Kotiäitejä jotka olette olleet/aiotte olla kotona kunnes kaikki lapset koulussa,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mikä teidät on saanut tekemään tämän päätöksen? Mikä on koulutuksenne?
Minkäikäiset lapset tällä hetkellä? Miten ympäristö on suhtautunut ratkaisuunne?
Ja vielä miten pärjäätte taloudellisesti, paljonko on taloutenne nettotulot kuussa?

Suunnitelmissa on moinen, lapset nyt kohta 2v, reilun 2,5v ja kohta 4v. Turhia koulutuksia on pari, niitä ei edes kannata mainita. Sukulaiset kannustavat jaksamaan, eihän tämä aina kovin helppoa ole. Mies on töissä, kohtalaisesti pärjätään. Pitää sitten katsoa miten käy, kun kotihoidontuki loppuu..

Lapset nyt 6 ja 1 vuotiaat, vanhempi ollut hoidossa välillä(opiskelin itse siis loppuun tuolloin). Nyt oon kotona ja toiveissa olis olla kotona siihen et nuorempi on koulussa. Oon yhteiskuntatieteiden maisteri koulutukseltani ja päätökseen on vaikuttanut sekä nykyinen päivähoidon taso, eli isot ryhmät ja hoitajien vähyys sekä välinpitämättömyys, sekä se et itse oon ollut hoidossa 1-vuotiaasta asti ja monen kaverin äiti oli kotona ja lähestulkoon poikkeuksetta näillä joilla äidit on olleet kotona on ollu ja on edelleen läheisemmät, normaalimmat ja paremmat välit vanhempiinsa. Haluan myös itse olla näkemässä lapsieni kehityksen eri vaiheet ja viettää aikaani heidän kanssaan.
Ympäistön suhtautuminen ei ole erityisen rohkaisevaa mutta mun päätökseen vaikuttaa tasan mun oma ja mun miehen mielipide, joten siinäpähän taivastelevat muut miten minä, korkeasti koulutettu ja fiksu ihminen "tuhlaan" elämääni jäämällä "vain kotiin". Tunnustan et nuo kommentit silti joteensakin ärsyttää..

Nin, ja tulot meillä ei ole isot, tyyliin yhteensä alle 2000e/kk mut meillä on asuminen halpaa (ei velkaa )ja muut menot pienet, joten talous ei ole silleen ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mikä teidät on saanut tekemään tämän päätöksen? Mikä on koulutuksenne?
Minkäikäiset lapset tällä hetkellä? Miten ympäristö on suhtautunut ratkaisuunne?
Ja vielä miten pärjäätte taloudellisesti, paljonko on taloutenne nettotulot kuussa?

Lasten hoito oli niin vaikea järjestää ( keskimmäiselle & kuopukselle ), siinä syy miksi jäin kotiin vielä, ainakin toistaiseksi näin ...

Lapset ovat 4 v - 11 v, ympäristö on suhtautunut tosi hyvin ...

Pärjätään paremmin kuin hyvin taloudellisesti, miehen palkka on sen verran suuri ettei hätäpäivää ole =)

No minä olen nyt siirtynyt kotiäidiksi. Koulutus on vatealan ammattilainen ( on niin pitkä titteli muuten) ja yrittäjä.
Lapset ovat 15v jA 8V kolmas tulossa kesäkuussa. Tulojani en kerro mutta sanotaan näin että riittää nimen kirjoitus silloin tällöin johonkin paperiin. Minä en ympäristön mielipidettä ole ikuna kysellyt....

Haaveissa olisi olla kotona lasten kouluikään asti.
Esikoinen nyt 2,5v ja toinen tulossa.
Koskaa ei tiedä mitä tässä maailmassa eteen tulee mut toive on tuo et pystyisin olemaan kotona! Jos miehen tulot pysyy suht samana niin eiköhän tuota pärjätä!

Kotiäidin ja yrittäjän yhdistelmä. Lapset tällä hetkellä 5 ja 2.
Päätös tuntuu oikealta ja ympäristö suhtautuu miten suhtautuu- osa ymmärtää osa ei.
Ja aina pärjää jotenkin, joskus vähän vähemmällä, mies sentään tekee 'oikeita' töitä.
Koulutus on opistotasoa ja lisää hankinnassa.

