed:

Minä oli 6 vuotta lasten kanssa kotona enkä todellakaan tarvinnut sossua ;) Kotona olin, koska idolini on lastenpsykiatri Tuula Tamminen ja siksi, koska taloudellisesti pystyin jäämään. Myös mieheni kannusti siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun omat vanhempanne vanhenevat ja sairastuvat, makaavat kakkavaipoissaan terveyskeskussairaalan sängyssä tai tukehtuvat ruokaan kun hoitajilla on kiire syöttää, kun lapsenne joutuvat kärsimään terveyskeskuksen päivystyksessä puolivuorokautta jonossa, kun sossu ei maksakkaan joulukinkkua, kun koulusta ei saakkaan riittävästi tuki-/erityisopetusta kun neuvolasta ei meinaa saada aikaa NIIN silloin hyvät kotiäidit, SILLOIN muistelkaa maksamianne veroeuroja.

Nimimerkillä työssäkäyvä lapseton omaishoitaja.

Olen valmis luopumaan elintasostani, jotta lapset saavat hyvän lapsuuden (lapset ovat minulle yhtä arvokkaita kuin vanhukset) ja kun vanhempani ovat vanhoja, olen valmis samaan. Ihmiset ovat minulle toivottavasti aina arvokkaampia kuin raha.

Ja kun perheemme joka tapauksessa maksaa kuukausittain lähelle kolmea tuhatta euroa veroja, en pidä perhettämme vapaamatkustajina, vaikka nyt juuri kotona olenkin.

Eli sun mielestä lapsi ei saa hyvää lapsuutta jos äiti käy töissä?!

Uskon että lapsi saa ihan hyvän lapsuuden jos vanhemmat se haluavat tarjota, oli hän sitten kotona tai hoidossa (kyllä ne hoidossa olevat lapsetkin välillä kotona ovat . ;) ).

Se kumpi vanhemmille on raskaampaa, töissäkäynti vai kotona olo on yksilöllistä. Itselleni tällä hetkellä töissäkäynti on ehdottomasti helpompaa. Noin ihan fyysiselta kannalta, huomattavasti kevyempi käännellä ja nostella mummoja töissä sen mitä öisin tarvii kun kanniskella vuorokaudet läpeensä kahta 11,5kg lapsukaista. Ei taitaisi tämä selkä millään kestää noiden kotiäitiyttä. :ashamed:

Nyt seuraavat 3 viikkoa saan sitten nauttia vähän molemmista, saa nähdä mitkä on fiilikset kun näistä selvitään. Kuopuksella, 1,5v alkoi päiväkotiin tutustumisjakso tänään, oli tähän asti siinä uskossa että se kestää 2 viikkoa ja olin jo varautunut siihen että jaksan tuon ajan olla yöt töissä ja päivät lapsen kanssa päiväkodilla/kotona, kerkeän sitten illasta miehen kotiuduttua nukkumaan muutaman tunnin ennen seuraavaa yövuoroa. Onneksi tövuorotkin osuivat loppuviikoille (ke -) että alkupäivät vapaata. Mutta nyt kuulinkin että näillä pienillä tuo kestää kolme viikkoa tai tarvittaessa kauemmin ja tuo kolmas viikko onkin aika täysi työviikko...

No juu, mutta varmaan kun näistä selviää tuntuu helpottavalta päästä tavalliseen työssäkäyvän äidin arkeen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Kun omat vanhempanne vanhenevat ja sairastuvat, makaavat kakkavaipoissaan terveyskeskussairaalan sängyssä tai tukehtuvat ruokaan kun hoitajilla on kiire syöttää, kun lapsenne joutuvat kärsimään terveyskeskuksen päivystyksessä puolivuorokautta jonossa, kun sossu ei maksakkaan joulukinkkua, kun koulusta ei saakkaan riittävästi tuki-/erityisopetusta kun neuvolasta ei meinaa saada aikaa NIIN silloin hyvät kotiäidit, SILLOIN muistelkaa maksamianne veroeuroja.

Nimimerkillä työssäkäyvä lapseton omaishoitaja.

Olen valmis luopumaan elintasostani, jotta lapset saavat hyvän lapsuuden (lapset ovat minulle yhtä arvokkaita kuin vanhukset) ja kun vanhempani ovat vanhoja, olen valmis samaan. Ihmiset ovat minulle toivottavasti aina arvokkaampia kuin raha.

Ja kun perheemme joka tapauksessa maksaa kuukausittain lähelle kolmea tuhatta euroa veroja, en pidä perhettämme vapaamatkustajina, vaikka nyt juuri kotona olenkin.

Eli sun mielestä lapsi ei saa hyvää lapsuutta jos äiti käy töissä?!

Alle 1-v päiväkodissa ei mielestäni ole oikeassa paikassa. Kyllä vauva tarvitsee oman sylin jokainen, ja näin ei ole päiväkodissa, eikä myöskään perhepäivähoitajalla. Kolme vuotta ei minusta ole mikään tarkka sääntö, mutta kyllä reilusti yli yksi vuotta olisi hyvä olla, yli kaksikin mikäli mahdollista, ennen hoitoon menoa.

Ja ymmärrän, että joskus on tilanteita, missä vanhus joutuu vanhainkotiin ja vauva päiväkotiin, mutta kumpaakaan en pidä ihanteena.

Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Yleensä äidit jotka pitävät kotiäitiyttä 3v asti parhaana ratkaisuna ajattelevat asiaa ihan itsensä kannalta (epämiellyttävä työ odottamassa, alipalkattu työ odottamassa, työttömyys odottamassa , aikaiset aamut odottamassa tms) Eikä puhuta ollenkaa siitä mikä mahtaa okka lapsen tai koko perheen paras vaihtoehto!

olen ihan liikaa törmännyt äiteihin jotka viettävät näitä auvoisia kotiäiti vuosia ja valittavat rahan vähyyttä, oman ajan vähyyttä, elämän yksioikoisuutta, kapeaa sosiaalista elämää, aina kotona-oloa jne. Ja silti vaan ovat kotna vaikka voisivat valita toisin. moni selittää olevansa "lapsen "takia kotona vaikka kaikesta puheesta läpipaistaa oma mukavuuden halu ja laiskuus palata ansaitsemaan verorahoja jne.

pitää paikkansa! Ainakin minun kohdalla. Nyt ensi viikolla alkaa työt, jonka vaihdoin mukavampaan jo työmatkankin kannalta =)

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
No kenestäpä ei ois mukavempaa olla kotona kuin käydä töissä???

Musta. Ristiinnaulitkaa vaan ihan vapaasti ;)
Haluisin ktöihin lepäämään, sillä kiireinenkin työpäivä on helpompaa kuin tämä taistelu kotona.

Juu juu :laugh: Pitää varmaan alkaa 3vuoden välein pukkaa uutta lasta maailmaan, niin voin istua himassa koko ikäni :laugh:
Moon poikani kanssa kotona sen 3v jos haluan, kun se mahdollisuus on.
Tosin en oo miettiny niin pitkälle, et miten teen minkäkin kanssa.

mä oon kotiäitinä vasten omaa tahtoani, ihan lasten ja isännän tahdon takia. helpommalla pääsisin, jos menisin töihin. ihminen on valmis välillä pieneen epämukavuuteenkin rakastamiensa ihmisten takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vielä kotona:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
No kenestäpä ei ois mukavempaa olla kotona kuin käydä töissä???

Musta. Ristiinnaulitkaa vaan ihan vapaasti ;)
Haluisin ktöihin lepäämään, sillä kiireinenkin työpäivä on helpompaa kuin tämä taistelu kotona.

Ja on se kiva saada jotain muutakin tekemistä välillä =)

Minua ei ainakaan huvita lähteä töihin koska se olisi ihan harrastuksen vuoksi töissä käymistä. JOs hoitomaksujen ja matkakustannusten jälkeen palkasta jäisi alle 100e enemmän kuin kotihoidontuesta ni miks viitsisin? Aamut olisi ihan kamalia ja illalla pitäis jaksaa tehdä samat hommat töiden jälkeen ja olla vielä lastenkin kanssa.

Täh? En oikein ymmärrä tuota " samat hommat". Jos teet samat hommat niin ilmeisesti sitten sieltä töistä pääset sinne lastesi hoitopaikkaan tekemään ateriat, syöttämään, siivoamaan jäljet ja keittiö jokaisen ruokailun jälkeen, pyyhkimään pyllyn, askartelemaan, lukemaan, laulamaan, leikkimään, pukemaan, ulkoilemaan, erottamaan riitapukarit, siivoamaan leikkien jäljet, ja muut lasten päivän aikana aikaansaamat tuhot...

Mitä tarkoittaa tuo samat hommat? Mukava työntantaja sinulla kun pääset töistä tekemään "samat hommat" lasten hoitopaikkaan.

Mua ei yhtään hävetä, että olen ollut lapsen kanssa kotona kolme vuotta ja mun mielestä se on ollut ihanaa, rentoa ja helppoa aikaa. Sellasta elämän kuuluis aina olla. Joku pipopää nyt vaan on keksinyt, ettei saa olla kotona, vaan on tehtävä jotain tyhmää työtä josta saa jotain ihme "rahaa" joka on muka jonkun arvosta.

Meitä on niin moneksi, mutta uskon vakaasti etten ole ainoa korkeasti koulutettu äiti, joka on kotona mieluisasta työstä. Vaikeahan se silti on kieltää ettenkö olisi tehnyt valintaani itsekkäistä syistä- vaikka työni on mieluisaa, palkka riittävä ja työajat sopivat, niin mieluummin silti olen lasteni kanssa kotona. Eli en koe uhrautuneeni, vaan koen, että olen etuoikeutettu.

Rahaa ei tällä hetkellä paljoa ole, mutta eipä nuo menotkaan ole päätähuimaavat. Ehdin kyllä vielä vuosikymmeniä tuhlaamaan ja eläkettä kartuttamaan. Nyt saan nauttia ajasta lasten kanssa ja iloita mahdollisuudesta suoda lapsille stressitön ja terve varhaislapsuus.

Meillä on valittu puolitie. Mielestäni 8-10 tuntiset hoitopäivät on aivan liian pitkiä pienelle lapselle, joten teen yötyötä, lapset päivällä hoidossa, kunnes olen pari tuntia nukkunut työ päivän jälkeen ja sitten haen. Yövuorot on myös pisimpiä, joten vapaa päiviä tulee enemmän. Hoitotunteja n. 20/vko. Isä yöt siis lasten kanssa kotona. Mielestäni se kultainen keskitie ja elintasosta ei tarvitse luopua.

Yhteistyössä