Mulla ei ole oikeastaan ollut koskaan kotiäitinä olemisesta mitään pitkän tähtäimen suunnitelmia. Suurperhe unelma alkoi jyskyttämään mielessä "kakkosen" jälkeen, näihin samoihin aikoihin sanouduin irti vakituisesta työstäni (olimme muuttaneet toiselle paikkakunnalle jo vuosia ennen tätä irtisanoutumista. Työmatka ihan mahdoton kulkea: päivässä tulisi ajamista yli 200km!). Lapsia on nyt viisi ja iät ovat 13,12,8,5,2. Odotan tällä hetkellä kuudetta lasta. Haaveissa olisi olla vielä kotona siihen saakka, että tämä tuleva kuopus täyttäisi sen 3 vuotta tai edes 2 vuotta. Mulla on ollut aina kamala "peikko" hoitoonviemisestä se, että joutuisin sinne viemään niin pienen lapsen, joka ei osaisi vielä kunnolla puhua. Minulle olisi tärkeää se, että lapsi tulee kunnolla kuuluksi tai että lapsi osaa kertoa, jos joku on hätänä. En myöskään pidä tästä nykymallista, jossa lapsia on ihan liian isoissa ryhmissä ja hoitajia ihan liian vähän. Olen oppiarvoltani ylioppilasmerkonomi ja lähinnä tehnyt asiakaspalvelutöitä kaupanalalla ja viime vuosina ennen lapsia toimin sihteerinä (4 vuotta). Perheemme tuloja en halua tässä kertoa. Sen verran voin sanoa, että mukavasti ollaan toimeen tultu. Se on toki vaatinut valintoja ja joskus on ollut tiukempaa, mutta koskaan ei ole tarvinnut kaupassa miettiä mitä leipää tai hedelmiä voisin ostaa. Tärkeimpiin on rahat aina riittäneet. Muista "ei niin tärkeistä" olemme ihan suosiolla luopuneet (esim. lomamatkat). Lasten harrastuksiin ollaan aina panostettu. Haaveissa olisi hankkia lisäkoulutusta ennen töihin lähtöä eli ennen kuin töitä alan etsimään täältä seudulta. Haluaisin päivittää omaa ammattitaitoani ja sitten alkaa etsimään aktiivisesti töitä.

En raaski retuuttaa pieniä hoitoon, tärkeämpää kuin raha. Yhteisellä päätöksellä. Ulkopuolisten mielipiteistä viis veisaan. Toimeen tullaan. Muutama loppututkinto.

Ei ole suunnitteilla, että lapsi/set menisi hoitoon. Ajattelin opiskella, kotoa niin paljon kun pystyn ja sitten olis sisko (asutaan yhdessä) auttamassa silloin, kun pitää jossakin olla.

Realistisesti ajatellen voisin olla kotona kunnes nuorin täyttää 3, mutta ehkä saisin tehtyä töitä kotoa tms että voisin olla kotona kunnes nuorin menis kouluun.

Lapsia ei ole ku yksi tällä hetkellä, 7 kk ikäinen, mutta haluaisin vielä 2 lisää, ja ajattelin ruveta yrittämään seuraavaa kun tämä täyttää kaksi!

Olen nuori ja toistaiseksi kouluttamaton yh, joten pienet on tulot. ÄP raha on tällä hetkellä n 800 ?/kk. Nettotulot yhteensä siis 1100?/kk tällä hetkellä jos lapsilisä ja elatustuki lasketaan. Muita tukia ei ole. Kotihoidontuelle tippuminen jännittää, mutta kyllä me silläkin eletään ja varmasti jää säästöönkin jotakin.

Pitää mennä nukuttaa tyttönen, mutta ehkä tuun myöhemmin kirjoittaa lisää syistä ja ympäristön asenteista.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ei ole suunnitteilla, että lapsi/set menisi hoitoon. Ajattelin opiskella, kotoa niin paljon kun pystyn ja sitten olis sisko (asutaan yhdessä) auttamassa silloin, kun pitää jossakin olla.

Realistisesti ajatellen voisin olla kotona kunnes nuorin täyttää 3, mutta ehkä saisin tehtyä töitä kotoa tms että voisin olla kotona kunnes nuorin menis kouluun.

Lapsia ei ole ku yksi tällä hetkellä, 7 kk ikäinen, mutta haluaisin vielä 2 lisää, ja ajattelin ruveta yrittämään seuraavaa kun tämä täyttää kaksi!

Olen nuori ja toistaiseksi kouluttamaton yh, joten pienet on tulot. ÄP raha on tällä hetkellä n 800 ?/kk. Nettotulot yhteensä siis 1100?/kk tällä hetkellä jos lapsilisä ja elatustuki lasketaan. Muita tukia ei ole. Kotihoidontuelle tippuminen jännittää, mutta kyllä me silläkin eletään ja varmasti jää säästöönkin jotakin.

Pitää mennä nukuttaa tyttönen, mutta ehkä tuun myöhemmin kirjoittaa lisää syistä ja ympäristön asenteista.

vähän menee ooteeksi sul on iso ÄP raha olitko töissä raskauden aikana?
minä olin töissä tienasin omasta mielestä hyvin mutta silti saan aikas pientä rahaa.

asiaan....joo haluaisin olla kotona mutta en usko että pystyn olemaan niin pitkään kotona kun olisi tarkoitus viälä opiskella uusi ammatti

Meillä muksut 1vee,2vee ja 4vee. Kotona siihen asti kun esikoinen menee kouluun.
Muutettiin tampereelta töysään kasvattaan muksut.
Ihanan rauhallista, turvallista ja keskellä ei mitään. (jollei lasketa veljekset keskisen kyläkauppaa joka on 5kilsan päässä )
Tampereelle palataan kun esikoinen menee kouluun ja sielä myös itsellä työpaikka josta oon hoitovapaalla. Ammatilta ravintola-suurtalouskokki.
Mies armeijalla töissä niinisalossa ja viikonloput ainoastaan kotona. Muuttaminen ei vaikuta mieheen mitenkään.
Taloudellisesti pärjätään hyvin. Ite saan hoitotuen, kuntalisän ja muksuille menee lapsilisät. Mies on ruotsalainen ja myös palkka tuloo ruotsin kautta.
Ei vaikuta suomen verotukseen mitenkään.
Mies oli kosovossa 2001-2003. Nyt laittanut hakemuksen meneen 2010-2011 vuodeksi. Ehkä se vaikuttaa jonkun verran ja laittaa kuvioita sen verran uudestaan että pitää katsoa jos myydään toinen asunto aikasemmin pois,mutta kotona silti oon lasten kans.

olet YH mutta olet päättäny yrittää seuraavaa lasta noin vuoden kuluttua? :o jeps.

Tähän ketjuun haluan kerota miten tädilleni kävi. Hänellä yliopistokoulutus, mutta tahtoi jäädä lastensa kanssa kotiin, lapsia neljä. Sehän oli mahtavaa, äiti oli kotona aina kun tulivat koulusta kotiin, hoidossa ei tarvinnut olla jne. Isä hoiti rahan hankinnan. Talo oli rakennettu ja siinä mahtui asumaan, vaikka tiukkaa neljännen lapsen syntymän jälkeen olikin. Kun lapset sitten muuttivat kotoa pois, alkoivat parisuhdeongelmat. Äiti aloitti työt. Isä halusi sijoittaa ison summan rahaa, jota äiti ei voinut hyväksyä. Isäsuuttui ja sanoi päätöksen olevan täysin hänen omansa, koska oli parin kymmenen vuoden ajan elättänyt koko perheen ja maksanut heidän talonsakin työllään. Äidin työpaikka peruuntui, hänellä ei ollut varaa kulkea toisella paikkakunnalla koska ei pystynytkään ostamaan autoa. Äiti oli pettynyt koska hänen työpanostaan kotona ei arvostettu, mutta ymmärrän kyllä isää, joka eli koko lasten lapsuuden paineen alla ollessaan yksin vastuussa elatuksesta. Painoi pitkää päivää, sairastuikin liian työnteon takia. Nyt kun hänellä oli vihdoin mahdollisuus toteuttaa joku pieni unelmansa, hänen olisi taas pitänyt työntää se sivuun muiden takia. Välit perheessä kipeät, nämä asiat eivät tapahtuneet hetkessä, vaan vuosien saatossa, eikä näitä olisi voinut ennustaa. Perhe haluttiin yhdessä, samoin talo, sitä ei suunniteltu että toinen on maksumiehenä ja toinen elää sitä yhteistä unelmaa, se vaan meni olosuhteiden "pakosta" niin.

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina harmaana:

vähän menee ooteeksi sul on iso ÄP raha olitko töissä raskauden aikana?
minä olin töissä tienasin omasta mielestä hyvin mutta silti saan aikas pientä rahaa.

asiaan....joo haluaisin olla kotona mutta en usko että pystyn olemaan niin pitkään kotona kun olisi tarkoitus viälä opiskella uusi ammatti

Olin töissä, siivoojana ja kokouspalveluemäntänä. Tein paljon ylitöitä tosin, varmaan vaikutti...? Paikka on odottamassa mutta en usko, että olen palaamassa.

Yhteistyössä